Postbank

Krapte Nederlandse woningmarkt zorgt voor afname betaalbaarheid `Nederlandse en Amerikaanse hypotheekmarkt opvallend verschillend' 06 augustus 2007
Amsterdam, 6 augustus 2007. In Nederland kunnen omstandigheden zoals momenteel op de Amerikaanse hypotheekmarkt niet voorkomen. Dit heeft Postbankdirecteur Vincent van den Boogert vandaag gezegd tijdens een themalunch over de actuele ontwikkelingen op de woning- en hypotheekmarkt. Het grootste verschil tussen de Nederlandse en Amerikaanse markt zit in de acceptatievoorwaarden en hypotheekvormen. Nederlandse aanbieders stellen strengere eisen aan de kredietwaardigheid van klanten en het aanbod van hypotheekvormen is behoudender.
Waar in Nederland de afgelopen vijf jaar de huizenprijzen met gemiddeld 24% toenamen, bedroeg de gemiddelde prijsstijging in de Verenigde Staten gedurende de afgelopen vijf jaar 54%. Het Postbank Economisch Bureau verwacht dat de stijging van de huizenprijzen in Nederland zal afvlakken. "Voor dit jaar voorzien we nog een gemiddelde prijsstijging van 4%, maar in 2008 neemt de groei af naar circa 3%. De inkomens stijgen minder hard dan de huizenprijzen waardoor een nieuwe woning voor veel mensen onbetaalbaar is en helaas ook blijft", aldus hoofdeconoom Charles Kalshoven.
Nederlandse hypotheekmarkt zeer concurrerend
De Postbank ziet twee grote ontwikkelingen op de Nederlandse woning- en hypotheekmarkt: de afnemende betaalbaarheid en de extreme concurrentie op de hypotheekmarkt. Postbankdirecteur Vincent van den Boogert: "Om het aanbod voor starters te vergroten heeft de Postbank al eerder gepleit voor kooprecht voor huurders, maar er gebeurt nog te weinig op dit vlak."

De Postbank verwacht dat de grote concurrentie op de hypotheekmarkt uiteindelijk gevolgen heeft voor de ontwikkeling van producten. Er is een bodemmarge nodig om de kwaliteit van hypotheekproducten en gratis advies te kunnen waarborgen. "In deze concurrerende markt moet de nadruk op naleving van de Gedragscode Hypothecaire Leningen en transparantie nog groter worden. De Postbank kiest voor structurele groei door te investeren in de samenwerking met het intermediair, marketing en de ontwikkeling van relevante producten en diensten tegen scherpe tarieven. Een voorbeeld hiervan zijn de Aankoop Hulplijn en de VoordeelPlus Hypotheek die vandaag zijn geïntroduceerd", aldus Van den Boogert.
Aankoop Hulplijn
Slechts een klein deel van de huizenkopers maakt gebruik van een aankoopmakelaar. Kopers die zonder makelaar een huis kopen blijken vaak geen goed idee te hebben wat een reëel openingsbod is. Ook vragen veel huizenkopers zich af welk percentage ze onder de vraagprijs mogen bieden. Met de introductie van de Aankoop Hulplijn biedt de Postbank alle huizenkopers de mogelijkheid tot gratis advies over een goed openingsbod. De klant krijgt van de landelijke opererende NVM-makelaar i-Blue gratis binnen twee uur telefonisch advies bij het bepalen van een openingsbod.
VoordeelPlus Hypotheek
Na het succes van de Postbank Voordeelhypotheek introduceert de Postbank nu de VoordeelPlus Hypotheek. Met deze hypotheek biedt de Postbank klanten de mogelijkheid om zelf te kiezen welke faciliteiten ze al dan niet willen afnemen. De VoordeelPlus Hypotheek bestaat uit een aflossingsvrije lening in combinatie met een rentevoordeelpakket. Het tarief voor tien jaar rentevast is bij de VoordeelPlus Hypotheek 4,9% (t/m 75% executiewaarde). Eén van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor het scherpe tarief is het storten van het salaris op een Girorekening.


- Einde bericht -

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Postbank N.V., Afdeling Public Relations, Cindy Penders

Telefoon: (020) 584 6441. Email: cindy.penders@postbankmail.nl

Over Postbank
De Postbank is met 7,5 miljoen rekeninghouders een van de grootste financiële dienstverleners van Nederland. Klanten kunnen bij de Postbank terecht voor alle financiële producten: betalen, sparen, lenen, hypotheken, verzekeren, beleggen en pensioenen. De Postbank stelt ze in staat om zelf financiële keuzes te maken en doelen te realiseren met betrouwbare producten die tegen een scherpe prijs worden aangeboden.

De Postbank is onderdeel van ING Groep.