Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 25 juli 2007

Minimale aanpassing treintarieven 2008

Uitsluitend doorberekening van inflatie

Enkele reis en retour opnieuw reëel 0,5% goedkoper

Investeringen in groei en service gaan onverminderd voort

NS zet ook in 2008 het al jarenlang gematigde tariefbeleid voort. De voorziene gemiddelde aanpassing van de prijzen is gelijk aan de verwachte inflatie van 2%. Door deze stijging slechts voor een deel door te berekenen in de prijzen van de meest verkochte kaartjes krijgt meer dan 80% van de treinreizigers te maken met een reële prijsverlaging van ongeveer 0,5%.

NS voert al sinds het begin van de verzelfstandiging in 1995 een gematigd tarievenbeleid. De afgelopen jaren zijn slechts de inflatie en de stijging van de kosten die de overheid in rekening brengt voor het gebruik van het spoorwegnet, de `infraheffing', doorberekend aan de reizigers. Overige kostenstijgingen heeft NS opgevangen door grotere efficiency.
Op dit moment wordt voor 2008 een inflatie van 2% verwacht. De prijzen van enkele reizen en retours stijgen gemiddeld met 1,5%, waardoor zij ­ net als in 2007 gebeurde ­ reëel ongeveer 0,5% goedkoper worden. Door de koppeling van de maand- en jaartrajectkaarten aan deze prijzen profiteren ook abonnementhouders op kortere afstanden van dit voordeel. In totaal reizen 8 van de 10 treinreizigers in 2008 reëel goedkoper.
Mocht in september het verwachte inflatiepercentage wijzigen, dan wordt de prijsstijging hierop aangepast.

Geleidelijke veranderingen stap voor stap verder
De korting op jeugdabonnementen wordt ook dit jaar weer met 3% verminderd. Hierdoor vervalt het prijsverschil tussen jeugdabonnementen en overige abonnementen. De geleidelijke invoering van een vaste verhouding tussen dagretours en maandabonnementen zorgt er voor dat trajectabonnementen op langere afstanden en netkaarten relatief meer in prijs stijgen.

Geen prijsverhoging Voordeelurenabonnement en bijzondere kaartsoorten De prijs van het Voordeelurenabonnement, waarmee de kaarthouder en 3 medereizigers buiten de ochtendspits met 40% korting kunnen reizen, blijft met 55 euro onveranderd. Ook de prijzen voor o.a. keuzedagen voor senioren, het vervoer van honden en fietsen en het kinderkaartje Railrunner laat NS ongemoeid.

Investeringen in groei en service
Terwijl de prijsaanpassingen zeer gematigd blijven, zet NS de grote investeringen ten behoeve van de reizigers onverminderd voort.
In Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem en Breda verrijzen in de komende jaren `wereldstations' met de allure van internationale luchthavens, voorzien van grand cafés, espressobars, trendy boetiekjes, restaurants en vele andere voorzieningen voor reizigers en bedrijven. Treinen en stations krijgen de komende jaren een geavanceerd systeem van reizigersinformatie en in de Intercity's komt draadloos internet beschikbaar.

NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358

Datum
Pagina 2/2

De modernisering van 87 Intercitytreinstellen is in volle gang. Vanaf 2008 gaan nieuwe Sprinters met gelijkvloerse instap en airconditioning een totaal andere manier van reizen bieden van en naar de kleinere stations in de Randstad. Vanaf 2008 komen er ook 200 nieuwe Intercitydubbeldekkers om meer ruimte te bieden aan het nog steeds groeiende aantal klanten dat kiest voor de trein.

NS heeft de voorstellen voor de tariefaanpassing ter advisering voorgelegd aan het LOCOV.

Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070

NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met 250.000 zitplaatsen beschikbaar. 25.000 NS-ers verzorgen de dienstverlening aan de klanten. In Nederland beheert NS 375 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland: op de drukste corridors naar de Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Over het Nederlandse spoorwegnet rijdt naast NS nog een twintigtal andere vervoerders. Het beheer van de spoorweginfrastructuur (rails, wissels, bovenleidingen etc) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --