AutoRai

Twee vierde plaatsen voor Seat-coureur Tom Coronel

(7/30/2007)
Twee vierde plaatsen voor SEAT-coureur Tom Coronel in de dertiende en veertiende race van het seizoen van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het circuit in het Zweedse Anderstorp betekenden het beste resultaat van het seizoen tot nu toe voor de Gooise coureur.

âIk heb echt lekker gereden,â gaf hij na afloop van de beide wedstrijden te kennen. Het raceweekend op het vroegere Grand Prix-circuit werden gekenmerkt door wisselende weers-omstandigheden. Het WTCC kwam voor het eerst in actie op de Scandinavische baan, eerder reed Coronel er al een keer wedstrijden voor het vroegere Europees toerwagenkampioenschap. Met zijn twee vierde plaatsen behaalde Tom Coronel voor de tweede achtereenvolgende keer in beide races van het weekend punten. Daarmee zet hij op overtuigende wijze de stijgende lijn in zijn prestaties voort.

Dat het 4,025 kilometer lange circuit Coronel en diens oranje-zwarte SEAT Leon van het SEAT Team Holland ligt, bleek al wel tijdens de eerste vrije training, waarin Coronel de derde tijd liet aantekenen. âToen wist ik al dat er hier wellicht een goed resultaat in kon zitten,â vertelde hij. Dat bevestigde hij tijdens de kwalificatie, want daarin eindigde Coronel als negende. âZoals vaak in het WTCC zat het veld heel dicht bij elkaar, ik kwam met mijn tijd slechts drie tienden van een seconde tekort op de derde positie,â zei hij. Omdat de Italiaan Roberto Colciago als straf voor een vergrijp tijdens het vorige WTCC-raceweekend op het stratencircuit in Porto tien plaatsen in de startopstelling werd teruggezet, mocht Coronel uiteindelijk vanaf de achtste startplaats aan de eerste race van het weekend beginnen.

âIk had met Paul Ridgway, mijn engineer en teambaas, afgesproken dat ik de eerste paar ronden geen risicoâs zou nemen om de regenbanden niet onnodig veel te belasten,â vertelde Coronel na afloop. âDaar hield ik me aan, maar vanaf de vijfde ronde opende ik de aanval. Ik kon in één actie in een rechterbocht buitenom twee concurrenten, Rydell en Larini, inhalen, maar even later kwamen die weer voorbij toen ik iets te enthousiast over een kerbstone reed. Daarna begon mijn auto een heel klein beetje in te houden, maar gelukkig kon ik de race wel voortzetten en kort daarop had ik Rydell en Larini weer te pakken. In de slotfase verloor ik nog wel een plek aan James Thompson omdat die gewoon veel te snel was, maar met mijn vierde plaats ben ik wel tevreden, zeker ook omdat ik een paar mooie gevechten heb geleverd.â

In de tweede race, waarin hij als vijfde mocht vertrekken, had Coronel eveneens een goede start. âWe hadden even gedacht om op slicks van start te gaan, maar omdat we in de tweede race een staande start hebben en je op slicks minder tractie heb, kozen we uiteindelijk toch voor regenbanden,â aldus Coronel. âIk koos voor dezelfde strategie als in de eerste wedstrijd: eerst rustig afwachten en daarna aanvallen. Ik pakte al heel snel Tarquini, omdat die zijn regenbanden veel teveel belast had. Achteraf bezien waren slicks wel de beste keuze geweest, zoals bleek uit de overwinning van Rydell, die op slicks startte, maar mijn banden waren nog goed genoeg en zo kon ik de vierde plaats naar huis rijden.â Daarmee was Tom Coronel tevens de best geklasseerde SEAT-rijder in het 28 autoâs tellende startveld. Met zijn twee vierde plaatsen haalde Coronel in totaal tien punten binnen voor de strijd in het kampioenschap, waarin hij nu elfde staat.