Nettowinst stijgt naar 6,3 miljoen in eerste helft 2007

Over de eerste helft van 2007 heeft de N.V. Nederlandsche Apparatenfabriek "Nedap" de nettowinst toekomend aan aandeelhouders met 27% zien stijgen, van 5,0 miljoen (eerste helft 2006) naar 6,3 miljoen. Per aandeel kwam deze winst uit op 0,94 (2006: 0,74). Dit resultaat werd behaald bij een omzet (opbrengsten) van 72,4 miljoen, een stijging van 12% in vergelijking met de 64,7 miljoen over de eerste zes maanden van 2006. Nagenoeg alle marktgroepen hebben bijgedragen aan deze autonome omzetstijging.

Bijna alle marktgroepen hebben in het afgelopen halfjaar een omzetstijging gerealiseerd of hebben onder omstandigheden goede resultaten behaald. Met name de marktgroepen Agri, Power Supplies en Retail Support lieten fraaie groeicijfers zien. Het projectmatige karakter van veel opdrachten en het ondernemende karakter van Nedap kunnen op korte termijn tot sterke omzet- en winstschommelingen leiden. Voor heel Nedap zijn op dit moment overigens geen belemmeringen zichtbaar voor een voortzetting van autonome groei op langere termijn.

Marktontwikkelingen

De marktgroepen AVI (Automatische Voertuigen Identificatie) en Specials (telecom-aansluitmateriaal en elektronische besturingen voor comfortfuncties in auto's en voor homecomfort) bleven in de eerste zes maanden van dit jaar qua groei enigszins achter. De marktgroep AVI moest na een jarenlange ononderbroken omzetgroei even pas op de plaats maken. Naar verwachting zullen nieuwe ontwikkelingen tot omzetgroei leiden. Bij Specials is de omzet bijna op het niveau van de eerste helft van 2006 uitgekomen en dat was uiteindelijk beter dan verwacht.

De omzet van de marktgroep Agri (veecodemanagement) liet een goede groei zien. Hiervoor zorgde met name een aantrekkende vraag naar melkrobots waaraan Nedap toelevert. Nieuwe systemen voor de melk- en varkenshouderij bieden mogelijkheden voor omzetgroei. De marktgroep Education (lesdeelnamesystemen en beveiliging voor scholen) kwam een fractie boven het omzetniveau van de eerste helft van 2006, maar de verwachtingen waren hoger gespannen. Service aan opgeleverde projecten ging ten koste van de verkoopkracht.

Bij de marktgroepen Healthcare (automatisering zorgregistratie), Library Solutions (RFID zelfbedieningssystemen voor bibliotheken) en Locker Management Systems (elektronische sloten en beheersystemen voor lockers) is de omzet verder toegenomen. Naar verwachting zal deze trend zich doorzetten.

De marktgroep Power Supplies (elektronische besturingen gebaseerd op vermogenselektronica voor o.a. licht, milieu, kantoorautomatisering, medische scanapparatuur en zonne-energie) liet, ondanks een lagere omzet bij haar grootste afnemer, toch een uitstekende omzetgroei zien. Deze, van oudsher zeer technologisch gerichte marktgroep, verkeert in de omslagfase naar het meer vanuit eigen marktkennis ontwikkelen van nieuwe producten.

De omzet van de marktgroep Retail Support (anti-winkeldiefstalsystemen, beheer- en informatiesystemen) liet in het eerste halfjaar een fraaie groei zien, met name door een sterk stijgende vraag vanuit Oost-Europa. Een continue innovatieve houding, aangedreven door het zien en benutten van marktmogelijkheden, zorgt voor een goede positie op deze zeer competitieve markt, waarop ook mondiale partijen actief zijn. In samenwerking met een Chinees bedrijf ontwikkelde elektronische etiketten zorgen voor een nog betere positionering op de markt. In de komende maanden is het nieuw ontwikkelde, modulaire systeem "Fleureas", waarmee naadloos wordt ingespeeld op groeiende behoeften van klanten, gereed voor levering.

