Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
86 Vragen van de heer A. Taskan en de heer M. van Ditmarsch
(ingekomen op 27 juni 2007
en antwoorden door het college verzonden op 24 juli 2007)

Een groot aantal jaren pleit de CDA-fractie voor groene golven op de invals- en uitvalswegen en de binnenring van Utrecht teneinde van de ene kant betere doorstroming van het autoverkeer te bereiken en aan de andere kant tegelijk daarmede de luchtkwaliteit te verbeteren. In het Collegeprogramma ' Utrecht voor Elkaar' wordt hier terecht ook de nodige aandacht aan besteed.

Op 1 juni 2006 hebben wij over de uitbreiding van de uren waarop de groene golf op de Kardinaal de Jongweg en andere invals- en uitvalswegen van Utrecht gewenst is schriftelijke vragen gesteld die op 12 juli 2006 beantwoord werden. Het College gaf in haar beantwoording aan half augustus 2006 de groene golf in te schakelen bij de ochtendspits en uit te schakelen na de avondspits. Tevens gaf het college aan dat de discussie over het bevorderen van de doorstroming van het autoverkeer voor een betere luchtkwaliteit ten koste van andere belangen een plaats hoort te krijgen in het GVVP deel 2 en dat los daarvan de raad mag verwachten dat al winst te boeken is met een verbeterde doorstroming zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van andere verkeersdeelnemers. Het college onderzoekt daartoe de mogelijkheden en benut deze waar mogelijk. Inmiddels zijn wij een jaar verder en blijkt het college nog lang niet op alle invals- en uitvalswegen de groene golf overdag (inschakeling bij de ochtendspits en uitschakeling na de avondspits) in werking te houden waardoor onnodig veel schade aan het milieu wordt gebracht en de gezondheid van de omwonenden wordt benadeeld. Ook op de Kardinaal de Jongweg hapert het systeem nogal eens.

Het moge duidelijk zijn dat voor de doorstroming respectievelijk om de verdere groei van het autoverkeer te kunnen opvangen en tegelijkertijd milieuwinst te kunnen boeken met betrekking tot de luchtkwaliteit investeringen in nieuwe vormen van dynamisch verkeersmanagement gewenst zijn. Tenslotte heeft het belang van de inschakeling van groene golven voor betere doorstroming en luchtkwaliteit een belangrijke plek gekregen in het nieuwe collegeprogramma van Gedeputeerde Staten van Utrecht.

Dit leidt voor de CDA fractie tot de volgende vragen aan het college.

1. Wat zijn de zichtbare resultaten voor de doorstroming van het autoverkeer en de luchtkwaliteit sinds het inwerking treden van de groene golf op de Kardinaal de Jongweg en functioneert deze ook altijd, zoals toegezegd door het college?


De groene golf op de Kardinaal de Jongweg functioneert zoals afgesproken van 7.00 tot 19.00 uur. Het resultaat is een zichtbaar betere doorstroming. Het kan echter voorkomen dat met name tijdens de spitsuren de Kardinaal de Jongweg overbelast is waardoor de groene golf minder goed functioneert, vanwege het niet adequaat kunnen verwerken van afslaand verkeer uit de zijwegen. Een groene golf heeft tevens effect op de luchtkwaliteit. Door de groene golf gaat de vervuiling door het lokale verkeer van 11 µg/m³ naar 9 µg/m³ NO2 en het aantal dagen dat de concentraties PM10 groter zijn dan 50 µg/m³ gaat van 21 dagen naar 18 dagen.


Zijn op andere wegen in Utrecht groene golven overdag in werking getreden? Zo ja, op welke wegen en zo neen waarom niet?


Ja. er is ook op andere wegen in Utrecht overdag een groene golf aanwezig.
. Albert Schweitzerdreef (R.Kochplein en Moldaudreef, ma t/m vr 7.00-18.30, za & zo 9.00-18.00 uur)
. HOV om de zuid (A.van Scheltemabaan t/m Albatrosbrug), ma t/m vr van 7.00-21.00, za 10.00-16.00).

Op andere trajecten staat de groene golf niet continu aan, maar alleen gedurende drukke periodes omdat het in de hoofdrijrichting dan rustiger is. Wanneer verkeer van de zijrichtingen en het langzame verkeer toch moet wachten leidt dit tot ongeloofwaardigheid en onbegrip. De groene golf is op de volgende trajecten tijdens de spitsuren in werking:
. Letschertweg (op/afritten Noord en Zuid A12, Meerndijk - Letschertweg en Meerndijk - AC-restaurant)
. Marnixlaan (Amsterdamsestraatweg t/m Van Hoornekade);

- Papendorpseweg (op- en afrit Noord A12 en Cap Gemini).


2. Wanneer kan, zoals aangekondigd in het collegeprogramma, het plan voor dynamisch verkeersmanagement in 2007 tegemoet gezien worden opdat deze nog dit jaar in de commissie en de raad besproken kunnen worden?


In de tweede helft van 2007 komt de nieuwe visie Dynamisch verkeersmanagement (DVM) tot stand. Hieraan gekoppeld wordt ook een operationeel programma DVM ontwikkeld, zowel voor de korte termijn (uitvoering Utrecht-West) als de middellange termijn.


3. Wil het college spoedig in overleg treden met de GS van Utrecht, gezien hun plannen op dit gebied, opdat de werking van groene golven van het Utrechtse wegennet naadloos kan gaan aansluiten op de in werking te stellen groene golven van het provinciale wegennet?


De groene golf op de Letschertweg is de enige plaats waar een gemeentelijke groene golf aansluit op een provinciale weg. De twee kruispunten ten noorden van de A12 in beheer bij gemeente Utrecht zijn gecoördineerd met de twee zuidelijke kruispunten in beheer bij de provincie Utrecht.

In het kader van regionaal verkeersmanagement wordt er nu samengewerkt met Provincie, BRU en RWS op het gebied van zaken als de Regionale Verkeerscentrale, het Utrechts Datawarehouse, monitoring, etc. Eind 2007-begin 2008 zullen plannen van aanpak voor deze projecten worden gepresenteerd aan de besturen.


---- --