European Union



---

Bescherming van de financiële belangen van de EU: versterking van de samenwerking met de lidstaten
---

Reference: IP/07/1034 Date: 09/07/2007



RO

IP/07/1034

Brussel, 9 juli 2007

Bescherming van de financiële belangen van de EU: versterking van de samenwerking met de lidstaten

Vandaag heeft de Europese Commissie het jaarverslag voorgelegd betreffende de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap en fraudebestrijding in 2006 . Dit is een terrein waarvoor de verantwoordelijkheid gedeeld wordt tussen de Commissie en de lidstaten. In het verslag worden de belangrijkste maatregelen toegelicht die in 2006 door de lidstaten en de Commissie werden genomen met het oog op een verbetering van de fraudepreventie en een intensivering van de fraudebestrijding. Uit een statistische beoordeling van alle onregelmatigheden waarvan de Commissie door de lidstaten in kennis werd gesteld, blijkt dat het totale aantal onregelmatigheden is toegenomen voor landbouw, cohesie en pretoetredingsfondsen en dat zich een daling heeft voorgedaan voor de eigen middelen en de structuurfondsen. Hoewel meer dan 12 000 onregelmatigheden werden aangemeld, blijft het de bedoeling verdere vooruitgang te boeken op het gebied van de snelheid en de kwaliteit van de meldingen.

"Een goede informatiedoorstroming tussen de lidstaten en de Commissie is van essentieel belang voor een doeltreffend gezamenlijk optreden tegen fraudeurs," aldus de vicevoorzitter van de Europese Commissie, Siim Kallas, die bevoegd is voor administratieve zaken, audit en fraudebestrijding Hij voegde daaraan toe: "Derhalve is het van essentieel belang dat de lidstaten de Commissie snel in kennis stellen van hun vermoedens. De meeste lidstaten doen dit, maar voor sommige lidstaten is er nog ruimte om verbeteringen aan te brengen." Vicevoorzitter Kallas concludeert: "Er is geen enkele reden om terug te deinzen voor transparantie. Het hoge aantal aangemelde onregelmatigheden kan een goede indicator zijn van grondige en doeltreffende controles."

Dit jaar wordt in het verslag van de Commissie betreffende de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap en fraudebestrijding bijzondere aandacht besteed aan de vraagstukken van risicoanalyse en risicobeheer, databanken met betrekking tot uitsluiting van deelneming en instrumenten voor vroegtijdige waarschuwingen/klokkenluiders. In het verslag wordt een analyse gemaakt van waarschuwingssystemen die gebruik maken van interne informanten in de lidstaten en de Europese instellingen die initiële informatie verschaffen die kunnen leiden tot het instellen van verdere onderzoeken. Met betrekking tot het einde van de onderzoeksprocedure wordt in het verslag onderzocht welke stappen werden ondernomen met het oog op een verbeterde terugvordering niet geïnde of ten onrechte betaalde bedragen en efficiëntere terugvorderingsinstrumenten door middel van compensaties op grond van nationale wetgeving. Voorts is in het verslag informatie opgenomen over de teruggevorderde bedragen en de uitgevoerde financiële correcties, in het bijzonder wanneer een betaling was verricht die niet met de communautaire regelgeving in overeenstemming was.

Gedetailleerde cijfergegevens per sector en per land
* In de statistische bijlage bij het verslag zijn gedetailleerde cijfers per sector en per lidstaat opgenomen. Op het gebied van de eigen middelen is het aantal ontdekte en gemelde gevallen van fraude en onregelmatigheid (waarmee meer dan 10 000 euro gemoeid is) ten opzichte van 2005 met 12% gedaald, maar de financiële impact ervan steeg met meer dan 7% (van 328 miljoen euro naar 353 miljoen euro). De goederen waarvoor zich in 2006 de meeste onregelmatigheden hebben voorgedaan, zijn televisietoestellen, tabaksproducten en olie en vetten. Zij zijn het vaakst afkomstig van China, de Verenigde Staten, Japan, Brazilië en Zuid-Korea.
* Op het gebied van de landbouwuitgaven is het aantal gemelde onregelmatigheden ten opzichte van vorig jaar met 3% gestegen. Het totale bedrag in 2006 voor deze onregelmatigheden is met 15% afgenomen en bedraagt 87 miljoen euro. Het hoogste aantal gemelde onregelmatigheden valt te noteren in de sector van de plattelandsontwikkeling, de rundvleessector en voor fruit en groenten. De geraamde gevolgen van de fraude bleef ongeveer stabiel. Bijna 60% van het totaal aantal gemelde onregelmatigheden deed zich voor in deze drie sectoren en bijna 70% van het totale bedrag van de onregelmatigheden had betrekking op deze drie sectoren.

* Wat de structuurmaatregelen betreft, is het aantal gemelde onregelmatigheden in 2006 (met inbegrip van het cohesiefonds) ten opzichte van 2005 met 10% gedaald, terwijl de financiële impact met 17% is gestegen tot 703 miljoen euro in 2006. Net zoals in vorige jaren reeds het geval was, hebben de meeste onregelmatigheden (ongeveer 75%) betrekking op het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en het Europees Sociaal Fonds. In vergelijking met 2005 is de geraamde impact van de fraude afgenomen.

* Het aantal onregelmatigheden met de pretoetredingsfondsen is met 13,6% toegenomen. De veronderstelde financiële gevolgen van de onregelmatigheden namen toe voor PHARE en SAPARD, maar daalden voor ISPA (van 6,9 miljoen euro in 2005 tot 1,2 miljoen euro in 2006). In 2006 is het totaalbedrag van de gemelde onregelmatigheden gedaald met 26% en bedraagt het 12 318 miljoen euro (in 2005: 16,7 miljoen euro). In vergelijking met 2005 is de geraamde impact van de fraude afgenomen.

De resultaten van de fraudebestrijding in 2006

Sector

Aantal in 2006 aangemelde onregelmatigheden

Geraamd fraude-percentage

Geraamde financiële gevolgen van de vermoedelijke fraude (in mln euro)

Geraamd % van totale kredieten onderhevig aan fraude

Eigen middelen

5 243

22%

134,39

0,94% van het totale bedrag aan eigen middelen in 2006** EOGFL-Garantie

3 249

10%

29,8

0,06% van het totale aantal toewijzingen
Structuurfondsen en Cohesiefonds

3 216

16,6%

157,56

0,41% van het totale aantal toewijzingen
Pretoetredings-instrumenten

384

14,63%


1,57

0,03% van het totale aantal toewijzingen***


* Deze ramingen zijn gebaseerd op door de lidstaten verstrekte informatie met betrekking tot gevallen van vermoedelijke fraude (maar waarover vaak nog geen definitief uitsluitsel bestaat) en die met de nodige voorzichtigheid moeten worden behandeld.


** Percentage berekend op basis van een raming van de traditionele eigen middelen in de algemene begroting 2006, en niet op basis van de boekhouding.


*** Percentage van vermoedelijke fraude in de periode 2000--2006 voor alle tijdens deze periode toegewezen middelen.

ACHTERGRONDINFORMATIE

Door de communautaire wetgeving zijn lidstaten verplicht fraude en andere onregelmatigheden te melden die de financiële belangen op welk gebied van communautaire activiteit dan ook schaden. Het beschikbare cijfermateriaal geeft niet noodzakelijk een volledig beeld, aangezien de Commissie afhankelijk is van de meldingen van incidenten die de lidstaten doen. Er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen fraude en onregelmatigheid: in het geval van fraude gaat het om met opzet gepleegde onregelmatigheden, om strafbare feiten die uitsluitend door de rechter kunnen worden beoordeeld. De werkelijke financiële gevolgen van fraude kunnen pas na afloop van de gerechtelijke procedure worden bepaald. Het verslag en de bijlagen kunnen worden geraadpleegd op:

http://ec.europa.eu/anti_fraud/reports/index_en.html...

Dit verslag wordt tegelijkertijd met het verslag van het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) over de operationele activiteiten voor 2006 bekendgemaakt. Dit laatste verslag is ook op dezelfde website beschikbaar.