In weerwil van de forse omzetimpuls in 2006 heeft de marktgroep Security Management (systemen voor toegangscontrole, betaling, brand- en inbraakmelding, observatie en biometrie) toch haar omzet in de eerste helft van 2007 op het niveau van 2006 weten te handhaven. Deze prestatie geeft aan dat de marktgroep haar positie op de markt, voor met name grote projecten, verder heeft weten te versterken.

De marktgroep Verkiezingssystemen leeft in een roerige tijd. Adviescommissies en politieke besluitvorming bepalen nu de gang van zaken. Hoewel niet te voorspellen is waar dit alles toe gaat leiden, zal het ongetwijfeld op langere termijn nieuwe mogelijkheden bieden. In Nederland concentreert de marktgroep zich op het Nedap Online concept, een systeem waarbij een kiezer niet alleen via de computer zijn stem online uit kan brengen, maar ook kan verifiëren of zijn stem daadwerkelijk juist is verwerkt in de uitslag. Voor dit systeem is patent aangevraagd. In Amerika wachten wij nog steeds op het aanwijzen door de NYSBOE (New York State Board Of Elections) van een nieuw certificeringsbureau. Deze onverwachte vertraging betekent dat we onze aanvankelijke voorsprong op de concurrentie dreigen kwijt te raken.

Financieel

Van de totale omzet van EUR 72,4 miljoen had EUR 47,4 miljoen (2006: EUR 42,9 miljoen) betrekking op de eindgebruikersmarkt en EUR 25,0 miljoen (2005: EUR 21,8 miljoen) op de toeleveranciersmarkt.

De toegevoegde waarde (som der bedrijfsopbrengsten minus materiaalkosten) is evenals in 2006 uitgekomen op 63% van de omzet.

Bij de som der bedrijfslasten is de post "uitbesteding en overige kosten" gestegen van EUR 13 miljoen in 2006 naar EUR 15,2 miljoen in de eerste helft van 2007. Deze cijfers kunnen echter niet zonder meer met elkaar vergeleken worden. In 2007 vindt voorheen uitbestede productie weer in eigen beheer plaats. Hierdoor treedt een verschuiving op van "materiaalkosten" naar "uitbesteding en overige externe kosten". Deze verschuiving bedroeg circa EUR 1,4 miljoen, ongeveer 2% van de omzet.

De bedrijfswinst is uitgekomen op EUR 8,7 miljoen, 12% van de omzet, tegen 11% in de eerste helft van 2006. Mede dankzij een lager nominaal belastingtarief in Nederland (25,5% in 2007 tegen 29,6% in 2006) steeg de winst (aandeelhouders) na belastingen met 27% tot EUR 6,3 miljoen.

De investeringen zijn over het eerste halfjaar uitgekomen op EUR 3,6 miljoen.

De voorraad was medio 2007 met EUR 23,3 miljoen te hoog. Dit is met name een gevolg van het moeten terughalen van uitbestede productie.

Vooruitzichten

Het continue proces van het leveren van onderscheidend vermogen, het ontwikkelen van mogelijkheden voor nieuwe marktsegmenten en het werken aan de uitbreiding van de verkoopkracht bieden Nedap de mogelijkheden voor een goede opbrengst- en winstgroei. De praktijk heeft dit ook laten zien. Wij kunnen op dit moment geen redenen bedenken, en zien ook geen omstandigheden, die op langere termijn deze groei in gevaar zouden kunnen brengen. Wel kan deze innovatieve en ondernemende wijze van werken, mede door het sterk projectmatige karakter van vele opdrachten, op korte termijn voor sterk wisselende omzet- en winstschommelingen zorgen.

Het halfjaarbericht zal op 7 augustus verschijnen.

Voor nadere informatie:

G.J.M. Ezendam Controller Nedap N.V. Tel.: 0544-471120 Website: http://www.nedap.com/

Nieuws

N.V. Nederlandsche Apparatenfabriek

Nedap Election Systems presenteert on-line stemmen en printeroptie (VVPAT)
Verslag over 2006