Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht

Fonds Gehandicaptensport en Nederlandse Rode Kruis te gast in Second Life

VU en ABN AMRO laten goede doelen virtuele werelden verkennen

De Vrije Universiteit (VU) en ABN AMRO hebben een gezamenlijk initiatief ontwikkeld dat het voor goede doelen mogelijk maakt om aanwezigheid te creëren in Second Life. Op een virtueel eiland, dat ter beschikking is gesteld door ABN AMRO, hebben studenten van de VU voor Fonds Gehandicaptensport en het Nederlandse Rode Kruis een virtuele omgeving gebouwd. ABN AMRO en de VU zijn pioniers als het om virtuele werelden gaat en het past binnen de maatschappelijke betrokkenheid van beide organisaties om hun kennis en ervaring op dit gebied te delen met derden.

Goede doelen volgen de ontwikkelingen op het internet met belangstelling en onderzoeken in hoeverre nieuwe media bij kunnen dragen aan het realiseren van hun doelstellingen. Het grote voordeel van driedimensionale virtuele werelden is dat zij veel meer mogelijkheden bieden om een beleving te creëren dan standaard websites. Zo heeft Fonds Gehandicaptensport gekozen voor een spelbeleving waarin avatars (virtuele alter-ego's) deel kunnen nemen aan een rolstoelrace. Het Rode Kruis heeft gekozen om de bezoeker deelgenoot te maken van de chaos die ontstaat na een aardbeving. Het is de bedoeling dat de avatar in een rampgebied probeert de hulppost van het Rode Kruis te bereiken. Het bieden van een beleving kan het gevoel van verbondenheid vergroten. Ook onderzoeken de goede doelen wat de mogelijkheden zijn om fondsen te werven via virtuele werelden.

Kennisontwikkeling

Voor de VU geldt dat het project ook zeer goed aansluit bij haar onderwijsvisie. In de onderwijsvisie van de VU staan zogenaamde communities of learners centraal: docenten en studenten werken samen aan de ontwikkeling van kennis. Bij de uitvoering van het project bleek Second Life zeer geschikt als platform ter ondersteuning van de 'community' waarin alle betrokken organisaties met elkaar samen werkten in een proces van kennisontwikkeling. Studenten vervulden in dit proces een centrale rol. Interessant resultaat van dit proces is de virtuele aanwezigheid van twee goede doelen in Second Life. Op basis van de opgedane ervaring hebben de VU en ABN AMRO besloten om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om nog meer goede doelen te helpen bij het creëren van aanwezigheid in Second Life.

Het eiland waarop de goede doelen zich bevinden is vanaf 3 juli 2007 10.00 uur toegankelijk voor publiek. (De coördinaten van het eiland in Second Life zijn: 125, 126, 23)