De Pont stichting


Jean-Pierre Raynaud

La Maison

vanaf 21 juli 2007


De vroegste werken van Jean-Pierre Raynaud (1939) dateren uit het begin van de jaren zestig. Eerder had hij een opleiding tot tuinman gevolgd, maar na enkele jaren besloten om hier niet in door te gaan. De keuze voor het kunstenaarschap maakt Raynaud na een lange periode van zelfreflectie en zonder academische scholing. Het is de periode waarin de kunstenaars van het Nouveau Réalisme kunstwerken maken die zijn opgebouwd uit allerlei gewone materialen en objecten. Raynaud wil echter niet de oppervlakkigheid van ons bestaan maar juist de spiritualiteit ervan tot uitdrukking brengen.

De kunstenaar noemt zijn vroege werken 'Psycho-Objets' en geeft daarmee de sterke emotionele lading ervan aan. Veel van de objecten hebben door hun aard en kleur de werking van tekens en signalen die waarschuwen voor dreiging en gevaar. Dit wordt nog versterkt doordat Raynaud zijn werk dikwijls uit reeksen van identieke objecten of afbeeldingen laat bestaan. Raynauds fascinatie voor een uniforme en seriële beeldtaal vindt zijn hoogtepunt in het gebruik, vanaf 1971, van de vierkante, witte tegel. Dit keramische massaprodukt is bepalend voor bijna al zijn verdere werk. De witte tegel representeert industriële perfectie, hygiëne en banaliteit tegelijk.

Het verst doorgevoerde gebruik van de witte tegels is een door Raynaud zelf gebouwd huis in een buitenwijk van Parijs. In 1974 opent hij 'la Maison de La Celle-Saint-Cloud' waarvan alle wanden, vloeren en plafonds zijn betegeld. De steriele ruimtes tonen ultieme perfectie maar kunnen in hun smetteloosheid ook meer morbide associaties oproepen. Met de witte tegels maakt Raynaud ook een groot aantal wandobjecten ('Carrelages') en sokkels ('Stèles'). Het huis 'La Celle-Saint-Cloud' leidt tot de bouw van een aantal betegelde ruimtes en cabines ('Espaces zéro') die de absolute leegte lijken te celebreren.

Raynaud sluit 'La Celle-Saint-Cloud' voor het publiek in 1988. In 1993 breekt hij het huis af en gebruikt de brokstukken voor een enorme installatie in het Musée d'art contemporain (CAPC), Bordeaux. Een groot deel daarvan is nu in Tilburg te zien.