Gemeente Zandvoort

Projecten en Thema's geïnformeerd over ICT-ontwikkelingen (29 juni 2007)

Nu de gemeenteraad geld beschikbaar heeft gesteld voor de ontwikkeling van gemeentelijke elektronische dienstverlening is het natuurlijk van belang om terug te horen hoe deze middelen zijn ingezet. Tijdens de commissievergadering van de commissie Projecten en Thema's, van 4 juli aanstaande, krijgen de commissieleden een presentatie van de actuele stand van zaken van de Zandvoortse ICT.

Context
Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) is het verzamelwoord voor alles wat zich met informatiesystemen, telecommunicatie en computers bezighoudt. Hieronder valt het ontwikkelen en beheren van systemen, netwerken, databanken en websites. Ook het onderhouden van computers en programmatuur en het schrijven van administratieve software valt hieronder. Vaak gebeurt dit in een bedrijfskundige context.

Eerste stappen
Deze brede insteek behoeft precisering. De gemeente gaat digitaal en wordt 24 uur per dag, zeven dagen per week benaderbaar. Elektronische dienstverlening betekent namelijk dat klanten gemeenteproducten afnemen via internet, inclusief de betalingen hiervoor. Dat klinkt eenvoudig, maar betekent in de praktijk een ingrijpende vernieuwing van de automatisering en de manier van werken. De eerste stappen zijn gezet en daarover gaat de presentatie.

CMS
Gemeente Zandvoort heeft gekozen om ondersteunende software van de firma Brein af te nemen. Binnenkort zal de noodzakelijke overstap naar een nieuw contentmanagementsysteem worden gezet. Een dergelijk systeem 'draagt' de website van de gemeente. De webbeheerder werkt ermee. Hij maakt, past aan en vult de site ermee. De gemeentelijke website op basis van dit contentmanagementsysteem is een noodzakelijke voorwaarde om te komen tot e-dienstverlening. De website kan dan worden ingericht als de schakel waarover de transacties lopen.

Workflow
Daarnaast moet er veel werk gemaakt worden van het op op orde krijgen van het digitaal kunnen afdoen van e-dienstverleningsopdrachten. Die moeten moeiteloos van pc naar pc kunnen 'stromen' waarbij elke werkeenheid die een bijdrage levert aan de dienst of het product steeds zijn digitale steentje bijdraagt - workflow heet dat. Een inmiddels
goed ingeburgerde manier van opdrachten verwerken bij Nederlandse bedrijven.

Gereed
Een vakantie boeken en betalen via internet, een bestelling doen, informatie opvragen... in de kern start de muisklikkende consument een digitale documentenstroom die door de organisatie heen trekt. Zandvoort is echter zo ver nog niet. Van de bijna 200 producten zijn er inmiddels zes gekozen om gereed te maken voor e-dienstverlening. Eerst echter zullen van de firma Brein verschillende softwareprogramma's (met hun instructie) juist binnengehaald moeten worden om die nieuwe manier van werken succesvol van de grond te krijgen. Daarna zullen beetje bij beetje de producten in het e-dienstverleningsjasje worden gegoten.