Ingezonden persbericht


Nijmegen 17 juni 2007

PERSBERICHT

Oude muziek op Koororgel en Königorgel

NIJMEGEN - In één concert van de zomerserie in de Nijmeegse Sint Stevenskerk staat het zeventiende-eeuwse koororgel in het middelpunt. Op dinsdag 3 juli concerteert Pieter Dirksen voornamelijk op dit zeer fraaie orgel. Vanwege dit orgel staan ook alleen composities uit de zeventiende eeuw op het programma. En om het contrast met het Königorgel te laten horen, speelt Dirksen een drietal werken van Buxtehude, de eerste op het koororgel en de overige op het Königorgel. Het concert begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk ¤6,- en ¤ 5,- voor houders van 65+ pas, CJP en studentenkaart.

Het koororgel dateert uit de tweede helft van de zeventiende eeuw en heeft een zuidelijk karakter. Het is een éénklaviersinstrument met een relatief groot aantal registers en een zeer heldere klank. Het orgel is getoonzet in de middentoonstemming waardoor het speciaal geschikt is voor oude muziek. De heldere klank komt in de akoestiek van de Sint Stevenskerk zeer goed tot zijn recht. Dit alles is een reden om iedere concertserie speciale aandacht aan het koororgel te besteden.

Daartoe nodigt de Nijmeegse Orgelkring musici uit die ook gespecialiseerd zijn in de Oude muziek. Pieter Dirksen heeft zich altijd sterk aangetrokken gevoeld tot de rijkdommen van de zeventiende eeuw. Zowel de Engelse virginalisten, Sweelinck, de Noordduitse school, het meditterrane repertoire en de Franse 'klassieke' 'traditie, genieten zijn speciale belangstelling, naast zijn grote interesse voor de muziek van Johann Sebastian Bach.

Tijdens dit concert concentreert Dirksen zich op de Duitse zeventiende-eeuwse school: Heinrich Scheidemann, Johan Adams Reincken, Dietrich Buxtehude en Johann Sebastian Bach. De Pedaza de mùsica en het Galliardas de primer tono van Juan Cabanilles, zijn dan misschien een vreemde eend in de bijt. Maar zoals gezegd, ook het mediterrane repertoire is aan Dirksen gewaagd.

Vanwege de herdenking van de 300ste sterfdag van Dietrich Buxtehude, dit jaar, markeren drie composities van deze componist het programma. Buxtehude was één van de beroemdste vertegenwoordigers van de Noord-Duitse orgelsschool. Hij had een grote invloed op Händel, Telemann en Bach. Dirksen speelt de eerste koraalfantasia Wie schön leuchtet der Morgenstern op het koororgel en de tweede koraalfantasia Nun Freut euch, lieben Christen gmein en de bekende Passacaglia in d op het Königorgel. Dit om de verschillen tussen de orgels te horen. Als finale keert hij toch nog even naar de muziek van Bach die sinds zijn jeugd in het centrum van zijn muzikale universum staat en waarvan hij talrijke studies heeft gemaakt.

Pieter Dirksen geeft recitals op orgel en klavecimbel en speelt continuo in diverse ensembles. Hij is lid van de Nederlandse Bachvereniging, het Combattimento Consort Amsterdam en het kamermuziekensemble La Suave Melodia. Overigens werkt hij als continuospeler mee aan diverse orkesten en ensembles en is hij een veelgevraagd solist op clavecimbel en op historische orgels in binnen- en buitenland. Dirksen is titulair organist van het historische Severijn-orgel in de Marintuskerk in Cuijk.


---

Noot voor de pers,