Klein, maar fijn: 2007 laat met name groei van A- en B- segmenten zien

13/07/2007 17:20



Rai Vereniging



De autoverkopen over de eerste zes maanden van 2007 laten een groei zien van 2,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2006. Tot en met juni zijn er in Nederland in totaal 295.056 nieuwe auto's op kenteken gezet, tegen 286.998 stuks over de eerste zes maanden van 2006. Dat blijkt uit de gegevens van BOVAG en RAI Vereniging.

Over het eerste half jaar bekeken, ziet de top 3 er als volgt uit: Opel (28.161) op de eerste plaats, gevolgd door Volkswagen (28.142) en Toyota (24.770). In vergelijking met het eerste half jaar van 2006 heeft Toyota in absolute aantallen de grootste stijging weten te realiseren. Het merk verkocht 2.976 personenauto's meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.

De Top 10 van best verkopende automerken in 2007 tot nu toe, ziet er als volgt uit:

Personenautoverkopen 2007
Totaal eerste
helft van het jaar 295.056
Opel 28.161
Volkswagen 28.142
Toyota 24.770
Peugeot 23.368
Ford 22.526
Renault 20.892
Citroën 13.926
Volvo 11.624
Fiat 11.378
Hyundai 10.830

Tezamen nam de Top 10 tweederde van de verkopen voor zijn rekening.

Kleinere auto's populair

Als we kijken naar de verkopen in de verschillende segmenten dan valt op dat met name de verkopen in de categorie 'kleinere auto's' stijgen. Het A en B segment nemen nu samen ruim 35% van de verkopen voor hun rekening, terwijl dat in 2005 nog ruim 28% was. Beide segmenten zijn ten opzichte van 2005 met ruim 3,5 procentpunt gegroeid.

In de eerste helft van 2005 was het C segment ("Lower Family") met daarin onder andere de Opel Astra en de Volkswagen Golf nog het segment met het grootste aandeel in de nieuwverkopen, maar nu worden de meeste auto's verkocht in het B segment, de zogenaamde City cars.

Nieuwverkopen 2005 2006 2007 2005 2006 2007 eerste helft van het
jaar
A-Small 24.870 32.194 37.252 9,1% 11,2% 12,6% B-City 52.049 62.197 65.923 19,0% 21,7% 22,3% C-Lower Family 58.843 54.179 55.552 21,5% 18,9% 18,8% D-Upper Family 48.694 47.916 40.404 17,8% 16,7% 13,7% E-Executive 10.426 10.209 10.261 3,8% 3,6% 3,5% F-Lower Luxury 970 1.200 958 0,4% 0,4% 0,3% G-Lower Sports 1.839 1.613 2.705 0,7% 0,6% 0,9% H-Upper Sports 968 951 957 0,4% 0,3% 0,3% I-Upper Luxury 66 101 89 0,0% 0,0% 0,0% J-Medium MPV 45.848 45.845 44.637 16,7% 16,0% 15,1% K-Upper MPV 7.326 6.087 7.227 2,7% 2,1% 2,4% L-Lower Utility 11.663 13.476 16.175 4,3% 4,7% 5,5% M-Upper Utility 4.372 4.914 5.474 1,6% 1,7% 1,9% N-Commercials 4.938 5.068 5.286 1,8% 1,8% 1,8% Total Others 967 1.048 2.156 0,4% 0,4% 0,7% Totaal 273.839 286.998 295.056 100,0% 100,0% 100,0%

De best verkopende auto's uit het B segment zijn de Opel Corsa, de Peugeot 207 en de Volkswagen Polo. In het A segment zijn met name de Toyota Aygo en de Fiat Panda populair

A segment - Small 2007
Toyota Aygo 5.392
Fiat Panda 4.862
Ford Ka 3.819
Citroën C1 3.164
Kia Picanto 3.147
Volkswagen Fox 2.957
Peugeot 107 2.768
Hyundai Atos 2.638
Renault Twingo 1.916
Daihatsu Sirion 1.578

B segment - City 2007
Opel Corsa 9.088
Peugeot 207 8.911
Volkswagen Polo 5.399
Toyota Yaris 5.242
Suzuki Swift 4.835
Renault Clio 4.713
Fiat Punto 3.845
Ford Fiësta 2.901
Mitsubishi Colt 2.810
Peugeot 206 2.148

De motoren in de kleine segmenten zijn over het algemeen benzine-uitvoeringen. In het A segment is 99% van de auto's uitgevoerd met een benzinemotor en in het B segment is dit 89%. Ter vergelijking: het gemiddelde van alle segmenten ligt op 70%. Binnen het B segment vertoont de verkoop van dieselmotoren overigens wel een stijgende lijn (zie grafiek 1 op www.perssupport.nl).

Overigens blijft het marktaandeel van diesel in de totale verkoop de laatste jaren redelijk stabiel, waarbij het percentage rond de 27% blijft liggen (zie grafiek 2 op www.perssupport.nl).

De kleinere auto's worden ook vaker dan gemiddeld door een vrouw gekocht. Gemiddeld wordt 15% van de nieuw verkochte auto's op naam van een vrouw gezet, maar voor de A en B segmenten liggen deze percentages op 39% resp. 26%. Vrouwen vormen dus een belangrijke doelgroep voor deze segmenten.

2007 Bedrijf of onbekend Man Vrouw Totaal
A-Small 33,9% 27,0% 39,2% 12,6%
B-City41, 8% 32,7% 25,5% 22,3%
C-Lower Family 63,7% 27,9% 8,4% 18,8%
D-Upper Family 79,2% 18,0% 2,8% 13,7%
E-Executive 81,3% 17,2% 1,5% 3,5%
F-Lower Luxury 77,1% 21,1% 1,8% 0,3%
G-Lower Sports 51,0% 29,5% 19,5% 0,9%
H-Upper Sports 62,5% 29,9% 7,6% 0,3%
I-Upper Luxury 65,2% 30,3% 4,5% 0,0%
J-Medium MPV 51,5% 39,5% 9,0% 15,1%
K-Upper MPV 77,1% 18,7% 4,2% 2,4%
L-Lower Utility 49,7% 39,4% 10,9% 5,5%
M-Upper Utility 73,1% 21,7% 5,2% 1,9%
N-Commercials 55,2% 35,8% 8,9% 1,8%
Total Others 28,2% 62,6% 9,2% 0,7%
Totaal 55,2% 29,6% 15,3% 100,0%

SUV's

Een ander segment dat het relatief goed doet in de eerste helft van 2007 is het L segment, de zogenaamde Lower Utility voertuigen. In dit segment bevinden zich de relatief goedkopere SUV's zoals de Hyundai Tucson, de KIA Sportage en de Hyundai Santa Fe. De verkopen in dit segment lijken met name ten koste te gaan van de verkopen in het segment van de Medium MPV's.

L-Lower Utility 2007
Hyundai Tucson 2.566
KIA Sportage 2.041
Hyundai Santa Fe 1.804
Chevrolet Captiva 1.469
Toyota RAV4 1.441
Mitsubishi Outlander 1.128
KIA Sorento 1.001
Suzuki Grand Vitara 918
Honda CR-V 917
Opel Antara 626

Auto's in het Lower Utility segment worden weer relatief vaak op naam van een man gezet (39% van de registraties ten opzichte van het gemiddelde van 30%). Het aandeel van de dieselmotoren in dit segment (30%) komt vrijwel overeen met het totaalgemiddelde (28%) en is stijgend.

Einde bericht

Amsterdam/Bunnik, 13 juli 2007








BOVAG