Nederlandse Frisdrankenindustrie maakt consumptiecijfers 2006 bekend

13/07/2007 11:36
Nederlandse Vereniging Frisdrankenindustrie (NFI)


Persbericht

Nederlandse Frisdrankenindustrie maakt consumptiecijfers 2006 bekend
"Wij luisteren geen 100 dagen, maar een heel jaar!"

Rotterdam, 13 juli 2007

De cijfers van de Nederlandse Frisdrankenindustrie (NFI) over 2006 zijn bekend en opgenomen in het boekje 'Kerngegevens 2006'. Dit boekje is de voorloper van het NFI Jaarboek 2006 dat in september uitkomt. De cijfers bevestigen reeds ingezette trends, zoals een stijging van light-frisdranken en een verdere daling van koolzuurhoudende waters. Cola blijft nog steeds even populair. Een ontwikkeling die niet direct terug te lezen is uit de consumptiecijfers, is dat de NFI in 2006 excelleerde met maatschappelijke initiatieven. "Wij luisteren geen 100 dagen, maar een heel jaar!", zegt directeur Jouke Schat van de NFI gekscherend.
Consumpti 2000       2001       2002       2003       2004       2005       2006
e NL(per
hoofd in
liters)


Frisdrank 97,1       96,2       94,1       95,3       94,0       94,3       97,9
en

Het beleid van de NFI is gestoeld op drie belangrijke pijlers: gezondheid, milieu en economie. In 2006 luisterde de NFI onder meer naar de wensen en verzoeken van:

Consument over Gezondheid
De discussie over voeding en gezondheid beheerst het doen en laten van de branche meer dan ooit. Toch heeft de NFI maar een beperkte invloed op de volksgezondheid, want de consument maakt uiteindelijk zelf haar keuze. Desondanks wil de industrie een bijdrage leveren en doet dat zo al op basisscholen en middelbare scholen. "Wij bieden de kinderen hier een breed assortiment aan regular en light frisdranken, waters en sappen en doen geen promotionele acties," legt Schat uit. "Verder stimuleren wij op grote schaal sporten en bewegen."
Om volwassenen te helpen bij een verantwoord gebruik van voedingsmiddelen, wordt op alle frisdrankverpakkingen de voedingswaarde vermeld. Verder onderstreept de NFI het belang van een gezonde leefstijl met voldoende beweging en gevarieerde voeding. "Daarom pleiten wij voor niet meer dan zeven eet- en drinkmomenten per dag," aldus Schat.De NFI heeft ook oog voor allerlei onderzoeken die in binnen- en buitenland worden uitgevoerd. Zo bleek uit een onderzoek naar het drinkgedrag van de Nederlandse bevolking in 2004 dat ouderen niet voldeden aan de richtlijn van 1,5 liter vocht per dag. De NFI heeft dit in haar voorlichtingsactiviteiten opgepakt en met succes, want in 2006 is de waterconsumptie 12% gestegen.

Politici over Milieu
"Wie iets produceert, heeft te maken met de belasting van het milieu. Zo ook de NFI," vertelt directeur Schat. De Nederlandse Frisdrankenindustrie heeft reeds mooie resultaten geboekt op het gebied van verpakkingen. Zo bedraagt het inzamelingspercentage op blik 85%. De uitdaging ligt in de inzameling van kunststof. Op grote flessen zit statiegeld en hier komt volgens afspraak jaarlijks 95% van terug. Voor de kleine drankverpakkingen en de overige kunststofverpakkingen zit de NFI samen met de minister van Milieu en andere belanghebbenden om de tafel. "Wij hebben er alle vertrouwen in dat uit de constructieve dialoog met de politiek een voorstel rolt dat voor alle betrokken partijen het gewenste effect oplevert." Daarnaast heeft de NFI samen met collega-organisaties uit de food- en non-foodsector Nedvang opgericht. Deze stichting zette in 2006 belangrijke stappen voor de inzameling en verwerking van kunststof verpakkingen.

