AutoRai

Nieuwe Opel Agila: sympathiek, dynamisch, flexibel

(7/11/2007)
Met vijf deuren en vijf volwaardige zitplaatsen is de nieuwe Opel Agila niet alleen even praktisch als zijn voorganger, waarvan meer dan 440.000 exemplaren een eigenaar vonden, maar ook veel dynamischer ontworpen. De kleine, veelzijdige Opel wordt aan het publiek voorgesteld op de IAA in Frankfurt (13 â 23 september 2007) en verschijnt in de lente van 2008 in de showrooms.

Hij verrast met evenwichtige proporties, zachte rondingen en opvallend gelijnde flanken. De passagiers zitten nog steeds hoog en recht maar de daklijn is verlaagd en loopt nu in een vloeiende boog af naar achter toe. Dat draagt bij aan de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,35, een relatief bescheiden waarde voor een auto met deze afmetingen. De stadsauto is twintig centimeter langer en zes centimeter breder dan zijn voorganger, maar zeven centimeter lager.

De afmetingen van de nieuwe Agila in een oogopslag:

Lengte

3.740 mm

Breedte


1.680 mm

Hoogte


1.590 mm

Wielbasis


2.350 mm

Spoorbreedte voor/achter


1.470 / 1.480 mm

Draaicirkel

9,6 m

De voorpartij neemt de typische stijlelementen van Opel over. Met zijn ronde koplampen, geïntegreerd in amandelvormige lichtblokken die verwijzen naar de nieuwe Corsa, bekijkt de Agila de wereld door grote ogen. Ook de spits toelopende voor- en achterbumpers zijn typische designelementen van Opel, net als de vouw in de motorkap. De achterpartij is eveneens voorzien van diverse afgeronde details. De positie van de smalle, verticale lichtblokken, die worden geaccentueerd door de sferische achterlichten, stelde de designers in staat om te zorgen voor een grote, gemakkelijk toegankelijke bagageruimte.

Hetzelfde geldt voor het interieur: de saaie tijden zijn definitief voorbij. Een brede reeks frisse kleuren en moderne stijlelementen creëren een sfeer die verder wordt versterkt door de ruime hoeveelheid hoofdruimte. De hoge zitting van de veelzijdige vijfzitter garandeert een uitstekend zicht rondom terwijl de hoog geplaatste versnellingspook en het in de hoogte verstelbare, multifunctionele stuurwiel (vanaf Enjoy) een gemakkelijke bediening verzekeren. De toerenteller kreeg een afzonderlijke plaats op het dashboard (vanaf Enjoy). Alle andere gegevens worden weergegeven op grote, duidelijke ronde instrumenten.

Zoals het een stadsauto betaamt, biedt hij tal van opbergvakken en
-boxen waar de passagiers al hun spullen in kwijt kunnen. Maar het zijn niet alleen de essentiële dingen die een plaats vinden in de nieuwe Agila. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen, kan de nieuwe stadsauto van Opel prat gaan op een verrassend grote bagageruimte. In de normale configuratie bedraagt het volume 225 liter tot aan de bagageafdekking, groot genoeg voor bijvoorbeeld een kinderwagen. Met één draai aan de handgreep is de rugleuning van de achterbank neer te klappen, waardoor het laadvolume oploopt tot een indrukwekkende
1.050 liter, een topwaarde in dit segment. Voor nog meer veelzijdigheid is de zitting en de rug van de achterbank in twee delen (60:40) neer te klappen (vanaf Enjoy).

Alle Agila-modellen hebben een uitgebreide standaarduitrusting, inclusief veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, frontale en zijairbags voor bestuurder en voorpassagier, een uitschakelbare passagiersairbag en bevestigingspunten voor ISOFIX-kinderzitjes. En doordat de Agila standaard over vijf deuren beschikt, kunnen de kleintjes snel en veilig in de kinderzitjes worden geplaatst. De Agila beschikt vanaf het basismodel over een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een in de hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel, een ruitenwisser met intervalstand voor de achterruit en een achterklep die met een druk op de knop automatisch opent. Het model Enjoy doet daar zelfs nog meer standaardvoorzieningen bij.

