abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
6 juli 2007 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/u.07.01181 -
Onderwerp
APK-frequentie
Geachte voorzitter,
In deze brief wil ik u informeren over de uitkomsten van het Europees onderzoek en
breng ik u op de hoogte van het kabinetsvoornemen over de APK-frequentie voor
personenauto's en lichte bestelauto's (beneden 3500 kg).
Deze brief is een vervolg op de brief van mijn ambtsvoorgangster van 15 mei 2006
aan u over het kabinetsstandpunt met betrekking tot de APK-frequentie. De kern
daarvan was het voornemen de frequentie te verlagen op basis van het Europees
onderzoek Autofore, onder voorwaarde dat een verlaging verantwoord is voor de
verkeersveiligheid en het milieu1. Graag overleg ik op korte termijn met uw Kamer,
waarbij ik dan graag ook met u van gedachten wil wisselen over het voorstel voor
wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 dat al bij uw Kamer aanhangig is. Ik kom in
deze brief daar nog kort op terug. De voorgestelde wijziging behelst besluiten over de
APK-frequentie te delegeren naar het niveau van een algemene maatregel van
bestuur2.
Samenvatting Europees onderzoek
De voornaamste conclusie van het Europees onderzoek is dat er geen trend is dat het
aantal defecten in voertuigen afneemt, ondanks de nieuwe technologieën. Verder
constateert het Europees onderzoek dat defecten meer voorkomen naarmate het
voertuig ouder wordt of meer kilometers aflegt.
1 Kamerstukken II 2005/06, 30 300 XII, nr. 50.
2 Kamerstukken II 2005/06, 30 692, nrs. 1 e.v.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/WV/u.07.01181
Het Europees onderzoek doet de volgende aanbevelingen:
1. Verhoog Europa breed de minimale frequentie van 4-2-2 naar 4-2-2-1-1. Dat
wil zeggen dat de APK-frequentie jaarlijks wordt vanaf het achtste levensjaar
van een voertuig;
2. Laat motorfietsen ook onder het verplichte APK-régime vallen;
3. Verruim de groep te inspecteren systemen met ABS, airbags en ESP.
Voorstel verlaging APK-frequentie
Het kabinetsvoorstel is om de APK-frequentie voor personenauto's en lichte
bestelauto's die rijden op benzine, te verlagen naar intervallen van één maal vier jaar,
vervolgens twee maal twee jaar en na acht jaar jaarlijks, dus 4-2-2-1-1 etc. Ik streef er
naar deze lagere APK-frequentie in te laten gaan op 1 januari 2008, voor auto's met
een datum van eerste toelating vanaf 1 januari 2005.
Voor de auto's die op diesel of LPG rijden stelt het kabinet voor om redenen van
milieu en verkeersveiligheid, de frequentie te handhaven op het huidige niveau met de
eerste maal na drie jaar en vervolgens jaarlijks, dus 3-1-1 etc.
Deze lagere APK-frequentie voor benzineauto's is in lijn met het Europees onderzoek.
De SWOV acht het nadelig effect op de verkeersveiligheid van een dergelijke
frequentieverlaging, te meer omdat het om relatief jonge auto's met weinig gebreken
gaat, verwaarloosbaar. De SWOV legt een verband tussen het bouwjaar van een
personenauto (met een gemiddelde jaarkilometrage van 16.000 km) en de gebreken
die vervolgens ontstaan. Op basis van het hogere afkeurpercentage en het
intensievere gebruik van diesel- en LPG-auto's acht ik een jaarlijkse APK voor deze
categorie uit oogpunt van verkeersveiligheid wenselijk.
Afweging
Het Europees onderzoek Autofore doet geen uitspraken over de ideale APK-
frequentie. Wel adviseert het Europees onderzoek dat auto's van acht jaar en ouder
jaarlijks een APK moeten ondergaan. Uitsluitend rekening houdend met de huidige
Europese minimumnorm en de aanbeveling van het Europese onderzoek betekent dit
een minimale APK-frequentie van 4-2-2-1-1 etc. Dit scenario invoeren zou
overeenkomstig de beleidslijn van het vorige kabinet zijn, waarin immers was
afgesproken dat een lagere frequentie zou worden ingevoerd tenzij het Europees
onderzoek zou aantonen dat dit voor de verkeersveiligheid en het milieu
onverantwoord zou zijn.
