Rapportage IC-transport

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

CZ-EKZ-2782660

18 juni 2007

Vorig jaar heb ik u in de kamerbrief met het kenmerk CZ/EZ/2691974 (d.d. 23 juni 2006) toegezegd begin 2007 een rapportage te zullen sturen over de werkzaamheden van de Taskforce IC-transport NL. Deze Taskforce is opgezet om het Intensive Care transport in Nederland te verbeteren. Aanleiding hiervoor was het inspectierapport Intensieve zorgen van september 2005.

In mijn brief van juni 2006 geef ik aan dat eind 2006 de voorbereidende werkzaamheden door de Taskforce IC-transport NL moeten worden afgerond. Er is u in deze brief toegezegd dat eind 2007 in Nederland het IC-transport operationeel zal zijn. Hieronder doe ik u verslag van de reeds uitgevoerde activiteiten en de huidige stand van zaken.

Stand van zaken

Na laatste berichtgeving aan uw Kamer in juni 2006 zijn veel activiteiten ontplooid door de Taskforce. In de Taskforce is toegewerkt naar het opzetten van zes MICU-centra (Mobile Intensive Care Units), verbonden aan de bij dit Akkoord betrokken Universitair Medische Centra (UMC's). Deze centra zijn verantwoordelijk voor de coördinatie van het MICU-transport in Nederland. Een MICU-centrum werkt hiervoor samen met één van de zes Regionale Ambulance Voorzieningen (RAV-en), die beschikking hebben over een speciale MICU-ambulance. Deze ambulance is uitgerust voor het vervoer van IC-patiënten op een zogenaamde MICU-trolley. Er zijn in de Taskforce gemeenschappelijke afspraken gemaakt over de regio-indeling, afstemming van materieel, logistiek, werkwijze en bekostiging. Deze afspraken worden bestendigd in de volgende documenten:
* Een Akkoord waarin alle afspraken aangaande verantwoordelijkheid, financiering, verantwoording, naleving en geschillencommissie zijn vastgelegd (zie bijlage). Dit akkoord is in juni 2007 ondertekend door de zes betrokken UMC's, de zes betrokken RAV-en, het ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Ambulancezorg Nederland (AZN) en de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC). Op basis van het Akkoord gaan alle partijen aan de slag met de operationalisering van het IC-transport in Nederland.
* Een update van de richtlijn IC-transport, van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC).

* Een convenant juridische aspecten interklinisch IC-transport, ondertekend door de beroepsverenigingen NFU, NVZ en AZN waarin is vastgelegd hoe de bevoegdheden en verantwoordelijkheden tijdens een interklinisch IC-transport liggen (medisch-verpleegkundig tuchtrechtelijke aansprakelijkheid, beroepsaansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid door een ongeval tijdens een IC-transport).

Operationeel

Alle betrokken partijen streven er naar om op 1 januari 2008 het IC-transport operationeel te hebben. De NZa zorgt dat financiering van deze functie op basis van Diagnose Behandeling Combinaties (DBCs) mogelijk is. Dit wordt vastgelegd in beleidsregels. Hiervoor heeft een verruiming plaatsgevonden van het macrokader. Het MICU-transport is reeds operationeel in Rotterdam en Amsterdam. De overige 4 UMC's gaan in samenwerking met de RAV-en uiterlijk 1 januari 2008 starten. Er is afgesproken dat alle partijen streven naar standaardisatie van materiaal in 2010.

Levelindeling IC's

Het verbeteren van het IC-transport moet leiden tot efficiënter gebruik van de totale IC-zorg. Bij overname en terugplaatsing van specifieke patiëntengroepen tussen IC-afdelingen met verschillende niveaus (niveau 1 t/m het hoogste niveau 3) zal hoogwaardig interklinisch IC-transport een belangrijke rol spelen. Voor het optimaal laten functioneren van IC-transport is het noodzakelijk dat de levelindeling die door de NVIC is vastgesteld, landelijk op correcte wijze gehanteerd wordt.

Verantwoording

Na inwerkingtreding van deze afspraken omtrent het verbeteren van het IC-transport zal gemonitord worden of de afspraken daadwerkelijk worden nagekomen en wat de impact hiervan is. VWS zal de NZa verzoeken een evaluatie uit te voeren. Door de sector vindt jaarlijks verantwoording over de kwaliteit plaats op basis van een beperkte set prestatie-indicatoren interklinisch IC-transport. Tevens wordt door de sector op basis van deze gegevens een benchmark uitgevoerd.

Voortbestaan van de Taskforce

De Taskforce is na ondertekening van het Akkoord IC-transport overgegaan in een Begeleidingscommissie IC-transport NL. Binnen het overleg van deze Begeleidingscommissie kan op vrijwillige basis arbitrage plaatsvinden.

Wettelijk traject

Parallel aan de afspraken die in het Akkoord IC-transport zijn vastgelegd, ben ik een onderzoek gestart om het MICU-transport van een wettelijke basis te voorzien. Over de uitkomsten van dit onderzoek zal ik u separaat informeren.

Ik verwacht op korte termijn een aanzienlijke verbetering van het interklinisch IC-transport en hiermee een betere bezetting van IC-bedden in ziekenhuizen. Ik streef ernaar dat begin 2008 het MICU-vervoer in Nederland operationeel is.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink