Ingezonden persbericht


Hilversum, dinsdag 3 juli 2007

'Dure bypass ijsseldelta overbodig'

HILVERSUM - Niet de veiligheid van de inwoners van Kampen, maar het kunnen bouwen van een waterstad is de reden voor het maken van een zijtak aan de IJssel. "Voor het beperken van de waterstanden is de bypass niet nodig". Dat zei hoogleraar Waterbouwkunde Han Vrijling van de Technische Universiteit Delft dinsdag in het Radio1 programma Hagensopdemiddag. "Het grote voordeel is dat Kampen een stadsuitbreiding kan maken met een waterstad".

Gedeputeerde Theo Rietkerk (CDA) van de provincie Overijssel maakt zich hard voor een afvoerkanaal in de IJssel. De veiligheid van de bewoners is volgens hem in het geding. De rivier kan de pieken in de watertoevoer niet aan en daarom is de 300 miljoen euro kostende bypass volgens hem noodzakelijk. Volgens Rietkerk is het een uitvloeisel van de Planologische Kernbeslissing 'Ruimte voor de Rivier'. Het totale project in de IJsseldelta kost 300 miljoen euro.

Oud-dijkgraaf Albert van Ittersum ziet geen heil in de bypass, omdat normaal onderhoud aan de IJssel afdoende is voor de afvoer van het water. Hij zegt dat de afgelopen jaren de natuur teveel ruimte heeft gekregen in de rivier en daardoor de functie van waterafvoer op de achtergrond is geraakt. Hoogleraar Vrijling bevestigt dit. Met het uitdiepen van het zomerbed en het op enkele plaatsen verbreden van het winterbed is er volgens hem voldoende afvoercapaciteit.

Hoogleraar Vrijling zegt dat het bouwen van een waterstad het verborgen argument is om de bypass te maken. Een nieuwe woonwijk met water is aantrekkelijk voor een gemeente. Gedeputeerde Rietkerk ontkent een verband tussen de aanleg van de nieuwe zijtak aan de IJssel en het bouwen van de nieuwe woonwijk bij Kampen. "Ik ben er van overtuigd dat de bypass er komt," zegt Rietkerk.

Een bypass zal bij hoogwater in de IJssel voor de afvoer van het water zorgen bij Kampen langs naar het Drontermeer. De aanleg is een gigantisch project, waarvoor geld wordt gevraagd van het Rijk. De werkzaamheden worden gecombineerd met de aanleg van de Hanzelijn, de verbreding van de N50, aanleg van nieuwe natuur en de aanleg van een woonwijk.

De plannen zijn gemaakt door de gemeente Kampen, de provincie Overijssel, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Het ministerie van VROM heeft het project in de IJsseldelta uitgeroepen tot 'voorbeeldproject gebiedsontwikkeling'. In 2009 besluit men in Overijssel definitief over de bypass en dan kan in 2011 worden begonnen met de aanleg.

---



Ingezonden persbericht