VVD


12-7-2007

Vrachtwagen reden tot strijd in Europees Parlement

Vandaag heeft het Europees Parlement ingestemd met het verslag over 'de tenuitvoerlegging van het eerste spoorwegpakket', opgesteld door de Duitser Michael Cramer van 'De Groenen'. Hierin stelt hij dat Goederenvervoer per spoor heeft te kampen met oneerlijke concurrentie van vervoer over de weg en door de lucht.

Om dit te verhelpen moeten subsidie- en belastingregels aangepast worden. Daarnaast moet binnen het spoorvervoer oneerlijke concurrentie door nationale spoorwegondernemingen tegengegaan worden.

Tot grote irritatie van velen maakte hij dit verslag onnodig politiek door ook hier zijn strijd tegen de lange zware voertuigen over de weg (LZV's ofwel de eco-combi's) voort te zetten. Naar zijn mening betekent de LZV het einde van het goederenvervoer over het spoor evenals het intermodale vervoer.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "De rapporteur negeert het feit dat het goederenvervoer een enorme groei gaat doormaken de komende decennia. Om die groei überhaupt te kunnen accommoderen, moeten alle vervoersmodaliteiten tot het uiterste worden benut. Het is niet óf-óf maar én-én. Met de introductie van LZV's op grote schaal kan worden ingezet op efficiënt goederenvervoer over de weg. Meer laadruimte en een besparing op het aantal kilometers. De resultaten van de 'pilots' in Nederland zijn goed en ook de Europese Commissie start binnenkort een eigen onderzoek. Baseer je op de onderzoeksresultaten, is mijn devies. Het is dan ook goed dat een meerderheid van het Europees Parlement deze bepaling heeft geschrapt."