Grootste GSM-ergernissen: luide gesprekken en ongewild meeluisteren

25/07/2007 15:43



Newcom Research & Consultancy BV



Luidruchtige telefoongesprekken blijven de grootste ergernis met betrekking tot het gebruik van mobiele telefoons. Van alle Nederlanders stoort 65 procent zich hieraan. Een even groot percentage Nederlanders (65 procent) stoort zich aan het ongewild moeten meeluisteren met andermans gesprekken. Het percentage dat zich hieraan stoort is bovendien iets toegenomen ten opzichte van 2006. Dit blijkt uit de Telecom Monitor 2007 van Newcom Research & Consultancy (www.newcomresearch.nl).

De volledige top 7 van GSM-ergernissen ziet er als volgt uit: 1. Telefoongesprek voeren op zeer luide toon (65%)
2. Ongewild moeten meeluisteren met andermans gesprekken (65%) 3. Irritante ringtone (43%)
4. Telefoon aannemen tijdens een ander fysiek gesprek (38%)
5. Harde ringtone (37%)
6. Slecht mobiel bereik in 'bevolkte' gebieden (26%)
7. Telefoon aannemen tijdens ander telefoongesprek (21%)

Hoge tevredenheid
De tevredenheid over het GSM-toestel blijft onveranderd hoog: 86 procent is (zeer) tevreden of zijn of haar GSM-toestel. In 2006 was dit 87 procent. Ook de tevredenheid over de telecomprovider is groot. In 2007 is 84 procent (zeer) tevreden over zijn of haar GSM-abonnement. In 2006 was dit 85 procent. Een slecht bereik wordt in 2007 vaker als reden genoemd voor ontevredenheid dan in 2006 (2007: 40 procent; 2006: 23 procent). De meest genoemde reden van ontevredenheid over het abonnement zijn de hoge vaste kosten per maand (43 procent).

Over het onderzoek
Newcom Research & Consultancy doet periodiek onderzoek naar gedrag, motivaties en behoeften van consumenten in diverse branches. Met de Telecom Monitor brengt Newcom Research & Consultancy trends in de telecomsector in kaart. Aan de Telecom Monitor 2007, die in juni 2007 online is uitgevoerd, hebben 1561 panelleden deelgenomen. Deze onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd via het panel van www.MijnOpinie.nl, onderdeel van Newcom Research & Consultancy B.V.





http://www.newcomresearch.nl