Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-EKZ-2782660
18 juni 2007
Vorig jaar heb ik u in de kamerbrief met het kenmerk CZ/EZ/2691974
(d.d. 23 juni 2006) toegezegd begin 2007 een rapportage te zullen
sturen over de werkzaamheden van de Taskforce IC-transport NL. Deze
Taskforce is opgezet om het Intensive Care transport in Nederland te
verbeteren. Aanleiding hiervoor was het inspectierapport Intensieve
zorgen van september 2005.
In mijn brief van juni 2006 geef ik aan dat eind 2006 de
voorbereidende werkzaamheden door de Taskforce IC-transport NL moeten
worden afgerond. Er is u in deze brief toegezegd dat eind 2007 in
Nederland het IC-transport operationeel zal zijn. Hieronder doe ik u
verslag van de reeds uitgevoerde activiteiten en de huidige stand van
zaken.
Stand van zaken
Na laatste berichtgeving aan uw Kamer in juni 2006 zijn veel
activiteiten ontplooid door de Taskforce. In de Taskforce is
toegewerkt naar het opzetten van zes MICU-centra (Mobile Intensive
Care Units), verbonden aan de bij dit Akkoord betrokken Universitair
Medische Centra (UMC's). Deze centra zijn verantwoordelijk voor de
coördinatie van het MICU-transport in Nederland. Een MICU-centrum
werkt hiervoor samen met één van de zes Regionale Ambulance
Voorzieningen (RAV-en), die beschikking hebben over een speciale
MICU-ambulance. Deze ambulance is uitgerust voor het vervoer van
IC-patiënten op een zogenaamde MICU-trolley. Er zijn in de Taskforce
gemeenschappelijke afspraken gemaakt over de regio-indeling,
afstemming van materieel, logistiek, werkwijze en bekostiging. Deze
afspraken worden bestendigd in de volgende documenten:
* Een Akkoord waarin alle afspraken aangaande verantwoordelijkheid,
financiering, verantwoording, naleving en geschillencommissie zijn
vastgelegd (zie bijlage). Dit akkoord is in juni 2007 ondertekend
door de zes betrokken UMC's, de zes betrokken RAV-en, het
ministerie van VWS, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Ambulancezorg
Nederland (AZN) en de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care
(NVIC). Op basis van het Akkoord gaan alle partijen aan de slag
met de operationalisering van het IC-transport in Nederland.
* Een update van de richtlijn IC-transport, van de Nederlandse
Vereniging voor Intensive Care (NVIC).
* Een convenant juridische aspecten interklinisch IC-transport,
ondertekend door de beroepsverenigingen NFU, NVZ en AZN waarin is
vastgelegd hoe de bevoegdheden en verantwoordelijkheden tijdens
een interklinisch IC-transport liggen (medisch-verpleegkundig
tuchtrechtelijke aansprakelijkheid, beroepsaansprakelijkheid en
arbeidsongeschiktheid door een ongeval tijdens een IC-transport).
Operationeel
Alle betrokken partijen streven er naar om op 1 januari 2008 het
IC-transport operationeel te hebben. De NZa zorgt dat financiering van
deze functie op basis van Diagnose Behandeling Combinaties (DBCs)
mogelijk is. Dit wordt vastgelegd in beleidsregels. Hiervoor heeft een
verruiming plaatsgevonden van het macrokader. Het MICU-transport is
reeds operationeel in Rotterdam en Amsterdam. De overige 4 UMC's gaan
in samenwerking met de RAV-en uiterlijk 1 januari 2008 starten. Er is
afgesproken dat alle partijen streven naar standaardisatie van
materiaal in 2010.
Levelindeling IC's
Het verbeteren van het IC-transport moet leiden tot efficiënter
gebruik van de totale IC-zorg. Bij overname en terugplaatsing van
specifieke patiëntengroepen tussen IC-afdelingen met verschillende
niveaus (niveau 1 t/m het hoogste niveau 3) zal hoogwaardig
interklinisch IC-transport een belangrijke rol spelen. Voor het
optimaal laten functioneren van IC-transport is het noodzakelijk dat
de levelindeling die door de NVIC is vastgesteld, landelijk op
correcte wijze gehanteerd wordt.
Verantwoording
Na inwerkingtreding van deze afspraken omtrent het verbeteren van het
IC-transport zal gemonitord worden of de afspraken daadwerkelijk
worden nagekomen en wat de impact hiervan is. VWS zal de NZa verzoeken
een evaluatie uit te voeren. Door de sector vindt jaarlijks
verantwoording over de kwaliteit plaats op basis van een beperkte set
prestatie-indicatoren interklinisch IC-transport. Tevens wordt door de
sector op basis van deze gegevens een benchmark uitgevoerd.
Voortbestaan van de Taskforce
De Taskforce is na ondertekening van het Akkoord IC-transport
overgegaan in een Begeleidingscommissie IC-transport NL. Binnen het
overleg van deze Begeleidingscommissie kan op vrijwillige basis
arbitrage plaatsvinden.
Wettelijk traject
Parallel aan de afspraken die in het Akkoord IC-transport zijn
vastgelegd, ben ik een onderzoek gestart om het MICU-transport van een
wettelijke basis te voorzien. Over de uitkomsten van dit onderzoek zal
ik u separaat informeren.
Ik verwacht op korte termijn een aanzienlijke verbetering van het
interklinisch IC-transport en hiermee een betere bezetting van
IC-bedden in ziekenhuizen. Ik streef ernaar dat begin 2008 het
MICU-vervoer in Nederland operationeel is.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink