Twentse Zorgcentra

Reactie brief Centrale Cliëntenraad Twentse Zorgcentra

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-CB-U-2774928


2 juli 2007

De Centrale Cliëntenraad van de Twentse Zorgcentra zond 25 april jl. een brief aan de Vaste Commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) betreffende de keuzevrijheid van mensen met een verstandelijke beperking ten aanzien van wonen. U verzocht mij hierop te reageren.

Zoals ik in mijn antwoorden op kamervragen n.a.v. de situatie bij de Twentse Zorgcentra en ook tijdens het Algemeen Overleg over de modernisering van de AWBZ van 31 mei jl. heb aangegeven, ben ik van mening dat de woonlocatie moet passen bij de behoefte en ontwikkelingsmogelijkheden van een cliënt.

De wens van de cliënt, bijvoorbeeld besproken aan de hand van het leefwensenonderzoek en zorgplan, is daarin leidend. Ik ben een voorstander van een prettige leefomgeving voor de cliënt. Uit onderzoeken blijkt dat het hebben van een eigen (woon)ruimte, het gevoel te hebben zelf de regie over het leven te voeren positief bijdragen aan ervaren kwaliteit van leven. Een kleinschalige setting kan daar veel aan bijdragen. Of dat nu in de wijk is, of op het instellingsterrein.

Ik wil stimuleren dat er een grotere variatie in woonvormen komt, zodat cliënten ook daadwerkelijk iets te kiezen hebben. Instellingen zijn al bezig met het realiseren van verschillende woonvormen. Door deze grotere variatie krijgt de cliënt meer mogelijkheden om een woonvorm te kiezen die het beste bij hem of haar past.

In de regelgeving zullen de komende jaren wijzigingen optreden.

Om het instellingen gemakkelijker te maken om voor cliënten een passende woonvorm te realiseren, ben ik van plan om het bouwregime per 2009 op te heffen. Dat duurt nog enige tijd. Daarom worden
-vooruitlopend op de opheffing van het bouwregime- enkele beleidsregels van de WTZi op korte termijn aangepast. Een van die aanpassingen betreft de ophoging van de grens voor het bouwen buiten het bouwregime.

Door de ophoging van 12 naar 24 voor zwaar verblijf en van 25 tot 50 voor licht verblijf wordt het eenvoudiger om kleinschalige woonvormen te realiseren, zowel in de wijk als op het instellingsterrein.

Daarnaast wordt er hard gewerkt aan de invoering van de zorgzwaartebekostiging per 1 januari 2008. In de aan de zorgzwaartepakketten gekoppelde tarieven is standaard een deel voor `verblijf' opgenomen. Daarin is geen onderscheid tussen grootschaligheid of kleinschaligheid aangebracht. Met de invoering van de zorgzwaartebekostiging worden mogelijke onevenwichtigheden in de regelgeving in ieder geval recht getrokken.

In uw brief VWS-07-384 vraagt u ook om een reactie op het `ingezette intramuraliseringsbeleid'. In het Algemeen Overleg met de Vaste Commissie voor VWS over de modernisering AWBZ van 31 mei jl. heb ik toegezegd om een brief aan de Kamer te sturen over zaken als kleinschalig wonen, het wonen in de wijk of op het instellingsterrein. Deze brief kunt u eind dit jaar tegemoet zien.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker