Ingezonden persbericht


Exact rapporteert EBIT marge van 19,1% en organische groei licentie-omzet van 6% in H1 2007

Voortvarende uitvoering van de strategie draagt bij aan organische groei in licentie-omzet en voortdurende 'operational leverage'

Delft, 26 juli 2007 - Exact Holding N.V. (Exact) maakt resultaat over eeerste halfjaar 2007 bekend.

Financiële hoogtepunten


* Totale omzet stijgt 2,5% naar ¤ 121,3 miljoen (H11 2006: ¤ 118,3 miljoen), ondanks het negatieve effect van wisselkoersen van ¤ 2,6 miljoen.

* EBIT stijgt 8,2% naar ¤¬ 23,1 miljoen, wat resulteert in een EBIT-marge van 19,1%. (H1 2006: 18,1%).


* Operationele cashflow steeg 32,7% naar ¤¬ 30,7 miljoen (H1 2006: ¤ 23,1 miljoen).


* Het netto resultaat stijgt met 16,9% naar ¤ 18,5 miljoen (H1 2006: ¤ 15,8 ,8 miljoen).


* Winst per aandeel stijgt naar ¤ 0,76 (H1 2006: ¤ 0,65). Cash flow per aandeel stijgt naar ¤ 1,28 (H1 2006: ¤ 0,96).


* Een interim dividend van ¤ 0,76 per aandeell zal worden uitbetaald in augustus 2007.

Strategische en operationele hoogtepunten


* Organische licentie omzet nam 6% toe als gevolg van stijgende verkopen aan nieuwe klanten en verdere penetratie van Exact e-Synergy binnen het bestaande klantenbestand.


* Sterke verbetering prestaties binnen alle segmenten op de Nederlandse thuismarkt, wat heeft geleid tot een totale organische omzetgroei van 3% gedreven door een organische licentie omzetgroei van 10,5%.


* Groei van Exact e-Synergy gerelateerde omzet was wederom sterk met 17% binnen alle ten doel gestelde marktsegmenten.


* Verdere 'operational leverage' als gevolg van een voortvarende uitvoering van Exact's strategie heeft geleid tot een EBIT-marge verbetering naar 19,1% (H1 2006: 18,1%)


* Exact Online blijft goed presteren; het totale aantal abonnementen in Nederland heeft de 4.000 overschreden.


* Solid Data (BE) en alphaSigma (USA) werden overgenomen en geïntegreerd in overeenstemming met de acquisitie strategie.


* Organisatiestructuur veranderd van strategische groepen naar geografische regio's, als onderdeel van het strategische plan.

Vooruitzichten


* Exclusief overnames, bevestigt Exact haar vooruitzichten om een organische groei van licentie-omzet te realiseren van 6 - 8% in 2007 (2006: 2,1%) en een EBIT-marge van tenminste 20%.


* Exact verwacht eind 2007, afhankelijk van het vinden van de juiste overnamekandidaten, een omzet van ¤ 300 miljoen op jaarbasis en een EBBIT-marge van tenminste 20%.

Kerncijfers
(in ¤ duizend)

H1 2007
H1 2006
verschil
Licentie-omzet

34.650
32.365
7,1%
Maintenance-omzet

62.469
62.086
0,6%
Service-omzet

24.188
23.847

1,4%
Totale omzet

121.306
118.298

2,5%
EBITDA

26.556
24.858
6,8%
EBITDA-marge (in %)

21,9%
21,0%

EBIT

23.131
21.386
8,2%
EBIT-marge (in %)

19,1%
18,1%

Nettoresultaat na belasting

18.525
15.842
16,9%
Netto winstmarge (in %)

15,0%
12,9%

Verwaterde WPA* (in ¤)

0,76
0,96
16,9%
Verwaterde cashflow per aandeel* (in ¤)


1,28
0,96
33,3%
*Op basis van gemiddeld verwaterd aantal uitstaande aandelen (H1 2007: 24,032 miljoen; H1 2006: 24,032 miljoen)

Rajesh Patel, CEO Exact Holding N.V.:

'De afgelopen 24 maanden heeft Exact gewerkt aan een duidelijke en nauwgezette strategie om te sturen op voortdurende groei en winstgevendheid. Elk half jaar hebben wij onze verwachtingen waargemaakt en onze kritische succes indicatoren gestaag zien verbeteren. Dit laat zien dat we de juiste keuzes en beslissingen hebben genomen en deze verder nauwgezet opvolgen. Ik ben verheugd met deze resultaten in de eerste helft van 2007 en trots op alle medewerkers en partners die zich flexibel en hartstochtelijk hebben ingezet om deze voortdurende verbetering te realiseren. Ik ben ervan overtuigd dat wij als een team blijvend meer toegevoegde waarde zullen leveren aan onze klanten en hiermee aandeelhouderswaarde blijven creëren.'

Financieel resultaat
Omzet
De totale omzet is gestegen met 2,5% naar ¤ 121,3 miljoen in het eerste halfjaar van 2007 (H1 2006: ¤ 118,3 miljoen). Wisselkoersen hadden een negatief eeffect op de omzet van ¤ 2,6 miljoen en acquisities voeegden ¤ 2,5 miljoen toe aan de omzet. De organischhe omzetgroei - gedefinieerd als totale omzetontwikkeliing op basis van constante wisselkoersen zonder de bijdrage van acquisities - was 2,6%. De omzet gerelateerd aann Exact e-Synergy groeide met 17% naar ¤ 13,9 miljoen, resulterend in 11,5% van de totale omzet. De licentie-omzet steeg met 7,1% naar ¤¬ 34,6 miljoen in het eerste half jaar van 2007 (H1 2006: ¤ 32,4 miljoen). Deze stijging is voornamelijk het geevolg van toegenomen licentieverkopen in Nederland en EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika), gedreven door een sterke groei van Exact e-Synergy en een verbeterde omzetontwikkeling van andere productlijnen, met name Exact Globe.

De maintenance-omzet steeg naar ¤ 62,,5 miljoen (H1 2006: ¤ 62,1 miljoen). De stijging van 00,6% is inclusief een negatief wisselkoerseffect op de maintenance-omzet van ¤ 1,2 miljoen.

De service-omzet steeg 1,4% naar ¤ 24,2 miljoen in het eerste halfjaarr van 2007 (H1 2006: ¤ 23,8 miljoen). Tegen constante wwisselkoersen groeide de service-omzet met 4,2%. De service-omzet groeide minder dan in de eerste helft van 2006 vanwege een toegenomen aandeel van consultancy diensten - in Nederland verricht door het dealerkanaal- als gevolg van het strikt vasthouden aan het indirecte distributie model. In andere gebieden waar Exact een direct distributiemodel hanteert, is de service-omzet gerelateerd aan de ontvangst van nieuwe licentie-orders, deze namen toe in de laatste periode van de eerste helft van 2007. EBIT
Het operationele resultaat (EBIT) steeg met 8,2% tot ¤ 23,1 miljjoen in het eerste half jaar van 2007 (H1 2006: ¤ 21,4 mmiljoen), als gevolg van een voortdurende 'operational leverage' en voortvarende uitvoering van het strategische plan. Dit geeft een EBIT-marge van 19,1% (H1 2006: 18,1%).

De totale operationele kosten stegen 1,3% naar ¤ 98,2 miljoen (H1 2006: ¤ 96,9 miljoen). De pe personeelskosten bedroegen ¤ 61,9 miljoen; geen significcante verandering ten opzichte van vorig jaar (H1 2006: ¤ 61,6 miljoen). Inclusief de acquisities van 2007 is het gemiddeld aantal werknemers nagenoeg gelijk gebleven. Het positieve effect van wisselkoersen op de operationele kosten compenseren de extra kosten van de acquisities. Marketing en verkoopkosten stegen met 21,2% van ¤ 6,6 miljoen naar ¤ 8,0 miljoen als gevolg van meer sponsorractiviteiten, een prestatiebonus voor het winnen van de Dakar rally en het 'Engage' klantencongres in Noord-Amerika. De totale onderzoeks- en ontwikkelingskosten (R&D) en holding kosten stegen met ¤ 0,7 miljoen tot ¤ 9,4 miljoen (H1 2006: ¤ 8,7 miljoen).

Rente en belasting
De totale financiële baten in de eerste zes maanden bedroegen ¤ 22 miljoen, een verhoging van ¤ 1,1 miljoen (H1 2006: ¤¤ 0,9 miljoen). Dit is voornamelijk een gevolg van hogere korte termijn rentetarieven.

De belastingdruk daalde van 28,8% naar 26,2%; voornamelijk als gevolg van een lager vennootschapsbelastingtarief in Nederland. Vanwege de gestegen winstgevendheid stegen de belastingen naar ¤ 6,6 miljoen (H1 2006: ¤ 6,4 miljoen)

Nettoresultaat en dividend
Het nettoresultaat steeg met ¤ 2,9 miljoen tot ¤ 18,5 miljoen in het ee eerste half jaar van 2007; een stijging van 16,9% (H1 2006: ¤ 15,8 miljoen). De winst per aandeel steeg met 16.9% tot ¤ 0,76 (H1 2006: ¤ 0,65). :p>

Rekeninghoudend met de eerste half jaar resultaten, de netto kaspositie en de voortgaande ontwikkeling - en vertrouwen in de winstgevendheid, heeft Exact besloten om een interim dividend van ¤ 0,76 per aandeel te betalen. Ditt is in lijn met het nieuw aangenomen dividendbeleid van de onderneming om 100% van het nettoresultaat uit te keren in een jaar waarin er geen significante overnames hebben plaatsgevonden. Het interim dividend zal worden uitbetaald in augustus 2007.

Met de overgebleven kaspositie na uitbetaling van het interim dividend en haar schuldeloze balans heeft de onderneming meer dan voldoende middelen om overnames te doen. Balans en cashflow
De netto kaspositie bedraagt ¤ 112,6 miljoen (eind 2006: ¤ 127,8 miljoejoen); een verlaging van ¤ 15,2 miljoen, voornamelijk eenn gevolg van uitbetaling van het dividend van ¤ 1,42 perr aandeel (¤ 34,1 miljoen) in mei en de overnames van SSolid Data en alphaSIGMA.

De operationele cashflow is gestegen van ¤ 23,1 miljoen naar ¤ 30,7 miljoenoen, een stijging van 32,7%. De afschrijving van immateriële vaste activa was nagenoeg niet aan verandering onderhevig. Investeringen in vaste activa stegen met ¤ 1 mmiljoen naar ¤ 2,9 miljoen.

Hergroepering van Strategische Groepen naar Regio's

Sinds het begin van 2006 voert Exact een duidelijk en nauwgezet strategisch plan uit om de voortgaande groei en winstgevendheid voor de komende jaren te verzekeren. Onderdeel van dit strategische plan was het implementeren van een nieuwe 'corporate' organisatiestructuur en uitvoering van een intern herstructureringsproces, wat de uitvoering van onze strategie beter faciliteert en de krachten van Exact wereldwijd combineert.

In het eerste half jaar van 2007 is de hergroepering van de organisatiestructuur als volgt uitgevoerd:


* Activiteiten zijn georganiseerd in vier geografische regio's in plaats van strategische groepen. De regio's bestaan uit: Nederland, EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika), Americas (Noord en Latijns Amerika) en APAC (Azië en de Pacific)


* Als gevolg van het verplaatsen van bepaalde strategische functies van operationeel niveau naar het hoofdkantoor verandert de infrastructuur van Exact Holding geleidelijk tot een 'corporate headquarter'


* Operationele activiteiten in Duitsland, België, Spanje en het Verenigd Koningrijk zijn geïntegreerd in landenorganisaties


* Wereldwijde marktstrategieën, zoals focus op kleine tot middelgrote dochterondernemingen van internationale bedrijven ('parenting') zullen worden gefaciliteerd en aangestuurd vanuit een 'corporate' infrastructuur om zo een wereldwijde marktbenadering te waarborgen anders dan alleen binnen een strategische groep.

Met deze hergroepering van de organisatiestructuur beoogt het management de volgende voordelen te behalen:


* Meer 'cross-selling' mogelijkheden en betere mogelijkheden om andere productlijnen wereldwijd te verkopen


* Het beter gebruikmaken van kennis en het distributienetwerk resulterend in efficiënter gebruik van middelen


* Beter faciliteren van het uitrollen van strategische produkt marketing combinaties


* Groeperen en optimaliseren van marktstrategieën binnen landen


* Makkelijker integreren van toekomstige overnames binnen de organisatiestructuur


* Behalen van synergetische kosteneffecten door de infrastructuur te combineren

De verwachte synergetische effecten voor 2007 maken deel uit van de afgegeven vooruitzichten en zijn al gedeeltelijk gerealiseerd in het eerste half jaar van 2007.

Om een betere vergelijking mogelijk te maken worden de financiële resultaten over het eerste half jaar 2007 zowel in strategische groepen als regio's gerapporteerd. De resultaten van de regio's over het gehele jaar 2006 maken onderdeel uit van de bijlage van dit persbericht. Bekendmaking van de toekomstige financiële resultaten zullen voortaan worden gerapporteerd in regio's, in overeenstemming met Exact's nieuwe organisatiestructuur. Resultaten H1 2007 in Strategische Groepen
Omzet (in ¤ miljoen)
H1 2007

H1 2006

Verschil
Nederland

52,875

51,356

3.0%
Noord Amerika

29,219

30,083


-2.9%
International Markets

39,213

36,859

6.4%

EBIT * (in ¤ miljjoen)
H1 2007

H1 2006

Verschil
Nederland

22,129

20,077

10.2%
Noord Amerika

4,750

4,331

9.7%
International Markets

5,656

5,688

-0.6%


* De kosten voor de holding en onderzoek en ontwikkeling (R&D) van de kernproducten van Exact zijn niet verwerkt in de EBIT van de strategische groepen (kosten voor de holding H1 2007: ¤ 4,4 miljoen, H1 2006: ¤ 3,9 miljoen; R∓D kosten: H1 2007: ¤ 5 miljoen, H1 2006: ¤ 4,9 m9 miljoen)

De voornaamste operationele ontwikkelingen in het eerste half jaar 2007 vanuit een strategisch groepsperspectief wordt hierna gepresenteerd, waarna een gedetailleerde toelichting op de operationele ontwikkelingen per regio volgt.


* Nederland laat een goed resultaat zien in alle segmenten van de Nederlandse thuismarkt, hetgeen leidt tot een totale organische omzetgroei van 3%, gedreven door een organische licentie omzetgroei van 10,5%. De EBIT marge verbeterde verder naar 41,9% (H1 2006: 39,1%) als gevolg van voortdurende 'operational leverage'.


* De totale omzet in Noord-Amerika bedroeg ¤ 29,2 miljoen, een daling van 2,9% alss gevolg van een negatief wisselkoers effect van ¤ 2,3 miljoen. Tegen constante wisselkoersen groeide de totale omzet met 4,9% in het eerste half jaar van 2007 (H1 2006: 2,7%). Als gevolg van een doorgaande focus op winstgevendheid steeg de EBIT met 9,7% tot ¤ 4,8 miljoen (H1 22006: ¤ 4,3 miljoen), resulterend in een EBIT-marge vann 16,3% (H1 2006: 14,4%).


* De totale omzet van International Markets steeg 6,4% tot ¤ 39.2 miljoen; de organischhe omzet nam toe met 0,7%. Voortdurende focus op de 'parenting' strategie van Exact International resulteert in een licentie omzetgroei van 4,8% en een totale omzet groei van 4,2%. Other National Markets realiseerde een omzetdaling van 3,1%, voornamelijk door lagere maintenance omzet in Duitsland. De EBIT-marge daalde licht naar 15,2% (H1 2006: 15,6%) als gevolg van een negatieve invloed van een eenmalige voorziening voor dubieuze debiteuren van ¤ 0,3 milljoen in Azië.

Resultaten H1 2007 in Regio's

Omzet (in ¤ miljoen)
H1 2007

H1 2006

Change
Nederland

52,875

51,356

3.0%
EMEA

31,819

29,425

8.1%
Americas

33,020

34,132


-3.3%
APAC


3,593

3,385

6.1%

EBIT * (in ¤ miljoen)
H1 2007

H1 2006

Change
Nederland

22,129

20,077

10.2%
EMEA

5,195


4,214

23.3%
Americas


5,034

5,229

-3.7%
APAC

177

574

-69.2%

De kosten voor de holding en onderzoek en ontwikkeling (R&D) van de kernproducten van Exact zijn niet verwerkt in de EBIT van de regio's (kosten voor de holding H1 2007: ¤ 4,4 miljoen,, H1 2006: ¤ 3,9 miljoen; R&D kosten: H1 2007: ¤ '¬ 5 miljoen, H1 2006: ¤ 4,9 miljoen)

Nederland

Nederland, Exact's belangrijke thuismarkt, blijft gezien haar omvang en belang één afzonderlijke regio.

Exact Nederland heeft, voortbouwend op het sterke resultaat van 2006 en de voortdurende zorgvuldige uitvoering van haar strategie, door 'operational leverage' haar organische omzetgroei versneld en de winstgevendheid verbeterd. Dit heeft geleid tot de volgende financiële resultaten in H1 2007:


* Totale omzet nam 3% toe tot ¤ 52,9 miljoen in H1 2007 (H1 2006: ¤ 51,4 miljoen).

* Sterke organische groei van de licentie-omzet met 10,5% (H1 2006: 3,6%).


* De positieve ontwikkeling van de maintenance-omzet in 2006 heeft zich voortgezet in H1 2007, hetgeen resulteert in een stijging met 2,1%.


* EBIT-marge liet een verdere stijging zien naar 41,9% in H1 2007 (H1 2006: 39,1%) als gevolg van voortdurende 'operational leverage'.


* EBIT steeg naar ¤ 22,1 miljoen in H1 2007 (H1 2006:: ¤ 20,1 miljoen).

Belangrijkste operationele successen:


* Nederland liet een sterke organische groei van de licentie-omzet zien in zowel de traditionele MKB-markt als aan de bovenkant van de middensegment, gedragen door de sterke prestaties van Exact e-Synergy.


* Het Business Made Easy marketing initiatief leidde tot een verdere groei van Exact e-Synergy aan de onderkant van de markt.


* Exact Online bleef sterk presteren en het totale aantal abonnementen steeg tot meer dan 4.000.


* Enkele grote nieuwe contracten in Nederland: Meetingpoint, Reggefiber en Xendo.


* De toegenomen productkwaliteit en focus op ervaringen van klanten resulteerde in een verdere verbetering van het niveau van de klanttevredenheid.


* De stijgende verkopen aan nieuwe klanten in combinatie met een lager klantenverloop hebben geleid tot een netto toename van het totale aantal klanten.


* Voortdurende focus op 'channel intimacy' en het strikt vasthouden aan een indirect distributiemodel heeft geresulteerd in een verdere toename van het vertrouwen en prestaties van distributeurs.


* Een onlangs verricht imago onderzoek bevestigde het beeld van Exact als de duidelijke leider wat betreft herkenbaarheid en imago in de Nederlandse MKB-markt voor zakelijke software.


* Nadat Exact in 2006 door het tijdschrift 'Computable' werd verkozen tot de 'Beste Software Onderneming' in Nederland, is zij in 2007 wederom voor deze prijs genomineerd.

EMEA

De dochterondernemingen van Exact International in Europa, het Midden-Oosten en Afrika zijn gecombineerd met alle andere activiteiten in deze geografische gebieden (met uitzondering van Nederland) tot de EMEA regio.

Een sterke focus op zowel voortdurende 'operational leverage' als de integratie van verschillende operationele werkzaamheden in de landen Spanje, België en Duitsland, hebben geleid tot de volgende belangrijke financiële en operationele successen in deze nieuw gecreëerde regio:


* Totale omzet steeg met 8,1% naar ¤ 31,8 miljoen in H1 2007 (H1 2006: ¤ 29,4 milmiljoen), gedeeltelijk ondersteund door de acquisitie van Solid Data in januari.


* Licentie-omzet groeide met 16,9% als gevolg van de acquisitie van Solid Data en een solide organische groei van licentie-omzet met 5,1%.


* De sterke toename van nieuwe klanten werd bevestigd door verkopen aan nieuwe internationale klanten als Eurosport en Tanatex alsmede enkele grote contracten voor Exact e-Synergy, zoals Elanor en BSC Praha.


* De klanttevredenheid nam verder toe als een gevolg van meer gerichte aandacht.


* EBIT-marge liet een verdere stijging zien naar 16,3% in H1 2007 (H1 2006: 14,3%) als gevolg van voortdurende 'operational leverage' en kostensynergie, zoals mogelijk gemaakt door combinatie van infrastructuur.


* EBIT steeg met 23,3% van ¤ 4,2 miljoen in H1 2006 tot ¤ 5¬ 5,2 miljoen in H1 2007. Ontwikkeling operationele werkzaamheden in voornaamste landen


* Alle operationele activiteiten in Spanje zijn samengebracht in een landenorganisatie, hetgeen leidt tot synergetische effecten als gevolg van het combineren van infrastructuur. Exact e-Synergy liet op de Spaanse markt opnieuw een sterk resultaat zien.


* Exact verwierf in januari 2007 Solid Data NV/SA, een lokale software leverancier op de Belgische MKB markt. Solid Data is tezamen met de bestaande operationele onderdelen volledig geïntegreerd in een landenorganisatie die een gezonde groei en winstgevendheid laat zien.


* Alle operationele activiteiten in Duitsland zijn geïntegreerd in een landenorganisatie, resulterend in synergetische effecten als gevolg van het combineren van infrastructuur. Na een moeilijk en teleurstellend FY 2006, lag de focus in Duitsland op het waarborgen van de winstgevendheid in de eerste helft van 2007. Duitsland is momenteel klaar voor groei, waarbij de aandacht ligt op HRM oplossingen en het gebruikmaken van haar sterke positie op de Duitse salarisadministratie markt. De versterkte focus op dienstverlening en retentie van klanten heeft geleid tot een toename van de klanttevredenheid en een afname van klantenverloop.

Americas

Exact Noord-Amerika is samengevoegd met de activiteiten van Exact International in Latijns-Amerika en met Exact SIIGO in Colombia, welke tezamen de Americas regio vormen.

Een sterke focus op het bestaande klantenbestand en de integratie van de Latijns-Amerikaanse dochterondernemingen met Exact's Noord-Amerikaanse activiteiten heeft geleid tot de volgende belangrijke financiële en operationele successen in deze nieuw gevormde regio:


* Totale omzet bedroeg ¤ 33 miljoen in H1 2007 (H1 2006: ¤ 34,1 m miljoen), hetgeen een daling van ¤ 1,1 miljoen bbetekent, voornamelijk als gevolg van een negatief wisselkoerseffect van ¤ 2,4 miljoen.


* Op basis van constante wisselkoersen groeide de omzet met 3,9% (H1 2006: 2,7%).


* Het door Exact in april 2007 verworven alphaSIGMA Consulting LLC, gevestigd in Palatine, Illinois, is volledig geïntegreerd teneinde het regionale netwerk in Chicago en de omliggende Midwest regio te versterken. alphaSIGMA heeft in de eerste helft van 2007 1,1% aan de totale omzet in de regio bijgedragen.


* Enkele grote nieuwe Exact e-Synergy en Exact Globe contracten tonen verder succes aan in de zakelijke produktlijnen in Noord-Amerika (Coldwell Banker Residential Brokerage, NAUI Services en Alexia Foods).


* Colombia liet een gezonde winstgevendheid zien en behaalde een solide omzetgroei, ondersteund door de .net release van haar vlaggenschip product SIIGO.


* Een recorddeelname van meer dan 1.000 klanten aan het jaarlijkse 'Engage' congres bevestigen de sterke klantrelaties en loyaliteit in Noord-Amerika.


* EBIT bedroeg ¤ 5 miljoen in H1 2007 (H1 2006: ¤ 5,2 miljoen), ), hetgeen een EBIT-marge van 15,3% (H1 2006: 15,3%) weergeeft.

Zoals vermeld in de jaarverslagen van 2005 en 2006, is Exact Noord-Amerika betrokken bij een juridisch geschil met één van haar voormalige resellers. Hoewel een aanzienlijke vergoeding wordt geëist, is Exact ervan overtuigd dat zij een sterke juridische positie heeft. Gedurende 2005/2006 werd een voorziening getroffen van US$ 1,3 miljoen om een mogelijke schikking en juridische kosten af te dekken. De verkennende fase van deze zaak is nu voltooid en zal volgens schema gedurende de tweede helft van 2007 voor de rechter komen. Een definitief overleg over een schikking zal plaatsvinden voor de zittingsdatum. Het resultaat hiervan is onzeker en derhalve zijn geen additionele voorzieningen getroffen gedurende de eerste helft van 2007.

APAC
Als gevolg van de aanpassing van de organisatiestructuur vormen de dochterondernemingen van Exact International in Azië nu de APAC regio. Ondanks het feit dat APAC de kleinste regio binnen de groep is, heeft zij groeipotentieel zowel wat betreft omzet als operationeel resultaat, gezien de macro-economische en bedrijfstak specifieke trends. De nieuwe organisatiestructuur, waarbij de APAC regio rechtstreeks aan de 'corporate headquarters' rapporteert, zorgt voor meer management focus en aandacht om zakelijke kansen in de regio te benutten.

Over het eerste halfjaar van 2007 zijn de volgende belangrijke financiële en operationele successen geboekt:


* Totale omzetgroei van 6,1% naar ¤ 3,6 miljooen in H1 2007 (H1 2006: ¤ 3,4 miljoen).


* Sterke groei licentie-omzet van 9,8% (H1 2006: 4%).


* Toegenomen focus op de groeimarkten China en Australië heeft geresulteerd in enkele belangrijke contracten, zoals Korita Suzhou Co, Sweda Group en KCI Medical.


* Op 30 juni 2007 heeft Exact de laatste 20% gekocht in Exact Macola in Maleisië; een zakelijke partner die in juni 2005 werd verworven (voorheen SelecTech). Met de acquisitie van deze laatste 20% zal Exact haar operationele activiteiten in Maleisië verder integreren, hetgeen leidt tot een beter gecombineerde focus en schaal op de Maleisische markt.


* EBIT bedroeg ¤ 0,2 miljoen in H1 2007 (H1 22006: ¤ 0,6 miljoen), hetgeen een daling van de EBIT-maarge laat zien naar 4,9% (H1 2006: 16,9%) als gevolg van de negatieve invloed van een eenmalige voorziening voor dubieuze debiteuren van ¤ 0,3 miljoen. Acquisities
In de eerste helft van 2007 heeft Exact in lijn met haar overnamestrategie twee kleine acquisities gedaan. Beide ondernemingen zijn al volledig geïntegreerd.

Solid Data, België (Acquisitie Type 'Local Brand')

In januari 2007 heeft Exact Solid Data NV/SA verworven, een belangrijke lokale Belgische software leverancier, als gevolg waarvan Exact een leidende positie als accounting software leverancier op de Belgische MKB-markt heeft verworven. De producten van Exact en Solid Data zijn zeer complementair en bieden goede 'cross selling' mogelijkheden voor de gecombineerde activiteiten. De overnameprijs is voldaan in contanten.

alphaSIGMA, USA (Acquisitie Type 'Business Partner') Exact heeft in april 2007 specifieke activa overgenomen van alphaSIGMA Consulting LLC, een IT- en zakelijke dienstverlener, gevestigd in Palatine, Illinois. Als gevolg van deze acquisitie fungeert alphaSIGMA als regionaal kantoor voor de activiteiten van Exact Software Americas, waardoor haar service en support mogelijkheden ten aanzien van klanten in Chicago en de omliggende Midwest regio aanzienlijk toenemen. De overnameprijs is voldaan in contanten. Producten en technologie
Exact Online
Exact Online is een online administratie, waarbij een maandelijkse vergoeding wordt betaald voor deze service via het Internet (SaaS). Sinds de presentatie in november 2005 heeft Exact Online de Nederlandse markt veroverd. Met startende organisaties, accountants en accountantskantoren als doelgroep, heeft het totale aantal abonnementen in Nederland de 4.000 overschreden. In april is een nieuwe en zeer flexibele licentiestructuur geïntroduceerd, hetgeen resulteerde in versnelde groei. Verder is de functionaliteit voor de Belgische markt uitgebreid. In het vierde kwartaal van 2007 zal een nieuwe versie van Exact Online worden geïntroduceerd met een sterke focus op uitgebreidere functionaliteit voor accountants. Exact e-Synergy
In het tweede kwartaal van 2007 werd de eerste Exact e-Synergy versie gebaseerd op het laatste Microsoft .net platform voltooid. Sindsdien heeft Exact gewerkt aan een belangrijke nieuwe versie, welke de functionaliteit van Exact e-Synergy ter zake marktgeoriënteerde thema's aanzienlijk zal uitbreiden. Deze thema's zullen in het vierde kwartaal van 2007 in geselecteerde markten worden geïntroduceerd. Deze versie zal focussen op nieuwe functionaliteit en toepassingen op het gebied van Customer Relationship Management, Human Resource Management, Business Analytics en Financial Consolidation. Dit houdt in dat Exact e-Synergy zich niet alleen op het laatste technologie platform bevindt, maar ook verdieping aanbrengt in een aantal belangrijke functionele gebieden. Hierdoor wordt Exact's visie voor wat betreft het voorzien van bestaande en nieuwe klanten van Business Empowerment Software verder verwezenlijkt. Exact Globe
In de eerste helft van 2007 heeft Exact de in 2005 middels Easy Access verworven Pick-IT, de geavanceerde barcode-scanning oplossing, volledig geïntegreerd in de kern van Exact Globe. Verder is Exact Business Analytics, voortvloeiende uit het in november 2005 overgenomen Vanguard, volledig gekoppeld aan Exact Globe. Dit maakt verdere 'cross' en 'deep selling' aan bestaande klanten mogelijk en laat Exact's capaciteit zien om technologie te verwerven en snel te integreren in haar standaard aanbod. In het derde kwartaal van 2007 zal Exact haar 380 versie voor Exact Globe introduceren. Deze versie omvat meer dan 250 nieuwe functionaliteiten, voornamelijk op het gebied van lokalisering, logistiek en fabricage. Deze nieuwe versie zal ook Microsoft Vista en Office 2007 ondersteunen. Als onderdeel van Exact's product- en technologieplannen voor de middellange tot lange termijn zal voor locale producten blijvend worden geïnvesteerd in aanvullende functionaliteiten om bestaande klanten te behouden en de klanttevredenheid te vergroten. Outlook

Exclusief overnames, bevestigt Exact haar vooruitzichten voor 2007 om een organische groei van licentie-omzet te realiseren van 6 - 8% in 2007 (2006: 2,1%) en een EBIT-marge van tenminste 20%. Exact verwacht eind 2007, afhankelijk van het vinden van de juiste overnamekandidaten, een omzet van ¤ 3000 miljoen op jaarbasis en een EBIT-marge van tenminste 20%. Geschikte overnamekandidaten dienen de strategie van Exact als een Business Empowerment Software leverancier te ondersteunen. Overnames moeten in overeenstemming zijn met de gedefinieerde strategie op het gebied van fusies en overnames en zullen worden gefinancierd met gebruikmaking van de huidige beschikbare kaspositie en, indien nodig, financiering met vreemd vermogen. Overnames kunnen op korte termijn een beperkt negatief effect hebben op de EBIT-marge door de verplichting onder IFRS.

/ / / / /

Over Exact Software

Exact Software werd in 1984 opgericht en is een internationaal vooraanstaande producent van zakelijke software. Naast traditionele, geïntegreerde oplossingen voor Enterprise Resource Planning (ERP) ontwikkelt Exact Software daaraan gerelateerde oplossingen voor onder andere Human Resource Management (HRM), Customer Relationship Management (CRM), Project Management en elektronische workflow.

Exact Software heeft zijn hoofdkantoor in Delft en onderhoudt daarnaast een netwerk van vestigingen in Europa, het Midden-Oosten, Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Australië en Afrika. Met ongeveer 2600 medewerkers, vestigingen in ruim 40 landen en oplossingen die beschikbaar zijn in 40 talen bedient Exact Software momenteel klanten in meer dan 125 landen, verspreid over alle vijf continenten.

In 2006 bedroeg de omzet van Exact Software ¤ 242,1 miljoen. Sinds juni 19999 is Exact Holding NV genoteerd aan de Eurolist bij Euronext Amsterdam.