Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlandse manager dagelijks ruim een uur kwijt met zoeken naar informatie

"Nederlandse bedrijven lopen miljoenen mis door inefficiënte beslissingstrajecten"

Amstelveen, 2 juli 2007 - Nederlandse managers zijn dagelijks gemiddeld 64 minuten kwijt met het zoeken naar informatie die nodig is om beslissingen te kunnen nemen; meer dan vijftien procent van de werkdag. Jaarlijks kost dat een organisatie met duizend medewerkers die gemiddeld EUR 50.000 verdienen bijna EUR 8 miljoen aan salaris. Dit blijkt uit onderzoek van Information Builders, ontwikkelaar van business intelligence- en integratieoplossingen. Inefficiënte beslissingstrajecten verlagen bij bedrijven in heel Europa de productiviteit en verslechteren hun concurrentiepositie.

Bijna driekwart van de ondervraagden (74 procent) noemt het gebrek aan accurate, complete en makkelijk bruikbare gegevens het grootste obstakel om goede beslissingen te maken. Dit terwijl 63 procent van hen correcte informatie wel de belangrijkste voorwaarde vindt voor een goed besluit. Een meerderheid van de managers geeft aan teveel te moeten vertrouwen op hun ervaring in plaats van op harde data.

Concurrentie voorblijven
Ontoegankelijke informatie vertraagt bij veel organisaties het beslissingsproces. Hierdoor lopen ze het risico achter te blijven bij concurrerende bedrijven en regio's. Meer dan 90 procent van de geënquêteerden denkt dat bedrijven nu sneller moeten handelen dan ooit om succesvol te zijn. Volgens 81 procent van de Nederlandse managers moet de eigen organisatie de snelheid van het beslissingsproces opschroeven. Driekwart ziet betere informatie als belangrijkste voorwaarde is om dit doel te bereiken.

"Wanneer managers teveel tijd kwijt zijn met het zoeken naar managementinformatie om besluiten te kunnen nemen, zoals blijkt uit dit onderzoek, dan is er iets mis met de toegang tot interne bronnen zoals de talrijke klantdatabases," zegt Marco Gianotten, managing director van onderzoeksbureau Giarte, "Voor managers moet het intern vergaren van data net zo gebruikersvriendelijk zijn als zoeken met Google. Systemen voor analyse en rapportage - zogenaamde business intelligence - zijn nog teveel het exclusieve domein van staffunctionarissen. Dit kennisisolationisme is dodelijk."

Rol technologie
Bij 68 procent van de Nederlandse organisaties wordt bedrijfsinformatie aangeboden in verschillende systemen per afdeling. De meerderheid van de respondenten geeft aan dat informatietoevoer vanuit één centraal systeem het maken van beslissingen makkelijker zou maken. Toch zet minder dan een derde van de bedrijven een business intelligence-oplossing in om medewerkers op een gebruiksvriendelijke manier toegang te geven tot cruciale informatie.

"Nederlandse bedrijven lopen miljoenen mis door inefficiënte beslissingstrajecten," zegt Dennis Bartels, country manager van Information Builders in de Benelux. "Het is alarmerend dat organisaties dagelijks beslissingen nemen op basis van onnauwkeurige en verouderde data. Pas als je alle barrières tot toegankelijke en up to date informatie wegneemt, kun je er zeker van zijn dat mensen goede beslissingen nemen die een positieve invloed hebben op de bedrijfsprestaties."

Het onderzoek
Het onderzoek is in mei 2007 in opdracht van Information Builders uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne onder 610 managers in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal, Nederland, België en Zwitserland. De ondervraagden waren werkzaam bij organisaties variërend van non-profitorganisaties tot bedrijven met een jaarlijkse omzet van EUR 5 miljard.

Over Information Builders
Information Builders is een onafhankelijke en toonaangevende ontwikkelaar van enterprise business intelligence- en Integratiesoftware, waarmee alle bedrijfsinformatie gemakkelijk en snel beschikbaar gemaakt kan worden voor interne en externe relaties, op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Information Builders heeft meer dan 12.000 klanten wereldwijd, waaronder de meeste Fortune Top 100-bedrijven. Met 1.800 medewerkers in 47 kantoren wereldwijd realiseert Information Builders jaarlijks een omzet van meer dan USD 300 miljoen met zijn producten WebFocus (Business Intelligence) en iWay (Integratie/SOA).

WebFocus is een schaalbare en gebruiksvriendelijke Enterprise Business Intelligence-oplossing die rapportage en analyse op maat aanbiedt vanuit alle informatiebronnen van het bedrijf. iWay Software biedt eenvoudig te implementeren, open standaard integratieoplossingen die organisaties in staat stellen alle informatiebronnen en -applicaties van een bedrijf te integreren om de integratieservices wanneer nodig te hergebruiken.

Voor meer informatie of het volledige onderzoeksrapport neem contact op met:

Information Builders
Ghislaine Jonker
Marketing Communications Manager Benelux
t: 020 456 3333, 06 212 300 38
e: ghislaine_jonker@ibi.com

Zeno Group
Eva Rijser
t: 020 30 10 989
e: eva.rijser@zenogroup.com