Consumentenbond blind voor kwaliteiten Eye Center Europe

12/07/2007 16:32


TBWA / PR Company


Amsterdam, 12 juli 2007 - Naar aanleiding van een onderzoek van de Consumentenbond naar de kwaliteit van Nederlandse ooglaserklinieken, heeft de Consumentenbond donderdag 12 juli een persbericht doen uitgaan waarin zij eist dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg ingrijpt bij ooglaserklinieken waar niet-geregistreerde artsen werken. De onderzoeksresultaten verschijnen vandaag in de Consumentgids van juli/augustus.
Eye Center Europe, dat in Nederland op jaarbasis enkele duizenden ooglaserbehandelingen uitvoert, krijgt van de Consumentenbond op basis van het onderzoek het predicaat slecht. Eye Center Europe is van mening dat de test is uitgevoerd op basis van niet objectieve criteria en ondeugdelijke argumenten en zal juridische maatregelen nemen tegen de Consumentenbond. In een kort geding zal een rectificatie worden gevorderd. Voorts zal een procedure worden gestart waarin een schadevergoeding wordt ge?ist van de Consumentenbond. De procedures worden gevoerd door mr. J. P. Koets van K?ster Advocaten te Haarlem.
Een zwaarwegend argument in de uitslag van het onderzoek van de Consumentenbond is of de bij ooglasercentra werkende artsen een BIG-registratie hebben.
Hiermee wekt de Consumentenbond de suggestie dat slechts BIG-geregistreerde artsen een waarborg zijn voor kwaliteit, ongeacht de ervaring van de chirurg en de apparatuur waarmee wordt gewerkt.

De ooglaserbehandelingen bij Eye Center Europe worden uitgevoerd door de wereldwijd gerenommeerde buitenlandse refractiechirurg Prof. Dr. Bozkurt Sener. De wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg laat de mogelijkheid van medisch handelen door een buitenlandse arts onder supervisie van een BIG - geregistreerde arts toe en met medeweten van de Inspectie voor de Gezondheidszorg wordt binnen Eye Center Europe van deze constructie gebruik gemaakt. Eye Center Europe is in 2005 door de IGZ ge?nspecteerd en voldoet aan alle eisen van de Inspectie van de Volksgezondheid.

Eye Center Europe, dat over een kliniek en vijf service centra beschikt in Nederland, heeft de internationale ISO 9001:2000-certificering, een Europees keurmerk dat is uitgevoerd door het onafhankelijke Europese certificeringsbureau KIWA.

Het feit dat Bozkurt Sener op basis van zijn niet-BIG registratie niet tuchtrechtelijk vervolgd kan worden en dat dit consumenten van Eye Center Europe kan schaden, is stemmingmakerij. Prof. Dr. Bozkurt Sener werkt in Nederland officieel onder supervisie van een BIG-geregistreerd arts. Consumenten die een behandeling bij Eye Center Europe ondergaan, kunnen te allen tijde een beroep doen op de rechten die zij volgens de Nederlandse wet genieten op het gebied van het medische tuchtrecht.

In het onderzoek van de Consumentbond wordt Eye Center Europe daarnaast op onrechtmatige gronden het predicaat slecht geven, omdat Eye Center Europe geen klachtenprocedure zou kennen met een onafhankelijke klachtencommissie, geen standaard huisartsbrief opstelt of van te voren een toestemming voor de behandeling aan zou vragen. Eye Center Europe voldoet echter aan alle Nederlandse wettelijke verplichte toetsingscriteria en procedures. Eye Center Europe kent wel degelijk een klachtenprocedure ?n laat de consument standaard van te voren een 'informed consent' tekenen. Overigens geldt voor geen enkele ooglaserkliniek in Nederland dat zij wettelijk verplicht zijn een huisartsenbrief op te stellen.

Wat de Consumentenbond nalaat mee te nemen in haar onderzoek - en daarmee aan de Nederlandse consument objectieve en kwalitatieve informatie onthoudt - is dat Prof. Dr. Bozkurt Sener met ruim 50.000 laserbehandelingen op zijn naam binnen zijn vakgebied tot de wereldtop van refractiechirurgen behoort en in Nederland veruit de meeste ervaring heeft op het gebied van oogcorrectiebehandelingen.