Vlaamse Overheid

Vlaamse overheid sluit nieuw contract voor telefoniediensten

Besparing van 1,6 miljoen euro per jaar

Vlaams minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois heeft een nieuw contract gesloten voor telefoniediensten van de Vlaamse overheid. Voor de eerste keer gebeurt dat, zowel voor de mobiele als voor de vaste telefonie, volledig met Mobistar NV. De overeenkomst geldt voor de 13 Vlaamse ministeries en de kabinetten van de Vlaamse ministers, de intern en extern verzelfstandigde agentschappen (IVA's en EVA's), de strategische adviesraden en het Vlaams Parlement. Voor de Vlaamse ministeries en de Vlaamse Regering wordt de waarde van het contract van vier jaar geraamd op 17,2 miljoen euro, ofwel jaarlijks 1,65 miljoen euro minder dan bij het vorige contract.

De huidige contracten voor vaste telefonie met Belgacom NV en voor mobiele telefonie met Mobistar NV lopen af op 15 september 2007. Medio vorig jaar startte Bourgeois de onderhandelingsprocedure voor een nieuw, gemeenschappelijk contract voor vaste en mobiele telefonie. Daarvoor werd een Europese aanbesteding uitgeschreven. Half juli werd de knoop doorgehakt en afgelopen vrijdag verliep de periode waarbinnen niet-gekozen inschrijvers in beroep konden gaan.

Berekend op basis van het huidige verbruik van de ministeries en de kabinetten (op jaarbasis 14 miljoen gesprekken voor vaste telefonie en 5 miljoen voor mobiele telefonie), kosten de telefoniediensten voor deze betrokkenen de komende vier jaar in totaal 9,6 miljoen euro voor vaste spraaktelefonie en 7,6 miljoen euro voor mobiele spraaktechnologie en mobiele datacommunicatie. Dit betekent een jaarlijkse besparing van 1,65 miljoen euro, of 6,6 miljoen euro voor de totale contractduur.

De effectieve kostprijs van het contract is vanzelfsprekend afhankelijk van de concrete afname van diensten. Maar met behulp van gedetailleerde elektronische factuurrapporten zal de Vlaamse overheid de kosten beter kunnen opvolgen en beheersen. Voor de mobiele telefonie worden daarenboven uitgebreide filtering- en blokkeringsmechanismen aangeboden om preventief de kosten onder controle te houden.

Het nieuwe contract besteedt ook veel aandacht aan de kwaliteit van de diensten. Zo verbindt Mobistar NV zich ertoe om het aanbod continue te verbeteren. De kwaliteit en de resultaten van de dienstverlening worden opgevolgd met behulp van meetbare en controleerbare dienstverleningsniveaus. Het contract is ook flexibel, zodat het dienstenaanbod kan worden aangepast en aangevuld naargelang de specifieke noden van een bepaalde entiteit.

De overgang tussen de oude en de nieuwe dienstverlener gebeurt gefaseerd. Gedurende 6 maanden neemt Mobistar NV stapsgewijs de telefonische dienstverlening over van Belgacom. Alle telefoonnummers blijven daarbij behouden.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Marijke Verboven
Tel: 02 552 70 89
GSM: 0475 48 12 32
Email: persdienst.bourgeois@vlaanderen.be