Gemeente Zandvoort


Raad sombert over druk op financiën

(28 juni 2007)

Het is nog maar de vraag of de gemeenteraad op 3 juli aanstaande zonder slag of stoot akkoord gaat met de Voorjaarsnota, met daaraan gekoppeld de knelpuntennotitie. Tijdens de commissiebehandeling gaven deze twee stukken in ieder geval aanleiding tot pittige discussies. En één ding komt prominent naar voren: er is veel geld nodig om alle nieuwe taken naar behoren uit te voeren. Alle knelpunten oplossen en al het nieuwe beleid uitvoeren leidt tot een slechte financiële situatie voor de komende jaren, alleen al voor 2008 geeft dat een nadelig saldo in de begroting van 1.7 miljoen euro.

Actueel
De nota en de notitie vormen de voorbode voor de begroting van het volgende jaar. Ze geven een overzicht -zeer actueel- van de financiële stand van zaken, gekoppeld aan actuele projecten, zoals de invoering van een nieuwe website, de introductie van een documentair managementsysteem en de geplande invoering van een workflowsysteem, dat de basis is voor de door het Rijk verplicht gestelde ontwikkeling van elektronische dienstverlening. Ook het nieuwe -zeer actuele- project Basis Administratie Gebouwen is genoemd in deze nota. Het is opgezet teneinde op termijn te voldoen aan Rijkseisen. Het betekent wel een extra investering van ¤ 125.000 euro.

Consequenties
Het blijkt maar weer dat de door het Rijk opgelegde wensen en taken een behoorlijke financiële consequentie hebben. Indien alle ingebrachte wensen zouden worden gehonoreerd ontstaat er een nadelig meerjarenperspectief, oplopend tot vele miljoenen euro's. Dat betekent in ieder geval dat een heroverweging noodzakelijk is van nieuwe beleidswensen en het aanbrengen van nieuwe prioriteiten. De toegevoegde knelpuntennotitie betekent volgens het college maar één ding: wil de gemeentelijke organisatie naar behoren zijn taken kunnen uitvoeren, dan zijn er extra financiën nodig. En dat moet de gemeenteraad zorgen baren, zeker in het licht van de actuele discussie over de bestuurskracht van kleinere gemeenten, afgezet tegen de financiële middelen.

Bijstellen en ombuigen
Het voorstel is dan ook het college op te dragen onderzoek te laten verrichten naar de mogelijkheden tot bezuiniging, ombuiging en bijstelling, opdat het financiële huishoudboekje van de gemeente op orde blijft - een reëel sluitende begroting, zoals dat officieel heet, met daarbij een positief meerjarensaldo voor de periode 2008 - 2011. In de commissievergadering over de Voorjaarsnota en de Knelpuntennotitie bleek dat de verschillende fracties hebben wel ideeën hebben maar nog geen afgewogen oordeel. De politiek moet dus nu de discussie starten: wat willen we allemaal, wat moeten we allemaal, wat kunnen we ons veroorloven te doen en wat moeten of willen we laten? Het huishoudboekje op orde houden: het zal moeite kosten.