Ingezonden persbericht


Eerste pan-Europese clearingservice van gefuseerd VocaLink

" Fusiebedrijf VocaLink
" Eerste onafhankelijke pan-Europese clearingservice " 10 banken, waaronder Fortis, nemen deel aan het pan-Europese clearing- en settlementmechanisme (¤CSM) " Beschikbaar voor alle banken
" SEPA-compliant

Londen, 2 juli 2007 - Voca, leverancier van interbancaire processing systemen en -diensten en verantwoordelijk voor 90% van het Britse salarisbetalingsverkeer, en Link, leverancier van ATM-services, ronden vandaag hun fusie af. Het nieuwe bedrijf, VocaLink, levert binnenlandse en internationale transactiediensten aan banken en bedrijven. Tegelijkertijd introduceert VocaLink in samenwerking met 10 Europese banken de eerste onafhankelijke pan-Europese betalingsdienst (¤CSM).

Het ¤CSM partnership luidt een nieuw tijdperk van Europese betalingsverwerking in. De dienst kan zowel op onafhankelijke als commerciële basis opereren, en het bedrijfsmodel creëert mogelijkheden voor alle deelnemers.Lidbanken kunnen zowel partners als cliënten zijn. Zij kunnen vanaf januari 2008 beginnen met diensten in de SEPA (Gemeenschappelijke Eurobetalingsruimte). Tot de oprichtende leden behoren Bank of America, Citi, Dexia Bank, Fortis, Lloyds TSB, RBS en Santander. Mike Hampson, Hoofd Financiele Instituties, Transaction Banking van ABN/Amro zegt 'Met de introductie van dit nieuwe clearing- en settlementmechanisme start een nieuw hoofdstuk op het gebied van internationale betalingen. De SEPA zorgt voor vele complexe problemen en het lijkt zinvol voor Europese banken om de oplossingen in samenwerking te zoeken. Dit initiatief is uniek, omdat het onafhankelijk en commercieel is, waardoor alle banken een stimulans hebben om deel te nemen.'

VocaLink heeft de ¤CSM gecreëerd om banken te helpen SEPA tot hun voordeel in te zetten. Het nieuwe geliberaliseerde betalingslandschap creëert zowel mogelijkheden als problemen. Banken moeten voldoende omvang en geografisch bereik hebben om een concurrerende betalingsdienst te kunnen bieden. Voor vele banken heeft is het commercieel gezien niet zinvol dit alleen te doen. De VocaLink ¤CSM geeft toegang tot een netwerk van belangrijke Europese banken, dat bereik overal in de SEPA en daarbuiten verzekert. Alle deelnemers profiteren van de schaalvoordelen van VocaLink en hebben hun bijdrage aan het ontwikkelen van aantrekkelijke, concurrerende diensten. Marc Aguilar, General Manager Betalingsservices van Fortis, zegt; 'Wij vinden het fantastisch deel uit te maken van deze nieuwe onderneming. VocaLink heeft de juiste omvang voor de levering van pan-Europese verwerkingsdiensten, die de problemen van de SEPA het hoofd kunnen bieden. Wij bij Fortis verheugen ons op de samenwerking met VocaLink om vorm te geven aan de ontwikkeling van diensten die ons in staat stellen aan de behoeften van onze klanten tegemoet te komen.'

Banken kunnen naast het gebruik van diensten op het gebied van transactieverwerking profiteren van de ontwikkeling van nieuwe transactiediensten, waaronder Corporate Access-diensten, management van automatische incassomachtigingen, incassobeheer, naleving van AML en OFAC en betalingsverwerking buiten de SEPA. Marion King, Algemeen Directeur van VocaLink, zegt: 'Het tijdstip van de fusie is zeer belangrijk, slechts een paar maanden voor de invoering van de SEPA. De schaal van onze activiteiten en breedte van ons serviceportefeuille betekenen dat wij banken van elke omvang kunnen helpen de problemen van de toekomst het hoofd te bieden. De combinatie van deskundigheid van Voca en LINK creëert tevens een uitstekend platform voor innovatie.'

VocaLink verwerkt reeds meer dan 90 procent van de salarisbetalingen in het Verenigd Koninkrijk en 15 procent van de geautomatiseerde betalingen in Europa. Het drijft het meest gebruikte ATM-netwerk van de wereld waarbij het meer dan 60.000 ATM's verbindt en meer dan 130 miljoen accounts ondersteunt. Het nieuwe bedrijf gaat meer dan 8 miljard transacties per jaar verwerken en gecombineerde diensten aan de internationale bankgemeenschap aanbieden.


- Einde -

Nadere informatie
Francine Loos, Wisse Kommunikatie
026 443 1523 / 06 11041 635 or francine.loos(at)wisse-worldcom.nl Deborah Souter, VocaLink
+44 (0)870 920 8651 or deborah.souter@vocalink.com Karen Cooper, The JJ Group
+44 (0)1865 343 100 or karen.cooper@thejjgroup.com

Over VocaLink
VocaLink is een specialistische aanbieder van transactiediensten aan banken, hun zakelijke klanten en overheidsdiensten. Het bedrijf heeft in het Verendigd Koninkrijk meer dan veertig jaar een pioniersrol vervuld op het gebied van elektronische betalingen en is sindsdien de drijvende kracht voor elektronische transacties geweest. Op een topdag verwerkt het geautomatiseerde platform van VocaLink meer dan 80 miljoen transacties. Haar schakelplatform verbindt het drukste ATM-netwerk van de wereld van meer dan 60.000 ATM's. De kern van het bedrijf wordt gevormd door robuuste verwerkingsmachines die binnenlandse en internationale geautomatiseerde betalingen en ATM-schakeloplossingen verwerken. VocaLinkdiensten bieden banken bereik in de hele Gemeenschappelijke Eurobetalingsruimte (SEPA) en daarbuiten.

De verwerkingsdiensten van VocaLink worden uitgebreid met aanvullende diensten, die meerwarde bieden op het gebied van industriedeskundigheid en technische capaciteit. Zij helpen banken concurrerende producten snel en gemakkelijk in te voeren op een robuust en beveiligd technisch platform. Banken profiteren van een kortere marketingtijd voor nieuwe producten en geringere operationele en commerciële risico's.

VocaLink investeert doorlopend in nieuwe diensten. Vele nieuwe diensten combineren nieuwe technologie met de bestaande betalingsinfrastructuur. Recente innovaties zijn onder meer merkloze diensten ter ondersteuning van digitale consumentenkanalen, zoals internet- en mobiele commercie; uitbestede diensten ter ondersteuning van binnenlands en internationaal kaartgebruik; nieuwe manieren van betalen die winstgevende inkomensstromen genereren; instrumenten voor het beheer van betalingen en verlagen van kosten voor banken en hun zakelijke klanten.

Gebruikers van VocaLinkdiensten profiteren van een strategische oplossing zonder de noodzaak van regelmatige kapitaaluitgaven aan systemen. Alle VocaLinkdiensten worden doorlopend verbeterd om bij te blijven bij veranderingen in wetgeving, technologie en marktpraktijk. Organisaties die VocaLink kiezen hebben een partner met unieke ervaring in het transactiebedrijf. Cliënten profiteren van de schaalvoordelen, deskundigheid en constante diensteninnovatie van VocaLink.