Gemeente Utrecht

Nieuwe stap op weg naar Muziekpaleis

Gemeente Utrecht, Stichting Tivoli en Stichting Jazz- en Geïmproviseerde Muziek Utrecht (SJU) hebben de voorbereidingen afgerond naar een nieuwe organisatie voor de exploitatie van het Muziekpaleis. De partijen hebben over de belangrijkste onderwerpen overeenstemming bereikt. Per 1 januari 2012 is er één organisatie Muziekpaleis die inhoud gaat geven aan de muzikale en culturele doelstelling van het Muziekpaleis. Er komt een evenwichtige samenstelling van het muzikale aanbod. Er bestond overeenstemming tussen de partijen over de financiering van een ontwikkelorganisatie in de verhouding 48% gemeente, 48% Tivoli en 4% SJU. Nu SJU te kennen heeft gegeven zich niet te kunnen vinden in de voorgestelde bestuurssamenstelling, hebben Gemeente Utrecht en Tivoli besloten uiterlijk eind 2007 samen de ontwikkelorganisatie op te richten die de weg voorbereidt naar de definitieve organisatie.

Op het punt van de samenstelling van het bestuur van de ontwikkelorganisatie is helaas geen overeenstemming bereikt met SJU. De stichting hecht zeer aan een gelijk aantal bestuurszetels per partij en is het op dit punt niet eens met de uitkomst van het bestuurlijk overleg. De gemeente en Tivoli zijn echter van mening dat een bestuurssamenstelling van drie door gemeente, drie door Tivoli en één door SJU aan te wijzen bestuursleden recht doet aan de verschillen ten aanzien van financiering, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. SJU is van mening dat zij, als één van de drie initiatiefnemende muziekpartijen, wat betreft zeteltal op gelijke wijze dient te participeren in de ontwikkelorganisatie. Gemeente en Tivoli geven de voorkeur aan een nieuwe organisatie waarin ook SJU participeert en houden de voor de SJU toebedachte bestuurszetel open.

De deelnemende muziekpartijen brengen in de loop van het proces hun bedrijfsactiviteiten en -middelen in. Iedere partij bouwt zijn eigen organisatie af en behoudt de juridische entiteit. Alle externe geldstromen, inclusief de overheidssubsidies, gaan naar de nieuwe organisatie. Iedere partij draagt zorg en verantwoordelijkheid voor de afbouw van de eigen organisatie. Partijen zullen elkaar hierbij zoveel mogelijk van dienst zijn.

De gemeente Utrecht en Stichting Tivoli financieren de ontwikkelorganisatie en richten de nieuwe rechtspersoon op en dragen hiervoor en voor de deelname aan de uiteindelijke exploitatie van het Muziekpaleis de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. De ontwikkelorganisatie krijgt een algemeen bestuur met een onafhankelijke, door het nieuwe bestuur te benoemen voorzitter. Een dagelijks bestuur, bestaande uit de voorzitter, een door Tivoli en een door de gemeente aan te wijzen bestuurslid, maakt de nieuwe organisatie slagvaardig.

De gemeente zal binnenkort overgaan tot gunning van zowel de sloop van gedeelten van het Muziekcentrum als de bouw van het Muziekpaleis.

Noot voor de media

Neem voor meer informatie contact op Dianne Westerink, 030 286 1015.