Bedrijfsleven over Economie
Na ruim twee jaar voorbereiding staan sinds vorig jaar de nieuwe eenmalige PET-flessen in de winkels. Tot voor kort gebruikten frisdrankfabrikanten doorzichtige hervulbare flessen en momenteel zijn alle frisdrankproducenten overgestapt op de eenmalige fles."De vorige fles had zijn beste tijd gehad en de nieuwe fles kunnen de fabrikanten in allerlei kleuren en vormen maken en als multipack verkopen," zegt Jouke Schat. Met name de supermarktondernemers zijn blij met de nieuwe fles. Deze verfrist het schap en brengt ook de nodige marge (terug) in de winkel.

Voedingsdeskundigen over Gezondheid
De Nederlandse frisdrankenindustrie onderschrijft het Convenant Overgewicht en heeft haar eigen Gedragscode opgesteld om een bijdrage te leveren aan gewichtsbeheersing. De frisdrankindustrie geeft hiermee gehoor aan de oproep van de overheid om ook vanuit het bedrijfsleven maatregelen te nemen. Schat: "Onze branche heeft al een belangrijke bijdrage geleverd met de introductie van light-frisdranken, maar er gebeurt nog meer." De NFI heeft namelijk regelmatig contact met wetenschappers en voedingsdeskundigen over frisdranken, waters en sappen in relatie tot gezondheid. De ervaringen en adviezen die hier uitgewisseld worden gebruikt de NFI voor de ontwikkeling en verbetering van (nieuwe) dranken.
Frisdra 1980     1990     2000     2001     2002     2003     2004     2005     2006
nken in
---

Regular 98,9     92,3     82,2     79,2     78,8     77,6     74,4     72,2     69,3


Light   1,1      7,7      17,8     20,8     21,2     22,4     25,6     27,8     30,7
Europa over Gezondheid Het overgewichtvraagstuk speelt ook op internationaal niveau. De NFI houdt de ontwikkelingen in het buitenland daarom nauwlettend in de gaten. Niet alleen obesitas wordt op de voet gevolgd, maar ook de veiligheid van frisdranken en waters wordt op Europees niveau geborgd door contacten van de NFI met onder meer de EFSA en de Europese Commissie. De EFSA is de Europese voedsel- en warenautoriteit die in 2006 de zoetstof aspartaam opnieuw veilig heeft bevonden.
Consumpti 2000       2001       2002       2003       2004       2005       2006
e koolzuu
rhoudende
frisdran
kennaar s
maaksegme
nt in NL
(regular
& light,i
n % van d
e totale
consumpti
e)

Cola      54         53         54         56         58         60         61

Sinaasapp 21         20         19         18         18         17         17
elvruchte
nlimonade
s ('Sinas
')

Overige v 7          8          10         10         8          7          6
ruchtenli
monades (
o.a. appl
e, grapef
ruit)

Citroen / 8          8          7          7          7          7          7
Limoen

Citroen   2          3          3          2          2          1          1

Tonic     3          3          2          2          2          3          3

Overig no 4          4          4          4          4          4          4
n fruit (
o.a. shan
dy)

Clear lem 1          1          1          1          1          1          1
onades

Vooruitblik 2007 en verder
De NFI stopt niet met de dialoog zoeken, maar blijft een luisterend oor houden voor de verschillende partijen in de Nederlandse en Europese samenleving. Zo zal de NFI de komende jaren op het gebied van gezondheid haar Gedragscode Overgewicht verder uitbouwen. Op het economisch vlak zullen de aangesloten bedrijven door afschaffing van de verplichte standaardmaten en de introductie van de eenmalige fles voor een nieuwe opleving in de schappen zorgen. Uit milieuoogpunt zal de NFI zich samen met haar branchecollega's inzetten om het uiteindelijke inzamelingsvoorstel van minister Cramer tot een succes te maken.

De Vereniging Nederlandse Frisdrankenindustrie (NFI) is de brancheorganisatie voor de in Nederland gevestigde producenten en verkoopkantoren van frisdranken en mineraalwaters.