AutoRai

Tweevoudige zege Peugeot in Le Mans Series

(7/2/2007)
Na drie wedstrijden in de Le Mans Series voor sportprototypen en Gran Turismoâs staat Team Peugeot Total stevig aan kop in het LMS-klassement. Op de Nürburgring behaalde de nieuwe Peugeot 908 HDi FAP de derde achtereenvolgende overwinning in de reeks lange-afstandsraces. En deze keer werd het een dubbel feestje voor de Franse dieselbrigade, want achter Pedro Lamy/Stéphane Sarrazin finishten teamgenoten Marc Gene en Nicolas Minassian als tweede.

In de kwalificatie voor de Duitse uithoudingsproef hadden de beide Peugeot dieselprototypen al de voorste startrij voor zich opgeëist, waarbij Marc Gene de snelste tijd had neergezet. Diens wedstrijdpartner Nicolas Minassian startte dus de 1000 km vanaf pole position. De beide Franse autoâs domineerden de gebeurtenissen vanaf het groene licht tot de eerste pitstops.

Sarrazin kwam in de 27^e ronde als eerste binnen om bij te tanken; koploper Minassian volgde drie ronden later. Beide rijders bleven aan het stuur van hun auto. In die tweede serie ronden echter werd Minassian gedwongen nogmaals een bezoek te brengen aan de pits, om motorolie bij te laten vullen. Mede hierdoor kon Sarrazin de leiding overnemen. Niet lang daarna werd de Peugeot 908 met startnummer 7 opnieuw naar de pits geroepen, deze keer voor een âstop and goâ straf, vanwege passeren onder de gele vlag.

Steeds meer afstand
Na de eerste rijderswissels was het Pedro Lamy die de eerste plaats in handen had, terwijl Marc Gene de tweede Peugeot, die door de extra stops was teruggevallen naar de derde positie, weer terugbracht op de tweede plaats. De twee coureurs bleven ook na de volgende geplande tankstop achter het stuur, zodat beiden in die wedstrijdperiode zoân 95 ronden aflegden. Daarbij namen de diesels gaandeweg steeds meer afstand van hun benzineconcurrenten, waarvan de Pescarolo-Judd van Emanuel Collard en Jean-Christophe Boullion zich als snelste ontpopte.

Tweede âstop and goâ
In de 129^e ronde was het Lamyâs beurt om een âstop and goâ straf te ondergaan, eveneens voor passeren onder de gele vlag. âIk zag de vlaggen niet,â zei de Portugees. âMet vijftig autoâs op de baan, waaronder tal van langzamere GTâs, ben je steeds gefocust op het veilig passeren van andere deelnemers. De âstop and goâ was eigenlijk het enige probleem dat we gedurende de zes uur rijden hebben ondervonden.â

Ook de zusterwagen liep als een dieseltrein, al stond deze in totaal iets langer stil aan de pits, mede in verband met een kleine reparatie linksachter aan de carrosserie. De equipe kon zich deze ingreep gemakkelijk permitteren, want de 908 HDi nummer 7 had in de eindfase zoân twaalf kilometer voorsprong op de beste achtervolger en de tweede plaats kwam dan ook niet meer in gevaar. Bovendien was de overwinning buiten bereik, want de andere 908 HDi lag te ver voor.