Time : 11:32:39
Date : 09 August 2007
Sender Name: Intrum Justitia
De pychologische profielen van de schuldenaar: Stressy Sally of Grommende Geert?
De sector van het kredietmanagement gebruikt steeds meer
klanteninformatie die kan bijdragen tot het bekomen van betalingen
van debiteuren. Naast van de gewone demografische gegevens als adres
en geboortedatum, gaan specialisten in debiteurenbeheer in de
toekomst ook gebruik maken van een classificatie-systeem dat,
vertrekkende van psychologische perspectieven, verschillende types
van debiteuren definieert.
Gent, 9 augustus 2007 - Elke debiteur is een persoon met een eigen
persoonlijkheid en een specifieke situatie. Wanneer men te maken
heeft met een onbetaalde schuld, is het niet alleen een financieel
probleem dat een oplossing moet krijgen, maar is het belangrijk ook
te kijken naar de persoon en zijn/haar eigen situatie. Mits een beter
begrip van de psychologische krachten die spelen, is het makkelijker
om succesvol te communiceren met de verschillende types debiteuren.
Intrum Justitia, marktleider en specialist in debiteurenbeheer, heeft
op Europees niveau, en in samenwerking met psychologen, onderzoek
gedaan door middel van workshops en rondetafelgesprekken om de
verschillende types debiteuren te bepalen en om te verifiëren of deze
types ook op een eigen manier benaderd moeten worden.
Uiteindelijk werden vier types gedefinieerd; er werd gebruik gemaakt
van typetjes om hen gemakkelijker te catalogiseren. Met de beelden
van deze fictieve personen in het achterhoofd, kunnen medewerkers de
debiteuren met wie ze dagelijks te maken hebben proberen onder te
brengen in een bepaald type en hun empathische aanpak daaraan
aanpassen om tot een oplossing te komen waarmee alle partijen akkoord
kunnen gaan en zodat de debiteuren zich daadwerkelijk geholpen
voelen. Dit najaar zal Intrum Justitia België ook haar medewerkers
gaan trainen om een meer typegerichte aanpak van de debiteuren te
implementeren.
De vier types:
Stressy Sally:
Eigenschappen: Handelt (te) snel en is overstuur onder stress. De
persoonlijkheid gaat van chaotisch en verward tot passief en
krachteloos.
Nodige aanpak: Zoekt een gemakkelijke uitweg; een afbetalingsplan en
een eenvoudige beschrijving van het probleem om hun paniek weg te
nemen.
Typische smoes: " Maar ik weet niet waarover dat gaat. Ik heb normaal
gezien geen schulden. Ik denk niet dat ik daar ooit iets heb gekocht,
maar nu je het zegt, misschien toch wel. Wat moet ik doen?"
Hulpeloze Hilde:
Eigenschappen: Eerder hulpeloos maar erg vriendelijk en coöperatief.
Echter hun nood om te behagen kan leiden tot behoeftigheid en
onderdanigheid die averechts kan werken.
Nodige aanpak: Wenst ondersteuning, bijna een vriendschappelijke
aanpak. Aansporing of zelfs vleierij is vaak beter dan krachtdadig
optreden om tot een oplossing te komen.
Typische smoes: "Ik wil dat echt wel betalen, maar ik heb drie
kinderen en geen werk en ik moet nog verschillende schulden
afbetalen."
Grommende Geert:
Eigenschappen: Kan onvoorspelbaar zijn wanneer hij zich aangevallen
voelt en is snel beledigd. Gedrag kan variëren van erg op z'n hoede
zijn tot woede en agressie.
Nodige aanpak: Een eerlijke, kalme en vertrouwelijke omgeving.
Behandel Grommende Geert met het grootste respect. Agressie en druk
leiden waarschijnlijk tot niets.
Typische smoes: "Hoe durf je zeggen dat ik niet op tijd betaald heb!
Ik heb geen schulden. Ik heb dat al lang betaald. Kom maar eens tot
hier dan zal ik het u laten zien."
Constant Contraire:
Eigenschappen: Exploiteert het systeem of werkt het actief tegen.
Nodige aanpak: Is het meest moeilijke type. Kent het systeem en
gebruikt het naar zijn voordeel. Of hij is niet geïnteresseerd en
trekt zich van niets iets aan. De klassieke "ik betaal niet-klant"
die altijd een excuus of truukje klaar heeft om betaling uit te
stellen of te vermijden. Geen standaard oplossing; best gewoon alle
voorschriften volgen. Een gesprek kan alle richtingen uitgaan.
Typische smoes: "Ik heb geen geld en jullie kunnen me toch niets
maken. Doe mij maar een proces aan als je het de moeite vindt."
Guy Colpaert, Gedelegeerd Bestuurder Intrum Justitia België, zegt
hierover: "Modern kredietmanagement maakt niet alleen gebruik van de
technologisch meest geavanceerde automatiseringssystemen: credit
management software, databasebeheer, online communicatieplatformen
als ons Fair Pay Web, state of the art call center technologie etc,
maar speelt ook in op de psyché van de debiteur. Intrum Justitia is
een van de enige spelers die een strenge deontologie en het uiterste
respect voor de debiteur voorop zetten in de relatie met de debiteur.
Tegelijkertijd blijft onze onderneming gefocust op het behalen van
het beste resultaat voor onze opdrachtgevers. Een specifieke aanpak
die zo inspeelt op de eigenheid van een sector, een
leeftijdscategorie, een product, ... en een persoonlijk contact met
een debiteur, dat is waar we naar streven. De gesofisticeerde
predicatieve methodologieën die we in de toekomst gaan zien omvatten
ook nog een scoringsmodel op gebied van solvabiliteit en gedrag,
houden rekening met het beste moment om te bellen en gaan de drempels
die mensen moeten overwinnen analyseren. Op basis daarvan zullen
systemen ontwikkeld worden om quasi per persoon de meest succesvolle
aanpak tot het innen van schulden te gaan bepalen."
Over Intrum Justitia
Intrum Justitia is een innovatief en professioneel bedrijf dat
kwalitatief hoogwaardige oplossingen biedt voor het credit management
proces van haar opdrachtgevers. De missie van Intrum Justitia is door
optimalisering van de facturatie- en invorderingsprocessen omzet,
werkkapitaal, rentabiliteit en cash flow van haar opdrachtgevers
structureel te verbeteren. Intrum Justitia is een Europese speler,
beursgenoteerd in Zweden, actief in 24 markten en steunt op 2.900
enthousiaste professionals. De omzet in 2006 bedroeg 319 miljoen
Euro; deze werd gerealiseerd dankzij activiteiten op de B2C en
B2B-markt. Integriteit, klant- en resultaatgerichtheid zijn waarden
die Intrum Justitia hoog in het vaandel draagt. De onderneming is
Europees en Belgisch marktleider en preferred partner inzake credit
management oplossingen.
Voor alle bijkomende informatie over de onderneming, kan u de website
raadplegen www.intrum.be.
Bijlage bij dit persbericht ook beschikbaar via www.pressreleases.be
Voor alle bijkomende informatie:
Intrum Justitia
Guy Colpaert /Veerle Van Mierlo
Martelaarslaan 53 - 9000 Gent
Tel.: 09/218 90 35 / 0472/92 02 29
Fax: 09/218.90.51
E-mail: g.colpaert@intrum.com of v.vanmierlo@intrum.com
URL: http://www.intrum.be
http://www.fairpayweb.be