Twee benzinemotoren beleven hun wereldpremière in de nieuwe Agila. Ze worden aangeleverd door partner Suzuki en delen dezelfde architectuur: een aluminium motorblok en cilinderkop en twee bovenliggende nokkenassen.

De basismotor is een driecilinder benzinemotor van bijna 1.000 cc. De vierkleppenmotor produceert 48 kW/65 pk en haalt een top van 160 km/uur1. De 1,2-liter viercilinder produceert 63 kW/86 pk, sprint in minder dan 12 seconden van 0 tot 100 km/uur en haalt een top van 174 km/uur (waarden voor de versie met handgeschakelde vijfversnellingsbak). Deze motor is op Enjoy nu ook aan een optionele viertrapsautomaat te koppelen, een uitermate aantrekkelijk alternatief voor wie vaak in de stad rijdt.

De Agila nog wendbaarder maken, dat was de opdracht voor de chassisontwikkelaars. De nieuwe, dynamische look wordt ook weerspiegeld in de reacties van de auto. De wielophanging van de Agila, die bestaat uit triangels en McPherson-veerpoten vooraan en een torsieas achteraan, zorgt voor heel wat rijplezier. De elektronische stabiliteitsregeling (ESP) is tevens optioneel verkrijgbaar op de Agila.


1 Alle prestatie- en verbruiksgegevens zijn voorlopig.

Nieuwe Opel Agila gemaakt voor jonge en jeugdige mensen


* Doelgroep: jonge en jeugdige mensen met een actieve levensstijl
* Groeimarkt: verkoopstijging verwacht in segment van stadsautoâs
* Succesverhaal: meer dan 440.000 exemplaren van eerste generatie Agila verkocht in Europa

âJonge en jeugdige vrouwen zijn voor Opel de voornaamste doelgroep voor de nieuwe Agila. Deze moderne stadsauto past perfect bij het stadsleven en combineert compacte afmetingen met een stijlvolle carrosserie, een hoge mate van functionaliteit en een hoop rijplezier."
Alain Visser, Executive Director European Marketing Opel

In tegenstelling tot veel van zijn concurrenten heeft Opels jongste creatie vijf deuren en vijf volwaardige zitplaatsen. En met zijn grote en veelzijdige bagageruimte biedt hij heel wat praktische mogelijkheden, wat in combinatie met de compacte afmetingen zorgt voor een uitzonderlijke prijs-kwaliteitverhouding.

Het sleutelwoord om de levensstijl van de moderne, actieve vrouw te beschrijven is âevenwicht'. Werk, fitness, winkelen, vrienden ontmoeten of gewoon van A naar B rijden. Een auto maakt alles een stuk eenvoudiger. Zeker als die even flexibel is als zijn eigenares. De nieuwe Opel Agila voldoet aan al deze eisen. Het resultaat is een stijlvolle stadsauto, een minivolume, die compact en wendbaar is om gemakkelijk op kleine plaatsjes te parkeren, maar tegelijk een interieur biedt dat ruim genoeg is voor een uit de kluiten gewassen sport- of hobbyuitrusting. Hij biedt bovendien genoeg zitplaatsen om gezin en vrienden een hoogstaand comfort te verzekeren. Mannen, vrouwen en kinderen zullen ongeacht hun leeftijd onder de indruk zijn van de gemakkelijke instap. Aan boord zijn standaard bevestigingspunten voor ISOFIX-zitjes voor jonge kinderen.

In 2006 kochten ongeveer 1,1 miljoen klanten in West- en Midden-Europa een stadsauto. De Agila nam daarvan 6,6 procent voor zijn rekening. Marktonderzoekers voorspellen vanaf 2008 een sterke groei in dit segment en schatten dat de jaarlijkse verkoop stijgt tot 1,3 miljoen exemplaren in West- en Midden-Europa. Die groeivoorspelling wordt ondersteund door twee factoren: ten eerste de komst van nieuwe, aantrekkelijke modellen in 2008, zoals de tweede Agila-generatie. En ten tweede het feit dat de afmetingen van stadsautoâs nu erg in de buurt komen van auto's in het op één na grootste segment, dat van de supermini.

Het grootste potentieel heeft de moderne stadsauto in Zuid-Europa, waar de eerste generatie van de Agila de meeste fans kende. Italië was veruit de grootste Agila-markt met een marktaandeel van 57 procent, gevolgd door Duitsland met 23 procent. Sinds de lancering in 2000 werden in heel Europa meer dan 440.000 Agilaâs verkocht.

Design: Opvallende charme, binnen en buiten

* Sympathiek: stoere voorpartij met grote koplampen
* Vloeiend: afgeronde lijnen voor een natuurlijke charme
* Vrolijk: frisse interieurkleuren

âMet zijn vrij ondeugende uiterlijk past de nieuwe Agila perfect in het huidige gamma van Opel. Zijn grote, vriendelijke ogen en glimlachende grille zullen heel wat harten stelen.â Uwe Müller, designer Agila

De Agila is altijd al een praktische auto geweest. âMaar voor de tweede Agila-generatie is de lat nog hoger gelegd: we wilden onze kleinste auto veel meer charme geven zonder zijn functionele karakter aan te tasten,â aldus Chief Designer Uwe Müller over de ontwerpfase van de nieuwe Agila.

De ontwerpers zijn in hun opzet geslaagd! De nieuwe Agila pakt uit met evenwichtige proporties, zachte rondingen en een opvallende raamlijn. De passagiers zitten nog steeds hoog en recht maar de daklijn is verlaagd en loopt nu in een vloeiende boog af naar achter toe. Dat draagt bij aan de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,35, een relatief bescheiden waarde voor een auto van 3,74 meter lang.

De voorpartij neemt de typische stijlelementen van Opel over. Met zijn ronde koplampen, geïntegreerd in amandelvormige lichtblokken die naar de nieuwe Corsa verwijzen, bekijkt de Agila de wereld met grote ogen. Andere typisch designelementen van Opel zijn de lepelvormige afwerking rond de mistkoplampen en de spits toelopende voor- en achterbumpers. De voorbumper wordt bovendien benadrukt door de typische vouw in de motorkap.

Een ronde uitsparing toont trots het grote Opel-logo en dient tevens als een organische overgang tussen het opvallende, glimlachende verchroomde radiatorrooster en de motorkap.

De achterpartij is eveneens voorzien van diverse afgeronde details. De positie van de smalle, verticale lichtblokken, die worden geaccentueerd door de sferische achterlichten, stelde de designers in staat om te zorgen voor een grote, gemakkelijk te laden kofferruimte.

De nieuwe Agila blikt tevens vooruit op stijlelementen die een grotere rol zullen gaan spelen in de styling van toekomstige Opel-modellen. Voorbeelden zijn de dynamische lijn die zich onder de gordellijn uitstrekt van de voorste wielkasten tot de achterzijde en de zorgvuldig vormgegeven onderste rand van de flanken. De rood getinte dashboardverlichting maakte haar opwachting in de wereldpremière van de alom geprezen Opel GTC Coupé conceptcar die in maart 2007 is voorgesteld op de Autosalon van Genève.

Hetzelfde geldt voor het interieur: de saaie tijden zijn definitief voorbij. âEen brede waaier frisse kleuren en moderne stijlelementen creëren een sfeer die nog wordt versterkt door de gulle hoofdruimte,â aldus interieurdesigner Belinda Müller. Grijs op grijs is passé. De middenconsole, het dashboard en de bekleding in vrolijke kleuraccenten zoals oranje of blauw creëren een aangename sfeer aan boord (vanaf Enjoy).
(meer hierover vindt u in het hoofdstuk Leven aan boord).

Ook de stijl en de afwerking van de materialen maken een grote sprong voorwaarts. De hoge zitting van de veelzijdige vijfzitter garandeert een uitstekend zicht rondom terwijl de hoog geplaatste versnellingspook en het in de hoogte verstelbare, multifunctionele stuur (Enjoy) een gemakkelijke bediening verzekeren. De toerenteller kreeg een afzonderlijke plaats op het instrumentenbord (Enjoy). Alle andere gegevens worden weergegeven op opvallende, grote, ronde instrumenten.

