Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Effectiviteit van retrofit roetfilters: de feiten

25-07-2007

Nederland heeft retrofit-filters nodig om de
luchtkwaliteitsproblematiek op te lossen. Het ministerie van VROM stimuleert zowel half-open als gesloten roetfilters. Het rendement van half-open filters is gemiddeld 30-50 procent, gesloten filters halen een rendement van minimaal 90 procent. De kosteneffectiviteit van beide systemen is ongeveer vergelijkbaar: ze reduceren dus evenveel roet per besteden euro. Half-open filters zijn goedkoper dan gesloten filters. Door het stimuleren van half-open roetfilters kunnen dus meer voertuigen met een roetfilter uitgerust worden .

Rendement
Het rendement van half-open filters op vuilniswagens onder zeer ongunstige omstandigheden (continu lage snelheden in stadsverkeer) is onlangs onderzocht door TNO. Zelfs onder deze ongunstige omstandigheden reduceert het filter nog 15-35 procent van de roetdeeltjes, afhankelijk van de mate van belading van het filter. Dit rendement is acceptabel, de voertuigen worden immers doorgaans maar een deel van de tijd aan zulke ongunstige omstandigheden blootgesteld. In een recent onderzoek bij vuilniswagens en andere voertuigen van de Rotterdamse gemeentereiniging (Roteb) is geen roetreductie gemeten. Dit onderzoek is gestoeld op metingen waarin de motor stationair (geen belasting) draait. Het lijkt dus om onderzoek te gaan op basis waarvan je geen uitspraak kan doen over de effectiviteit van de filters. Volgens de Roteb heeft DAF de afgelopen maanden de desbetreffende voertuigen eveneens gemonitored. Daaruit zou juist zijn gebleken dat onder de gebruiksomstandigheden van de voertuigen bij de Roteb een rendement van 50 of zelfs meer mag worden verwacht.

Verhoging NO2
Een roetfilter wordt bij de inbouw gecombineerd met een oxycat, die het aandeel van NO in de NO -emissie van een vrachtauto kan verhogen. Maar de gezondheidswinst door de vermeden roetuitstoot maakt dat een filter desondanks een goede maatregel is. Het positieve effect van roetreductie weegt zwaarder dan een verhoogde NO -uitstoot. NO is op zichzelf bij de in langs de weg voorkomende concentraties geen erg schadelijke stof, maar een indicatorstof voor eventuele andere schadelijke stoffen.

Arbo-eisen
Vanuit arbo geldt een minimum rendementseis van 70 procent, wat met open filters niet bereikt wordt. Wel met gesloten filters. Werknemers moeten hun personeel dat dicht in de buurt van een bron werkt, de best mogelijke bescherming bieden. De arbo-eis geldt bijvoorbeeld voor vrachtwagens die in binnensituaties komen en voor vuilniswagens met een achterlader, maar niet voor vuilniswagens met een zijlader. Dit is al sinds de start van de ontwikkeling van de roetfilterregeling bekend bij VROM. VROM heeft vanaf september 2005 gecommuniceerd dat als een voertuig moet voldoen aan de arbo-eisen er gekozen moet worden voor een gesloten roetfilter. Dit is actief gecommuniceerd met de vuilophaalbranche, de fabrikanten van roetfilters en de transportbranche. De verantwoordelijkheid bij het plaatsen van het juiste filter ligt bij de voertuigeigenaar en de aanbieder van het roetfilter.