Ingezonden persbericht


Patiënt centraal in vernieuwde campagne astmaaltijdanders

Mensen met astma verleggen grenzen door bewuste omgang met hun ziekte

Zoetermeer, 2 juli 2007 --Astmapatiënten komen steeds beter geïnformeerd op het spreekuur bij de huisarts. Dit komt mede door de grote hoeveelheid informatie op internet over ziekte en gezondheid. Ze zoeken informatie als aanvulling op gesprekken die ze met hun arts voeren. Patiënten worden daardoor steeds bewuster van hun ziekte en zijn beter in staat hun persoonlijke grenzen te verleggen. Vanaf vandaag speelt de vernieuwde website www.astmaaltijdanders.nl hierop in. Op de website staan de astmapatiënten zelf centraal. De site is Web 2.0. Dit betekent dat mensen online, op een interactieve manier, van elkaar kunnen leren en zelf informatie beschikbaar stellen.

Astma is een ziekte met een variabel verloop en verschilt van persoon tot persoon. Voor de één is het rennen van een marathon zelfs mogelijk, voor de ander is een avondje stappen met enige moeite mogelijk terwijl een derde al blij is als hij zorgeloos naar zijn werk kan gaan. Om grenzen te verleggen is het belangrijk dat mensen bewust omgaan met hun astma en ook goed behandeld worden. Dan kunnen mensen vaak meer bereiken dan ze denken. Dit is het thema van de - inmiddels één jaar lopende - campagne astma altijd anders. De campagne stimuleert mensen zelf een actieve rol in te nemen bij hun ziekte en behandeling.

De polls op de gemoderniseerde website astma altijd anders.nl geven interessante inzichten: zo blijkt uit één van de polls dat bijna de helft van de ondervraagden aangeeft dat astma niet bij hen hoort en dat ze niet gewend zijn om er mee te leven. Bijna een kwart is dan ook bang om een astma-aanval te krijgen. Op de website delen mensen gevoelens met elkaar over hoe astma hun dagelijks leven beïnvloedt. Bijna 90% van de deelnemers aan deze poll voelt zich vaak belemmerd door hun astma en 62% wordt moedeloos van hun astma.

Om mensen nóg beter in staat te stellen input te geven en met elkaar te bespreken hoe je het beste met je astma om kan gaan en dus je grenzen kunt verleggen, is de campagne astma altijd anders vernieuwd. Zo is de website Web 2.0 geworden. Mensen met dezelfde interesses vinden elkaar op de zogenoemde user generated site en wisselen ideeën, tips en ervaringen uit. Nieuw op de site zijn unieke projecten van astmapatiënten. Zo kunnen bezoekers 25 astmapatiënten volgen bij hun voorbereidingen voor de marathon van New York dit najaar. Ook kunnen ze een triathlonloopster volgen, haar trainingsschema raadplegen en tips van haar krijgen hoe zij haar grenzen verlegt. Astmapatiënten die zelf een uniek project starten en dat met anderen willen delen, kunnen zich aanmelden op www.astmaaltijdanders.nl. Daarnaast kunnen mensen informatie uit wisselen via weblogs. De astmacoaches zijn populair onder de bezoekers en zetten daarom hun vraagbaakfunctie voort. Het afgelopen jaar hebben veel mensen vragen gesteld aan de astmacoaches. Dit zijn longartsen die de meest uiteenlopende vragen beantwoorden op astmaaltijdanders.nl. De meeste vragen gaan over medicatie en sport. Mensen die de astmacoach raadplegen zien de adequate antwoorden die ze van de coaches krijgen als aanvulling of als second opinion op het advies van hun eigen arts. Ook benaderen velen de astmacoach voorafgaand aan een bezoek aan hun arts of specialist.

De website is een onderdeel van de campagne astma altijd anders, een platform waar mensen met astma informatie kunnen vinden en ervaringen kunnen uitwisselen met lotgenoten. AstraZeneca, initiatiefnemer van de belevingscampagne, stimuleert op deze wijze astmapatiënten om zo goed mogelijk om te gaan met hun astma op medisch en maatschappelijk gebied.



Ingezonden persbericht