Ingezonden persbericht


Persbericht - 4 juli 2007

Eurlings: Eerst extra wegen, dan pas kilometerheffing

AMSTERDAM, 4 juli 2007 - Verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) stelt nadere voorwaarden aan de kilometerheffing. Vóórdat automobilisten een kilometertarief gaan betalen, moet het kabinet extra snelwegen en rijstroken aanleggen, vindt Eurlings.

Eurlings zegt dit in het zomernummer van Elsevier dat vandaag verschijnt.

Volgens de minister moet het kabinet extra snelwegen en rijstroken aanleggen, vóórdat automobilisten een kilometertarief gaan betalen. 'Eerst bewegen, dan beprijzen. Dat is en blijft mijn lijn.'

Ook moet 'het merendeel van de automobilisten' financieel voordeel ondervinden. Door een sterke verlaging van de wegenbelasting zijn zij straks goedkoper uit. 'Alleen de echte veelrijders betalen straks extra. Iemand met een Golfje die minder dan - laten we zeggen - 18.000 kilometer per jaar maakt, is straks per saldo beter af. Ik denk dat mensen de redelijkheid daarvan inzien.'

Het regeerakkoord tussen CDA, PvdA en CU wil met de invoering van de kilometerheffing vóór 2011 een begin maken. Eurlings waarschuwt in Elsevier voor de technische risico's. 'Hoe langer je de kilometerheffing uitstelt, hoe beter het systeem. Dat moeten we voor ogen houden als we besluiten over de invoeringsdatum. De commissie-Nouwen verwacht dat de techniek op zijn vroegst in 2012 beschikbaar is. Dat is extra reden om jezelf flexibiliteit te gunnen.'

De minister wil het bedrijfsleven en belangenorganisaties inschakelen bij de incasso: 'Het maatschappelijk middenveld is essentieel. We rekenen op medewerking van organisaties als de ANWB. We leggen de bal heel duidelijk ook bij marktpartijen. Verzekeraars kunnen bij voorbeeld de incasso verzorgen en meteen een polis aanbieden met een premie naar rato van de verreden kilometers.'

Eurlings vreest dat de kosten anders uit de hand lopen: 'Misschien is een private constructie de beste oplossing tijdens de start of zelfs in de eindsituatie. Want we moeten natuurlijk scherp letten op de kosten. Volgens het regeerakkoord mag dat systeem niet duurder uitvallen dan 5 procent van de opbrengst. Het is de vraag of dat haalbaar is. In Duitsland gaat 15 procent van de opbrengst van de kilometerheffing voor vrachtwagens op aan kosten.'

Noot voor journalisten:
De volledige tekst van het artikel is op te vragen bij het redactiesecretariaat van Elsevier: 020 - 515 99 44.