Vereniging Milieudefensie


Persbericht

Reclame Code Commissie stelt Milieudefensie in het gelijk
Shell-advertentie bevat misleidende milieuclaim

Amsterdam, 4 juli 2007 - De Reclame Code Commissie heeft een Shell-advertentie waar bloemetjes uit schoorstenen komen, veroordeeld als een 'misleidende milieuclaim'. De commissie stelt daarmee Milieudefensie, die de klacht over de advertentie had ingediend, in het gelijk. Shell beweerde dat de klimaatschadelijke CO2 die het bedrijf uitstoot, wordt hergebruikt. In de praktijk gebeurt dat slechts minimaal. Het overgrote deel verdwijnt in de lucht, waardoor klimaatverandering wordt aangewakkerd.

Anne van Schaik, campagneleider Globalisering en Milieu bij Milieudefensie: 'In plaats van zijn imago groenpoetsen, kan Shell beter de echte problemen aanpakken. In Nigeria bijvoorbeeld. Daar stoot Shell, alleen al bij het affakkelen van gas bij de oliewinning, naar schatting 60 keer méér broeikasgas uit dan Nederlandse tuinders aan Shell-CO2 hergebruiken.' De wereldwijde CO2-uitstoot van Shell is groter dan die van landen als Oostenrijk, Hongarije en Portugal.

In de advertentie deed Shell het ook voorkomen alsof haar zwavelafval netjes wordt verwerkt. De Reclame Code Commissie vond ook deze formuleringen onterecht. Een groot deel van het zwavelafval van Shell verdwijnt namelijk in de stookolie van zeeschepen en komt daarmee gewoon in het milieu terecht. De scheepvaart geldt als grootste bron van de uitstoot van het luchtvervuilende zwaveldioxide.

De Reclame Code Commissie oordeelt dat Shell niet meer op een dergelijke wijze reclame mag maken. Mocht de onderneming geen gehoor geven aan de aanbeveling van de commissie, dan zal Milieudefensie juridische stappen ondernemen bij de Consumentenautoriteit.



Vereniging Milieudefensie