Ingezonden persbericht


Jeugd verknocht aan internet, maar niet geïnteresseerd in technologie

MTV, Nickelodeon en Microsoft ondervragen achttienduizend kinderen en jongeren uit zestien landen over de rol van technologie in hun leven

Amsterdam, 31 juli 2007
Negentig procent van de Nederlandse jeugd is verknocht aan internet en 85 procent kan niet zonder e-mail. Daarmee zijn ze koplopers in de wereld. Maar tegelijkertijd zijn ze het minst van allemaal geïnteresseerd in de technologie die erachter steekt. Onze jeugd heeft de digitale technologie dus stevig omarmd, maar hoeft niet zo nodig te weten hoe het werkt.

De gemiddelde 'wereldjongere' die digitale technologie gebruikt, heeft 94 nummers in zijn mobiele telefoon en 78 contactpersonen in zijn Windows Live Messenger. Ter vergelijking: in Nederland zijn dat er respectievelijk 83 en 104. Ondanks de alomtegenwoordige technologie, zegt slechts 11 procent van de Nederlandse jongeren 'geïnteresseerd' te zijn in technologie. Wél blijken ze experts op het gebied van multitasking en weten ze feilloos de goede informatiekanalen te vinden.

Het zijn slechts enkele van de uitkomsten uit het grootste wereldwijde onderzoek over de werking van technologie op kinderen en jongeren dat door MTV en Nickelodeon in samenwerking met Microsoft Digital Advertising Solutions is gehouden. De 'Circuits of Cool/Digital Playground technology and Lifestyle Study' stelt vraagtekens bij de traditionele aannames over jongeren en technologie en onderzoekt de impact van cultuur, leeftijd en geslacht op het gebruik van technologie.

Bill Roedy, Vice Chairman van MTV Networks, een onderdeel van Viacom Inc. (NYSE: VIA, VIA.B): "Digitale technologie is van invloed op alle aspecten van de creatie van content voor alle platformen van Nickelodeon en MTV. Ons baanbrekende rapport laat zien dat we belang hechten aan het in contact staan met kinderen en jongeren wereldwijd. Het helpt ons sterkere en meer innovatieve samenwerkingen op te zetten met business partners op onze 137 tv-kanalen en 260 web- en mobiele services. We zijn verheugd dat we voor dit enorme project samen hebben kunnen werken met Microsoft."

"Digitale communicatie - van IM, SMS & social networking tot email - heeft de manier waarop jonge mensen met elkaar communiceren wezenlijk veranderd. We wilden meer inzicht verkrijgen in hoe jonge mensen met deze technologieën interacteren/omgaan en wat dit voor onze advertising partners betekent die deze sterk betrokken en invloedrijke doelgroep willen/proberen te bereiken. De globale samenwerking met MTV Networks heeft dit mogelijk gemaakt" aldus Chris Dobson, Vice President, Global Advertising Sales bij Microsoft Digital Advertising Solutions.

Gebruiken of verafgoden?
Nederlandse jongeren kijken praktisch aan tegen technologie, maar gaan er misschien wel het meest in op van allemaal. Zo'n driekwart heeft een eigen pc, waarvan ruim de helft een laptop is. Bij 88 procent staat er een televisie op de kamer. Wereldwijd worden mobiele telefoon en internet door de meerderheid als onmisbaar gezien, en dat geldt ook in ons land. Wat internet betreft spant Nederland de kroon: 90 procent zegt niet zonder het web te kunnen. Bovendien is 85 procent verloren zonder e-mail. Games blijken echter niet erg aan onze jeugd besteed: alleen Polen en Zwitserland scoren lager.

Opvallend is dat de Nederlandse jongeren in verhouding tot die uit andere landen nauwelijks sociale netwerken opbouwen via sites als Windows Live Spaces, MySpace en Hyves: krap een derde zegt er drie keer per week of meer gebruik van te maken. Slechts 10 procent kan niet zonder, terwijl dat wereldwijd ongeveer een derde is. Het gebruik van instant messaging is internationaal gezien niet laag en niet hoog. De Nederlandse jongere heeft gemiddeld 13 online vrienden die hij niet in levenden lijve kent, terwijl het gemiddelde van álle deelnemers 20 bedraagt. Ondanks de overvloed aan nieuwe communicatiemiddelen geeft een meerderheid in vrijwel ieder land de voorkeur aan een echte, tastbare ontmoeting.

Bij de meeste Nederlandse jongeren is de mobiele telefoon er vooral ook voor de veiligheid: zonder gsm op zak voelen ze zich op straat niet op hun gemak. Bij veel jongens komt er nog iets bij: ze voelen zich dankzij hun telefoontje ook onafhankelijk. De andere digitale media dienen vooral ter ontspanning. Ontspanning is ook het voornaamste doel voor meisjes als ze internet afsurfen, terwijl jongens meer op zoek zijn naar kennis en informatie.

Technologie vooral nuttig en handig
Het onderzoek wijst uit dat technologie als zodanig niet zo belangrijk is voor de doelgroep. Terwijl jongeren voortdurend gebruik maken van mobieltjes en internet en aangeven er niet buiten te kunnen, zegt slechts 11 procent van de 14- tot 24-jarige Nederlanders zich te verdiepen in de werking van de apparatuur, terwijl dat wereldwijd 20 procent is. Onze jeugd vindt de technologie vooral nuttig en handig. Zo'n 15 procent van de jongens tussen 18 en 21 jaar ontleent status aan de mobiele telefoon of de iPod, wat internationaal gezien vrij laag is.

Met uitzondering van een paar nieuwe termen waar ze niet omheen kunnen, vermijden de meeste jongeren jargon. De meest gebruikte woorden houden verband met het verkrijgen van gratis content, woorden als 'downloaden' en 'branden'. Ze geven ook de voorkeur aan merknamen boven 'technische' namen: geen 'instant messaging' maar 'MSN', geen 'zoekmachine' maar 'Google', geen 'sociale netwerksite' maar 'Hyves'.

Adverteerders en aanbieders van content die het jonge publiek willen bereiken, moeten zich bewust zijn van de veranderingen in het leven van kinderen en jongeren. Door het wereldwijde web is de groep trendsetters tegenwoordig veel omvangrijker. Maar wat de jeugd doet is eigenlijk niet zo heel erg veranderd in de afgelopen 15 jaar. Kinderen worden dan wel vanaf hun geboorte ondergedompeld in technologie, maar wat ze het leukst vinden is 'hangen' met vrienden: 65 procent zegt hier echt van te genieten. Daarna komt relaxen (64 procent), naar muziek luisteren en een dvd'tje kijken (allebei 62 procent). 60 procent brengt graag tijd door met vriendje of vriendinnetje en hetzelfde percentage geldt voor naar de bioscoop gaan. Op de zevende plaats volgt de televisie (58 procent). Internet, instant messaging, e-mail en sms vormen een aanvulling op de televisie en géén concurrentie. Vrijwel iedere jongere gebruikt technologie als uitbreiding van het intermenselijke contact, niet als vervanging.