Royal Friesland Foods


4 juli 2007

Hero neemt Friso Kindervoeding over van Friesland Foods

Hero Nederland BV maakt vandaag bekend dat het Friso Kindervoeding heeft overgenomen van Koninklijke Friesland Foods NV. Hero koopt het merk Friso Kindervoeding ("Friso") in de Benelux en de productformulering van Friso's babyvoedingsproducten. Friso is de nummer twee in de Nederlandse babyvoedingsmarkt met een marktaandeel van ruim 24%. Hero neemt de marketing- en salesmedewerkers van Friso in Nederland in dienst. Friesland Foods blijft de Friso Kindervoedingproducten produceren.

De internationale focus van Hero is gericht op het produceren van hoogwaardige voeding in twee hoofdcategorieën: fruit en baby-/kindervoeding. De overname van Friso door Hero biedt beide merken meer mogelijkheden om in Nederland te innoveren en te groeien. Een overnamesom wordt niet bekend gemaakt.

In een groot aantal Europese landen is Hero al actief in baby- en kindervoeding, waarbij het in een aantal landen zelfs marktleider is, zoals in Spanje, Turkije en Zweden. Daarnaast heeft Hero onlangs de nummer twee in de Amerikaanse babyvoedingmarkt, Beech Nut USA, overgenomen. Door de overname van Friso Kindervoeding kan Hero haar specialistische kennis en ervaring op het gebied van baby- en kindervoeding nu ook in Nederland omzetten in nieuwe en vernieuwde producten.

Friso Kindervoeding past niet langer in de kernactiviteiten van Friesland Foods. De strategie van Friesland Foods richt zich op uitbreiding van de kernactiviteiten kaas, lang houdbare en dagverse zuivel, de uitbouw van activiteiten in groeimarkten en de uitbouw van wereldwijde ingrediëntenactiviteiten. Daarnaast blijft Friesland Foods zich in een aantal buitenlandse markten richten op de ontwikkeling en verkoop van baby- en kindervoedingproducten, ook onder de merknaam Friso. Friesland Foods blijft actief als leverancier van hoogwaardige ingrediënten aan producenten van baby- en kindervoeding.

Witte van Cappellen, algemeen directeur van Hero Nederland, noemt het betreden van de Nederlandse babyvoedingsmarkt een logische stap voor Hero. "De overname van Friso Kindervoeding past helemaal in de strategie van ons bedrijf. Het merk Friso heeft een uitstekende reputatie en is met een marktaandeel van 24% de nummer twee van Nederland. In een groot aantal Europese landen is Hero al actief in baby- en kindervoeding, waarbij het in een aantal landen zelfs marktleider is. Wij zien goede mogelijkheden om onder het Friso-merk onze internationaal succesvolle babyvoedingsproducten in Nederland te introduceren."

Friesland Foods is content met Hero als nieuwe eigenaar van Friso: "Hero is een grote internationale speler op het gebied van hoogwaardige baby- en kindervoeding en heeft een goede reputatie op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Daarbij is Hero's stabiliteit en continuïteit een goede garantie voor de toekomst van Friso".