Landelijke Studenten Vakbond


LSVb: toponderwijs voor iedereen

Utrecht, 25 juli 2007 -- Hogescholen en universiteiten moeten met behulp van financiële prikkels worden uitgedaagd om de kwaliteit van hun onderwijs te verbeteren. Dit concludeert de Onderwijsraad in zijn rapport Kwaliteit belonen in het hoger onderwijs?. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is een groot voorstander van meer prikkels voor kwaliteit. Ze stelt voor de genoemde financiële prikkels op te nemen in het nieuwe stelsel voor de bekostiging van instellingen in de vorm van een dynamische component.

De LSVb heeft onlangs een voorstel aan minister Plasterk gedaan om een deel van het geld dat universiteiten en hogescholen krijgen te baseren op kwaliteit. In dit voorstel worden opleidingen getoetst op verschillende voorwaarden voor kwaliteit. In totaal zijn 18 indicatoren voorgesteld zoals de kwaliteit van docenten en het aantal contacturen. Om strategisch gedrag van instellingen te voorkomen, worden ieder jaar andere indicatoren gebruikt. Zo worden instellingen uitgedaagd álle voorwaarden voor kwaliteit op orde te hebben. Koen Wassink, voorzitter LSVb: Juist doordat de indicatoren voor kwaliteit waarop getoetst wordt van tevoren niet bekend zijn, zullen instellingen ervoor zorgen dat zij altijd alles op orde hebben. Dit geeft een geweldige impuls aan de kwaliteit van het onderwijs. De dynamische component moet zorgen voor toponderwijs voor alle studenten. Hogescholen en universiteiten moeten worden uitgedaagd om extra te investeren in kwaliteit.

De Onderwijsraad pleit er tevens voor 150 miljoen aan bonussen uit te delen voor een beperkt aantal excellente opleidingen. Wassink: Extra budget voor het hoger onderwijs is uiteraard een goede zaak, maar ook opleidingen die nog niet tot de top behoren moeten worden gestimuleerd. De LSVb stelt voor een stimuleringsbudget in te stellen, waar opleidingen subsidie uit kunnen krijgen voor de verbetering van hun onderwijskwaliteit. Op deze manier komt het geld direct ten goede aan het verbeteren van opleidingen.

Noot,