Time : 14:52:35
Date : 06 August 2007
Sender Name: Utopia Belgium

Utopolis presenteert eerste digitale 3D-filmvoorstelling in België

Met veel trots kondigt Utopolis de eerste vertoning van een digitale 3D-film in België aan. Die vindt plaats nu woensdag 8 augustus, met de visie van de productie 'Dinosaurs - Giants of Patagonia' in digitale 3D, enkel in Utopolis Mechelen en Utopolis Turnhout.

En het zal niet bij die ene keer blijven. De volgende 3D-release die gepland is, is de Disney-film 'Meet The Robinsons' op 17 oktober, gevolgd door 'Beowulf' (14 november) van de bekende regisseur Robert Zemeckis (regisseur van o.a. 'Back To The Future', 'Forrest Gump' en 'Cast Away'). Ook de 3D-productie 'Fly me to the Moon' van het Belgische bedrijf nWave gaat dit najaar in première en verder wordt ook Tim Burtons 'The Nightmare before Christmas' omgezet naar 3D.

Deze vorm van 'reliëfcinema' bestond al vanaf de jaren '50, weliswaar in een ruwe versie en soms van twijfelachtige kwaliteit. Vandaag is dat "gimmick"-kantje voorgoed verdwenen en eist het genre als norm een eigen stek op in de bioscoopwereld.
Dankzij de digitale innovatie die steeds meer doorgang vindt in filmmiddens werden de zwakke elementen van deze technologie weggewerkt om ze vanuit een totaal andere invalshoek te belichten. Net zoals de overgang van de stomme film naar de sprekende film een onvergetelijke doorbraak was in de geschiedenis van de bioscoop, staan we opnieuw aan de wieg van een nieuwe revolutie: 3D-bioscoop.

Begrijpelijk dus dat bioscopen één voor één de nodige 3D-ondersteunende uitrusting aankopen. Terwijl de filmzalen van de groep Utopia het voortouw nemen in de Benelux, zijn er in de Verenigde Staten al meer dan 600 bioscoopschermen in staat om 3D-films te vertonen. Dat cijfer zou zevenmal hoger moeten liggen tegen 2009, het jaar waarin de 3D-content massief en definitief zal doorbreken op alle schermen wereldwijd (zowat 20.000 schermen). Naast natuurfilms met wetenschappelijke inslag, zoals "Dinosaurier: Giganten Patagoniens 3D" en "Ocean Wonderland 3D", of concerten in 3D zoals dat van U2, uitgebracht tijdens het voorbije Festival van Cannes, maakt de filmindustrie in Hollywood zich klaar om een volgende stap te zetten in de geschiedenis van de cinema. Zo heeft Jeffrey Katzenberg, CEO van DreamWorks Animation, recent aangekondigd dat alle Dreamworks-films vanaf 2009 in 3D zullen zijn. Het publiek mag zich dus opmaken om de nieuwe avonturen van de groene trol Shrek, de favoriet van filmliefhebbers van 7 tot 77 jaar, meer dan levensecht te kunnen smaken!

Naast de animatiefilms die het publiek in de meest uiteenlopende sferen onderdompelen, zullen ook de cineasten die de laatste 20 jaar het mooie weer gemaakt hebben in Hollywood, deze nieuwe technologische tool niet links laten liggen. Zo is er Robert Zemeckis ("Back to the Future", "Polar Express") wiens langverwachte "Beowulf" in postproductie bewerkt zal worden voor 3D-vertoning bij de release in november 2007.

De eerste die zich ten volle aan dit avontuur zal wagen is de onverzadigbare James Cameron. Deze pionier van de superproducties draait momenteel een nieuw project. "Avatar" (release voorzien in 2009), gevolgd door "Battle Angel" in 2011, is volledig gemaakt in 3 dimensies en is momenteel één van de best bewaarde geheimen in Hollywood.
Volgens de recentste geruchten denken ook Peter Jackson en Steven Spielberg er ernstig aan om hun projecten voortaan in 3D realiseren, onder meer bij de eventuele bewerking van de avonturen van Kuifje.

Als pionier in de Benelux zal de Utopia-groep in primeur vandaag al uitpakken met de bioscoop van morgen. De eerste experimenten in dit domein bij Utopolis Luxemburg, met "Meet the Robinsons 3D" en "Giganten Patagoniens 3D", bewijzen dat reliëfbioscoop een meerwaarde biedt voor de bioscoop én voor de kijkers die veel belangstelling toonden. Het bewijs? Bij de films die zowel in 2D als in 3D zijn uitgekomen kende de versie in reliëf globaal gezien een omzet die twee tot drie keer hoger lag in vergelijking met de normale versie. Voortaan zal bioscoop niet beperkt blijven tot een passieve kijkervaring. De kijker staat in het midden van de actie dankzij een technologische vooruitgang die de komst van één van de meest opwindende periodes in de geschiedenis van de bioscoop inluidt.

Wenst u meer info over dit bericht?
U kan steeds terecht bij
Tanja Piessens
0473/302 896
tpiessens@utopolis.com

URL: http://www.utopolis.be