Verbond van Verzekeraars

Early Innovators wil vogelrookmelder op de markt brengen

Early Innovators gaat de marktintroductie van het winnende ontwerp van de Verbondsdesignwedstrijd 'Mooi uit de brand' begeleiden. Het bedrijf, onder meer bekend van de ontwikkeling van het Heineken-tapsysteem en de Bosch-klokken op NS-stations, ziet de marktintroductie van de winnende rookmelder 'Chick-a-Dee' als een kroon op zijn tienjarig bestaan.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen maar bar weinig maatregelen nemen om brand te voorkomen. Dat rookmelders en brandblussers er vaak niet echt mooi uitzien, helpt daar niet aan mee. Het Verbond organiseerde daarom dit jaar de designwedstrijd 'Mooi uit de brand', waarbij studenten werden uitgedaagd een aantrekkelijk uitziend brandpreventiemiddel te ontwerpen. In mei kreeg studente Louise van der Veld de hoofdprijs voor haar 'Chick-a-Dee', een rookmelder in de vorm van een vogel die je aan een lamp of bureau kunt klikken, en die begint te tsjilpen als er brand uitbreekt.

Aaibaar
Early Innovators, die in de jury zat en vanaf het begin bij de wedstrijd betrokken was, ziet de marktintroductie van de vogelrookmelder als kroon op zijn jubileum. Het bedrijf, dat deze maand tien jaar bestaat, richt zich op projectmanagement, financiering en marktintroductie van design- en engineeringproducten. "Wij zijn vooral geïnteresseerd in innovatieve en hoogwaardige producten die bovendien een maatschappelijke betekenis hebben. De vogelrookmelder past perfect in dat stramien", meent algemeen directeur Ton Welter. "Als de vogel zó wordt gestileerd dat hij aaibaar, lief en mooi is, past in een gevoel van 'well being' en óók nog eens doet waarvoor hij gemaakt is, namelijk veiligheid garanderen, dan heb je gegarandeerd een succesvol product te pakken. En geloof me: we zitten nog maar in het begin van het traject, maar ik heb nu al de eerste geïnteresseerden aan de lijn gehad. Ik ben ervan overtuigd dat als we het goed neerzetten, de 'Chick-a-Dee' niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten zal aanslaan."

Verzekerd!, juli 2007