AutoRai

Volvo in WTCC met S60 op bio-ethanol

(7/20/2007)
Volvo doet mee aan het World Touring Car Championship (WTCC) met een S60 die op bio-ethanol (E85) rijdt. De S60 FlexiFuel komt eenmalig in actie tijdens de race in het Zweedse Anderstorp op 28 en 29 juli en is de eerste E85-auto die meedoet aan het WTCC.

De S60 van Volvoâs raceteam Polestar komt normaal gesproken uit in het Zweedse toerwagenkampioenschap, het STCC. Robert Dahlgren is de bestuurder van deze groenwitte S60 FlexiFuel. Dahlgren staat op dit moment op de tweede plaats in het klassement van het STCC.

âDe inschrijving van de Volvo S60 past in het streven van de organisatie om het WTCC âgroenerâ te makenâ, zegt Derek Crabb, directeur autosport bij Volvo Car Corporation. âZorg voor het milieu is niet alleen een aandachtspunt van het WTCC, maar sinds jaar en dag ook van Volvo. Dat het WTCC dit jaar het groene licht gaf voor de toelating van autoâs die op alternatieve brandstoffen rijden, was een aanmoediging. Onze aanwezigheid in Anderstorp is een steunbetuiging aan het âgroeneâ initiatief van het WTCC. Daarom rijden we niet voor de punten.â

Gunstige start
Volvo is het eerste merk dat inzet op alternatieve brandstof in een raceklasse volgens de regels van een FIA Super 2000-kampioenschap. Eind 2006 bereikte Volvo Cars Zweden een overeenkomst met het STCC en de Zweedse autosportfederatie om teams toe te laten die gebruikmaken van alternatieve brandstoffen. Het Zweedse toerwagenkampioenschap hanteert de FIA Super 2000-regels.

Alexander Murdzevski Schedvin, manager autosport bij Volvo Cars Zweden, herinnert zich de gefronste wenkbrauwen nog. âAlle autosportexperts claimden dat het gebruik van ethanol in plaats van benzine tot prestatievermindering zou leiden onder de regulering conform FIA Super 2000. Wij besloten om dit jaar al mee te doen en ik ben blij dat we het tegendeel hebben kunnen bewijzen. Deze gunstige start lijkt erg veel op Volvoâs deelname aan het Britse toerwagenkampioenschap in de jaren 90. Toen was Volvo de allereerste die, ondanks de waarschuwingen van experts, een katalysator in zijn raceautoâs monteerde.â

Competitief
Het STCC-team van Volvo is met twee overwinningen een grote kanshebber voor de titel. Maar hoewel de S60 in het STCC veel van zijn concurrenten niets meer dan zijn achterkant laat zien, is Derek Crabb zeer voorzichtig met het doen van voorspellingen over het resultaat van de eenmalige WTCC-race. âPuur racetechnisch gezien hebben Polestar en onze rijder Robert Dahlgren een nadeel vanwege de bandenkeusâ, legt Crabb uit. âMet de band die het WTCC gebruikt, hebben zij weinig ervaring. Bovendien zorgt deze band voor een nadeel in combinatie met onze voorwielaandrijving bij de staande start. In tegenstelling tot het WTCC gebruikt het STCC namelijk een rollende startprocedure. Maar daar maken we ons geen zorgen om. We willen het WTCC laten zien dat bio-ethanol een milieuvriendelijk, maar ook competitief alternatief is dat nu al voorhanden is.â