Omdat het Europees onderzoek niet tot een concrete uitspraak komt over de ideale
APK-frequentie, heb ik ook de mening gevraagd aan een diversiteit van organisaties.
Dat waren enerzijds de consumentenorganisaties en anderzijds de autobranche.
Verder heb ik ook de RDW en de verkeersveiligheidorganisatie Veilig Verkeer
Nederland geraadpleegd. Tenslotte heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV) mij voorzien van informatie over de APK en de
verkeersveiligheid.
Op basis van de informatie die ik bij deze uitvoerige raadpleging heb gekregen, heb
ik de conclusie getrokken dat voor de benzineauto's de frequentie omlaag kan naar
4-2-2-1-1 etc. Dat is verantwoord in het kader van verkeersveiligheid en het milieu.
---
DGP/WV/u.07.01181
In het overleg met deze organisaties kwam wel de bijzondere positie van auto's die op
diesel en LPG rijden aan de orde.
In het licht van de APK-frequentie zijn de volgende factoren voor deze groepen
relevant.
1. Milieu.
Het rijden op diesel leidt bij slecht onderhoud tot een extra belasting voor het milieu.
De APK ziet ook toe op de milieuaspecten. Daarnaast ben ik aan het uitwerken hoe de
APK-roetmeting van dieselauto's kan worden aangescherpt. Het aanscherpen van de
normen voor roetmeting aan de mogelijkheden van een geringere uitstoot van
moderne auto's leidt tot minder roetuitstoot. Een dergelijke aanscherping werkt
positiever uit wanneer er regelmatig op wordt gecontroleerd. De APK is daarvoor een
geëigend instrument.
2. Verkeersveiligheid
Naarmate auto's meer rijden, neemt uiteraard de kans op gebreken toe. Auto's die op
diesel of LPG rijden, leggen veel kilometers af. Dat zien we terug in de hogere
afkeurpercentages bij de APK voor deze categorie dan voor benzineauto's. Bovendien
rijdt de groep van zwaarbelaste auto's zoals bestelauto's doorgaans op diesel of LPG.
Een jaarlijkse APK brengt eventuele gebreken eerder aan het licht.
Om bovenstaande overwegingen geeft het kabinet er om redenen van milieu en
verkeersveiligheid de voorkeur aan de huidige APK-frequentie voor diesel en LPG op
3-1-1 te handhaven.
Bedrijfseffecten, nalevingskosten en administratieve lasten
Het in één keer volledig invoeren van deze lagere APK-frequentie op bijvoorbeeld
1 januari 2008 zou een forse terugval betekenen in het aantal APK-keuringen in 2008,
omdat voor auto's jonger dan 7 jaar de geldigheidstermijn van de APK in één keer met
één jaar wordt verlengd. Bij het in één keer invoeren van een lagere APK-frequentie
zou echter sprake zijn van onbehoorlijk bestuur. Verder zou dit leiden tot onevenredig
grote problemen voor bedrijven die geheel of nagenoeg geheel afhankelijk zijn van
APK-keuringen. Met een eventueel zelfs aanmerkelijk aantal faillissementen is ook de
consument niet gediend. De bereikbaarheid van een APK-keuringsstation zou namelijk
verslechteren en de onderlinge concurrentie zou afnemen.
Het kabinet heeft daarom gezocht naar een redelijk invoeringsscenario. Het kabinet
heeft dat gevonden door de lagere APK-frequentie in te laten gaan op 1 januari 2008
voor auto's die een datum van eerste toelating hebben vanaf 1 januari 2005. Dit leidt
tot een geleidelijke invoering in 3 stappen van telkens 2 jaar, een derde in 2008, twee
derde in 2010 en vanaf 2012 de volledige reductie voor alle auto's . Concreet
betekent dit 400.000 minder APK's in 2008 en 2009, 800.000 minder APK's in 2010
en 2011 en 1,2 miljoen minder APK's vanaf 2012. In omzet betekent dit een daling
met respectievelijk 13,6 miljoen, 27,2 miljoen en 40,8 miljoen.
---
DGP/WV/u.07.01181
Bovendien heeft dit invoeringsscenario het voordeel dat geen speciale maatregelen
hoeven te worden toegepast teneinde de geldigheid van reeds afgegeven APK-
keuringsbewijzen te verlengen.
Om invoering 1 januari 2008 mogelijk te maken, heb ik de Dienst Wegverkeer (RDW)
gevraagd vooruitlopend op de besluitvorming te starten met de voorbereidingen.
Mocht de inhoud van het hiervoor geschetste pakket op onderdelen wijzigen, dan
komt de beoogde invoeringsdatum in gevaar.
De lagere APK-frequentie voor personenauto's en lichte bestelwagens op benzine leidt
tot een forse reductie van de administratieve lasten op het beleidsterrein van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Met als basis de uitgangspunten van de nulmeting van 2002 is deze reductie voor de
burger circa 1 miljoen uren en 23 miljoen. Voor het bedrijfsleven komt de reductie
uit op 7,4 miljoen.
Indien de APK-frequentie van diesel- en LPG-auto's ook op de lagere frequentie
gebracht zou worden, levert dit een extra reductie voor de burger op van 425.000
uren en 9 miljoen en voor het bedrijfsleven van 7,8 miljoen.
Aanvullende afspraken
Een van de zaken die in het Europees onderzoek ook genoemd is, is een aanpassing
van de APK, o.a. rekening houdend met de technische ontwikkelingen. Daarom wordt
gewerkt aan een aanpassing casu quo modernisering van de APK. In dat kader bezie ik
de mogelijkheden om de milieueisen in de APK uit te breiden, bijvoorbeeld met een
controle op de geluidsprestatie van uitlaatsystemen. Streven is deze aangepaste en
gemoderniseerde APK toe te gaan passen vanaf 1 januari 2009.
Om te voorkomen dat autorijders de conclusie trekken dat nu ook de onderhouds-
termijnen opgerekt kunnen worden naar tweejaarlijks, gaan betrokken partijen zorg
dragen voor een goede communicatie over de noodzaak van geregeld onderhoud.
Tenslotte zal gemonitord worden wat de gevolgen zijn van deze lagere frequentie. In
2011 ga ik de lagere APK-frequentie evalueren op zijn effecten voor verkeersveiligheid
en milieu. Daarbij zal expliciet gekeken worden naar de noodzaak om de APK-
frequentie voor diesel en LPG op 3-1-1 te houden.
Aanpassing van de Wegenverkeerswet 1994
Aan de Tweede Kamer is op 11 september 2006 het voorstel aangeboden voor
wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de delegatie van de
bepaling van de APK-frequentie naar het niveau van een algemene maatregel van
bestuur3. Ik verzoek u dit wijzigingsvoorstel met enige spoed te behandelen, om de
beoogde invoeringsdatum (1 januari 2008) van de gewijzigde frequentie te kunnen
realiseren.
3 Kamerstukken II 2005/06, 30 692, nrs 1-3.
---
DGP/WV/u.07.01181
APK-frequentie historische auto's
Wellicht ten overvloede wijs ik u er op dat na een eerder overleg met uw Kamer
daarover al besloten is de APK voor historische auto's af te schaffen, respectievelijk de
frequentie te verlagen. Concreet betekent dit dat historische auto's van vóór 1960
geheel vrijgesteld worden van APK en dat voor auto's ouder dan 30 jaar de APK-
frequentie wordt verlaagd naar eenmaal per 2 jaar. Ook deze lagere APK-frequentie
wil ik laten ingaan op 1 januari 2008.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat