Postbank

Internet verandert dagelijks leven Nederlanders drastisch; Internet zorgt voor verbetering
30 juli 2007
Amsterdam, 30 juli 2007 - Internet heeft het leven van Nederlanders drastisch veranderd en is sterk geïntegreerd in dagelijkse activiteiten. `Informatie zoeken' (91%), `internetbankieren' (89%) en `het lezen van nieuws (80%) vormen de top 3 van activiteiten die Nederlanders op internet uitvoeren. Snelheid, gemak, niet aan tijd gebonden zijn en niet de deur uit hoeven, worden als de belangrijkste voordelen ervaren in het gebruik van internet. Tegelijkertijd zien mensen ook dat het gebruik van internet ten koste gaat van het contact tussen mensen of de `gezelligheid' van `offline' activiteiten. Dit blijkt uit een representatief onderzoek `Online of Offline?' naar de digitalisering van de Nederlandse samenleving uitgevoerd door de Postbank.
De kracht van internet
Internet is sterk geïntegreerd in onze dagelijkse activiteiten. Vrijwel iedereen - jong én oud - doet wel iets via internet. Internet heeft ook verbetering gebracht in die activiteiten. Meer dan 66 procent van de Nederlanders vindt dat het regelen van bankzaken en het zoeken naar informatie (57%) door de komst van internet verbeterd is. Het versturen van berichten (37%), het plannen van een route (25%) en het kopen en verkopen van tweedehands spullen (15%) maken de top 5 `verbeteringen door internet' compleet.
Bankzaken vrijwel volledig online
Door de komst van internet als krachtig medium heeft het regelen van bankzaken een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Internetbankieren heeft het inmiddels ruim gewonnen van de overschrijvingsformulieren en de acceptgiro's. Maar liefst 91 procent van de ondervraagden doet zijn bankzaken online. Internetbankieren is vooral populair omdat het altijd een actueel overzicht geeft (86%), het sneller gaat (79%), een goed overzicht wordt geboden op de eigen bankzaken (69%) en omdat online bankieren overal en altijd te gebruiken is (67%). Internet voor jongeren belangrijkste nieuwsbron Internet wordt, zo blijkt uit het Postbank-onderzoek, door zeer veel Nederlanders gebruikt voor het vinden van informatie en nieuws en voor het regelen van financiële zaken. Zo raadpleegt 52 procent van de ondervraagden liever nieuwssites op internet dan dat ze de krant lezen (48%). Nieuwssites zijn actueel, gratis en doorgaans prettig leesbaar. De krant scoort nog steeds goed, omdat ondervraagden de krant lezen ontspanning vinden (57%) en het onderdeel is van het dagelijkse ochtend- of avondritueel (56%). Overigens zijn er enkele opmerkelijke verschillen: tweederde van de ondervraagden tot veertig jaar kiest voor internet als nieuwsbron, boven de 50 jaar is het precies andersom. Daarnaast geven vooral mannen aan dat ze het nieuws onder werktijd online volgen terwijl vrouwen dat veel minder doen (42% ten opzichte van 28%).
Mensen ontmoet je in het echt
16 procent van de mensen ontmoet anderen het liefst via datingsites, 84 procent geeft de voorkeur aan een `live' ontmoeting. Als redenen voor online daten geven ondervraagden aan dat ze het `geleidelijk opbouwen van contact' (64%) prettig vinden, het gemak van het zoeken (61%) en de laagdrempeligheid (60%) waarderen. Voor het offline daten spreekt dat `je beter kunt zien hoe iemand eruit ziet' (50%), je `een vollediger beeld van iemand krijgt' (50%) en het wordt `gezelliger' (49%) en meer ongedwongen (45%) genoemd. Vooral vrouwen geven overigens de voorkeur aan een eerste kennismaking via internet. Reizen boek je via internet
Wie een reis wil boeken, doet dat tegenwoordig het liefst via internet. 60 procent geeft aan wel eens een reis te boeken via internet. Vooral het gemak van het vergelijken van de prijzen (73%) en het snelle en gemakkelijke zoeken (69%) worden genoemd als grote voordelen van internetboekingen. Internet heeft de reisbranche voorgoed veranderd.
Online shoppen wint terrein
Echt' winkelen heeft nog steeds de voorkeur boven online shoppen, al is het verschil erg klein: 53 om 47 procent. Voorstanders van winkelen noemen het kunnen bladeren of luisteren (bij boeken en cd's) een belangrijke reden om de winkel te bezoeken (73%), maar ook het vasthouden van een product vinden ze een argument (61%). 22 procent noemt bovendien `gezelligheid' een reden om naar de winkel te gaan. Belangrijkste redenen om vooral online te winkelen zijn snelheid en gemak (58%), niet tijdgebonden (55%), eenvoudige prijsvergelijking (55%) en overzichtelijk aanbod (50%).
Liever een ouderwetse ansichtkaart
De ondervraagden (62%) vinden dat een ouderwetse ansichtkaart nog altijd boven het verzenden van een e-card gaat. Opvallend is dat juist jongeren tot 30 jaar vaker kiezen voor het versturen van een ansichtkaart per post dan ouderen. Dat doen zij vooral omdat ze dit persoonlijker en impactvoller vinden.
Verschillen in internetgebruik
Ouderen lijken online mogelijkheden minder te benutten dan jongeren, maar dat betekent niet dat zij niet actief zijn op internet. Zij kiezen vaak bewuster voor extra mogelijkheden, terwijl dit voor jongeren een vanzelfsprekendheid is waarmee zij zijn opgegroeid. Vrouwen maken vaker om sociale beweegredenen een keuze tussen online of juist offline activiteiten. Mannen hebben daarvoor meer functionele redenen.