Het leven aan boord: de beste omstandigheden voor de stadsjungle
* Alles bij de hand: tal van praktische opbergvakken
* Alles netjes opgeborgen: grote en praktische bagageruimte
* Alles aan boord: uitgebreide standaarduitrusting

âHij oogt mooi en charmant. De nieuwe kleine Opel Agila is ook erg praktisch dankzij zijn veelzijdige functionaliteit en zijn uitgebreide uitrusting.â
Sara Nicholson, Opel European Marketing Manager

Alles wat een vrouw nodig heeft om te overleven in de stadsjungle (en meer), vindt men in haar handtas. De handtas zelf is vaak een modestatement. En daar houden de gelijkenissen met de nieuwe Opel Agila niet op want als stadsauto biedt hij ook tal van opbergvakken en
-boxen.

Opbergvakken voor kleine (en minder kleine) noodzakelijke voorwerpen voor de dagelijkse ritten:

* een groot gesloten opbergvak boven het instrumentenbord met munthouder en ruimte voor maximaal drie cdâs;
* een vak op de rugleuning van de passagiersstoel (Enjoy);
* het ruime handschoenkastje;

* de vakken in de voordeuren, die ook een wegenatlas of plastic literfles kunnen bevatten;

* een klein vakje onder het bedieningspaneel van de airconditioning voor een portefeuille, gsm, enz.

* een beker- en fleshouder in de middenconsole (ook geschikt voor plastic flessen van 1,5 l);

* een extra opbergvak onder de vloer van de bagageruimte met speciale secties voor een waarschuwingsdriehoek, een EHBO-kit, enz. (Enjoy);

* een zonnebrilhouder aan bestuurderszijde (Enjoy).

Maar het zijn niet alleen de essentiële voorwerpen die een plaats vinden in de Agila. Ondanks zijn compacte buitenafmetingen, kan de nieuwe stadsauto van Opel prat gaan op een verrassend grote bagageruimte. In de normale configuratie bedraagt het volume 225 liter tot aan de bagageafdekking, groot genoeg voor bijvoorbeeld een kinderwagen. Met één draai aan de handgreep is de rugleuning van de achterbank neer te klappen, waardoor het laadvolume oploopt tot een indrukwekkende 1.050 liter, een topwaarde in dit segment. Door de achterbank neer te klappen (voor Enjoy in twee delen: 60:40) creëert men een volledig vlakke laadvloer.

Het basismodel, de Agila Essentia, beschikt reeds over een uitgebreide standaarduitrusting, inclusief veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, frontale en zijdelingse airbags voor bestuurder en voorpassagier. De buitenste zitplaatsen achter zijn uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en doordat de Agila standaard vijf deuren telt, kunnen jonge kinderen snel en veilig in de kinderzitjes worden geplaatst. De Agila beschikt vanaf het basismodel ook over een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een in de hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel, een ruitenwisser met intervalstand voor de achterruit en een kofferdeksel die met een druk op de knop automatisch opent.

âAll-inclusiveâ is het sleutelwoord van de Agila Enjoy, die nog meer standaardvoorzieningen biedt, zoals:

* centrale vergrendeling met afstandsbediening;
* airconditioning;

* boordcomputer;

* toerenteller;

* elektrisch verwarmbare buitenspiegels;

* elektrisch bedienbare ramen vóór;

* in de hoogte verstelbaar stuurwiel;

* mistlampen vóór;

* radio/cd-/mp3-speler;

* radiobediening op het stuurwiel;

* in twee delen (60:40) neerklapbare achterbank en rugleuning om een volledig vlakke laadvloer te verkrijgen;

* 15-inch velgen.

Motoren en chassis: een grote stap voorwaarts

* Levendig: benzinemotoren met 1,0 en 1,2 liter cilinderinhoud
* Comfortabel: nieuwe viertrapsautomaat voor 1,2-liter benzinemotoren

âDe nieuwe Agila staat in alle situaties zijn mannetje en het wendbare chassis en de levendige en zuinige motoren met hun beperkte CO -uitstoot, bieden heel wat rijplezier.â
Hans Demant, Opel Managing Director

Twee benzinemotoren beleven hun wereldpremière in de nieuwe Agila. Ze zijn ontwikkeld door Suzuki en delen dezelfde basisarchitectuur (een aluminium motorblok en cilinderkop en twee bovenliggende nokkenassen, meervoudige injectie). Verschillen zijn het aantal cilinders, de inhoud en het vermogen.

De basismotor is een driecilinder benzinemotor van bijna 1.000 cc. De vierkleppenmotor produceert 48 kW/65 pk, heeft een maximumkoppel van 90 Nm en stuwt de Agila in 14,8 seconden van 0 tot 100 km/uur. De versie met handgeschakelde vijfversnellingsbak haalt een top van 160 km/uur. Wat brandstof betreft, toont de Agila 1.0 zich uitermate zuinig: hij stelt zich tevreden met slechts 5,3 l/100 km, wat overeenkomt met 126 g CO /km.

De 1.2 viercilinder benzinemotor met 16 kleppen is goed voor 63 kW/86 pk en een maximumkoppel van 114 Nm. De Agila 1.2 sprint in 12 seconden van 0 tot 100 km/uur en haalt een topsnelheid van 174 km/uur (waarden voor handgeschakelde vijfversnellingsbak). Ondanks de straffere prestaties, blijft de viercilindermotor met handgeschakelde transmissie erg zuinig: hij vraagt slechts 5,7 l/100 kilometer en stoot 135 g CO per kilometer uit. Een gloednieuwe toevoeging aan het Agila-gamma is de optionele viertrapsautomaat voor de grotere benzinemotoren, een uitermate aantrekkelijk alternatief voor wie veel in de stad rijdt. De brandstoftank heeft een inhoud van 45 liter.

Overzicht van de Agila motoren:

Motoren


1.0


1.2

Aantal cilinders


3


4

Cilinderinhoud (cm3)


997


1.242

Vermogen (kW/pk bij t/min)


48/65 bij 6.000


63/86 bij 6.000

Maximumkoppel (Nm bij t/min)


90 bij 4.000


114 bij 4.000

Topsnelheid (km/uur)*


160


174

Acceleratievermogen 0 â 100 km/uur (s)


14,8


12,0

Europees gemiddeld verbruik

(l/100 km)


5,3


5,7


*Alle waarden hebben betrekking op de handgeschakelde versies: waarden voor de automaat volgen later.

De Agila nog wendbaarder maken. Dat was de uitdaging voor de chassisontwikkelaars: de dynamische styling vertalen in een overeenkomstige wendbaarheid. De wielophanging van de Agila, die bestaat uit triangels en McPherson-veerpoten vooraan en een torsieas achteraan, zorgt voor heel wat rijplezier. Het ABS-systeem is standaard. De Agila is ook leverbaar met elektronische stabiliteitsregeling (ESP) en gordijnairbags. Wanneer het ESP-systeem aanwezig is, kan TCSS (Traction Control Support System) uitgeschakeld worden en dat is handig wanneer men bijvoorbeeld met sneeuwkettingen door diepe sneeuw moet.

Vijf deuren, vijf volwaardige zitplaatsen, veel bagageruimte, talloze opbergvakken en de merktypische flexibiliteit tillen de erg goed uitgeruste nieuwe Opel Agila boven zijn concurrenten uit als de stadsauto bij uitstek. Maar wat zou praktisch nut zijn zonder een aantrekkelijk uiterlijk? Ook die heeft het nieuwe model dankzij een opvallende carrosserie en dito interieur. Voor de wendbare prestaties tekenen het chassis, dat werd afgestemd op rijplezier, en de twee pittige motoren. Voor een extra dosis rijcomfort moeten klanten bij de nieuwe viertrapsautomaat zijn.


1 Alle prestatie- en verbruiksgegevens zijn voorlopig.