Chatten met bibliotheekvraagbaak al@din

02/07/2007 12:15
Vereniging van Openbare Bibliotheken bv


Vanaf 1 juli beantwoordt al@din, de digitale vraagbaak van de bibliotheek, ook vragen via chat. Daarnaast kan al@din nog steeds bevraagd worden via een webformulier, met antwoord via e-mail.

Eind 2006 hebben de openbare bibliotheken vier verschillende chatprogramma's getest. Er is vooral gekeken welk chatprogramma het prettigst is om te gebruiken. De mensen die via chat een vraag hebben gesteld aan al@din waren enthousiast over deze nieuwe mogelijkheid. De openbare bibliotheken hebben naar aanleiding hiervan besloten deze mogelijkheid van chat met al@din in ieder geval tot eind 2007 via Chatfone aan te bieden.

Direct antwoord
Chatten heeft als voordeel dat direct interactie over de vraag mogelijk is. Mocht de vraag niet helemaal helder zijn dan kan gevraagd worden om een nadere toelichting en de vraagsteller krijgt direct antwoord op de vraag. Vragen die nader onderzoek vereisen worden doorgegeven aan een netwerk van specialisten.

Extra
Naast deze eigentijdse manier van communiceren blijft al@din ook vragen per e-mail beantwoorden. Vragen per e-mail kunnen 24 uur per dag worden gesteld. Chatten kan op alle werkdagen van 9:00 uur tot 17:00 uur, behalve op maandagochtend en daarnaast op dinsdag- en vrijdagavond tot 20 uur.

Kwaliteit
Eind 2007 wordt het chatten met Chatfone geëvalueerd. Ook wordt op dat moment in het licht van nieuwe ontwikkelingen opnieuw bekeken welk chatprogramma het best voldoet aan de wensen en eisen van zowel de bibliotheek als de klant.

Over al@din
al@din is de persoonlijke vragendienst van de openbare bibliotheken. Deze service wordt verzorgd door het landelijke netwerk van bibliothecarissen: deskundigen op het gebied van selecteren en toegankelijk maken van informatie en het herkennen van betrouwbare bronnen. Wanneer je een vraag stelt aan al@din krijg je gratis een persoonlijk antwoord van een bibliothecaris. In het antwoord staat alle informatie mét bronvermelding van websites, tijdschrift- of krantenartikelen, boeken of andere informatiedragers, zodat direct duidelijk is waar de informatie vandaan komt.

Chatten met al@din kan op www.aladin.bibliotheek.nl of via de website van de plaatselijke bibliotheek.
Links:
http://www.aladin.bibliotheek.nl