Senternovem


Nieuws

03-07-2007 | Learning history van Manifest Nieuw Flevolands Peil

Het Manifest Nieuw Flevolands Peil biedt een kader voor duurzaam bouwen en wonen aan de provincie, de zes Flevolandse gemeenten, bouwbedrijven en energie- en waterbedrijven. Om van de aanpak in dit manifestproces te leren, hebben Flevoland en SenterNovem (programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling) de opdracht aan TNO gegeven om de leerervaringen vast te leggen in een zogenaamde 'learning history'. Een learning history is een manier om andere organisaties inzicht te geven in de gevolgen van de eigen leer- en verandertrajecten.

De aanpak is ontwikkeld door onderzoekers van het Amerikaanse onderzoeksinstituut MIT (Kleiner & Roth, 1997). Het is een manier om leerervaringen vast te leggen. Kenmerkend voor een learning history is dat niet alleen de les die uit een ervaring is getrokken, wordt verteld, maar ook de ervaring zelf en de context waarbinnen deze werd verkregen. Op die manier zijn context-specifieke inzichten overzetbaar te maken naar een andere setting.

Meer informatie

-Voor meer informatie over het Manifest Nieuw Flevolands Peil kunt u terecht bij Emil van der Weijden, Provincie Flevoland, 0320 26 54 10, emil.van.der.weijden@flevoland.nl. Of op de website.
-Voor meer informatie over deze en andere learning history's kunt u terecht bij Elsbeth Roelofs, TNO Bouw & Ondergrond, 015 269 6716, elsbeth.roelofs@tno.nl


-Heeft u interesse in andere learning history's over vernieuwende, duurzame projecten? Het Compententie Centrum Transities verzamelt op haar website learning history's van transitieprofessionals, leerervaringen van mensen die bezig zijn met maatschappelijke innovatie gericht op duurzaamheid. Verschillende learning histories, waaronder ook die van Nieuw Flevolands Peil, kunt u vinden op de website.