Time : 11:32:39
Date : 09 August 2007
Sender Name: Intrum Justitia

De pychologische profielen van de schuldenaar: Stressy Sally of Grommende Geert?

De sector van het kredietmanagement gebruikt steeds meer klanteninformatie die kan bijdragen tot het bekomen van betalingen van debiteuren. Naast van de gewone demografische gegevens als adres en geboortedatum, gaan specialisten in debiteurenbeheer in de toekomst ook gebruik maken van een classificatie-systeem dat, vertrekkende van psychologische perspectieven, verschillende types van debiteuren definieert.

Gent, 9 augustus 2007 - Elke debiteur is een persoon met een eigen persoonlijkheid en een specifieke situatie. Wanneer men te maken heeft met een onbetaalde schuld, is het niet alleen een financieel probleem dat een oplossing moet krijgen, maar is het belangrijk ook te kijken naar de persoon en zijn/haar eigen situatie. Mits een beter begrip van de psychologische krachten die spelen, is het makkelijker om succesvol te communiceren met de verschillende types debiteuren.

Intrum Justitia, marktleider en specialist in debiteurenbeheer, heeft op Europees niveau, en in samenwerking met psychologen, onderzoek gedaan door middel van workshops en rondetafelgesprekken om de verschillende types debiteuren te bepalen en om te verifiëren of deze types ook op een eigen manier benaderd moeten worden.

Uiteindelijk werden vier types gedefinieerd; er werd gebruik gemaakt van typetjes om hen gemakkelijker te catalogiseren. Met de beelden van deze fictieve personen in het achterhoofd, kunnen medewerkers de debiteuren met wie ze dagelijks te maken hebben proberen onder te brengen in een bepaald type en hun empathische aanpak daaraan aanpassen om tot een oplossing te komen waarmee alle partijen akkoord kunnen gaan en zodat de debiteuren zich daadwerkelijk geholpen voelen. Dit najaar zal Intrum Justitia België ook haar medewerkers gaan trainen om een meer typegerichte aanpak van de debiteuren te implementeren.

De vier types:

Stressy Sally:
Eigenschappen: Handelt (te) snel en is overstuur onder stress. De persoonlijkheid gaat van chaotisch en verward tot passief en krachteloos.
Nodige aanpak: Zoekt een gemakkelijke uitweg; een afbetalingsplan en een eenvoudige beschrijving van het probleem om hun paniek weg te nemen.
Typische smoes: " Maar ik weet niet waarover dat gaat. Ik heb normaal gezien geen schulden. Ik denk niet dat ik daar ooit iets heb gekocht, maar nu je het zegt, misschien toch wel. Wat moet ik doen?"

Hulpeloze Hilde:
Eigenschappen: Eerder hulpeloos maar erg vriendelijk en coöperatief. Echter hun nood om te behagen kan leiden tot behoeftigheid en onderdanigheid die averechts kan werken.
Nodige aanpak: Wenst ondersteuning, bijna een vriendschappelijke aanpak. Aansporing of zelfs vleierij is vaak beter dan krachtdadig optreden om tot een oplossing te komen.
Typische smoes: "Ik wil dat echt wel betalen, maar ik heb drie kinderen en geen werk en ik moet nog verschillende schulden afbetalen."

Grommende Geert:
Eigenschappen: Kan onvoorspelbaar zijn wanneer hij zich aangevallen voelt en is snel beledigd. Gedrag kan variëren van erg op z'n hoede zijn tot woede en agressie.
Nodige aanpak: Een eerlijke, kalme en vertrouwelijke omgeving. Behandel Grommende Geert met het grootste respect. Agressie en druk leiden waarschijnlijk tot niets.
Typische smoes: "Hoe durf je zeggen dat ik niet op tijd betaald heb! Ik heb geen schulden. Ik heb dat al lang betaald. Kom maar eens tot hier dan zal ik het u laten zien."

Constant Contraire:
Eigenschappen: Exploiteert het systeem of werkt het actief tegen. Nodige aanpak: Is het meest moeilijke type. Kent het systeem en gebruikt het naar zijn voordeel. Of hij is niet geïnteresseerd en trekt zich van niets iets aan. De klassieke "ik betaal niet-klant" die altijd een excuus of truukje klaar heeft om betaling uit te stellen of te vermijden. Geen standaard oplossing; best gewoon alle voorschriften volgen. Een gesprek kan alle richtingen uitgaan. Typische smoes: "Ik heb geen geld en jullie kunnen me toch niets maken. Doe mij maar een proces aan als je het de moeite vindt."

Guy Colpaert, Gedelegeerd Bestuurder Intrum Justitia België, zegt hierover: "Modern kredietmanagement maakt niet alleen gebruik van de technologisch meest geavanceerde automatiseringssystemen: credit management software, databasebeheer, online communicatieplatformen als ons Fair Pay Web, state of the art call center technologie etc, maar speelt ook in op de psyché van de debiteur. Intrum Justitia is een van de enige spelers die een strenge deontologie en het uiterste respect voor de debiteur voorop zetten in de relatie met de debiteur. Tegelijkertijd blijft onze onderneming gefocust op het behalen van het beste resultaat voor onze opdrachtgevers. Een specifieke aanpak die zo inspeelt op de eigenheid van een sector, een leeftijdscategorie, een product, ... en een persoonlijk contact met een debiteur, dat is waar we naar streven. De gesofisticeerde predicatieve methodologieën die we in de toekomst gaan zien omvatten ook nog een scoringsmodel op gebied van solvabiliteit en gedrag, houden rekening met het beste moment om te bellen en gaan de drempels die mensen moeten overwinnen analyseren. Op basis daarvan zullen systemen ontwikkeld worden om quasi per persoon de meest succesvolle aanpak tot het innen van schulden te gaan bepalen."

Over Intrum Justitia
Intrum Justitia is een innovatief en professioneel bedrijf dat kwalitatief hoogwaardige oplossingen biedt voor het credit management proces van haar opdrachtgevers. De missie van Intrum Justitia is door optimalisering van de facturatie- en invorderingsprocessen omzet, werkkapitaal, rentabiliteit en cash flow van haar opdrachtgevers structureel te verbeteren. Intrum Justitia is een Europese speler, beursgenoteerd in Zweden, actief in 24 markten en steunt op 2.900 enthousiaste professionals. De omzet in 2006 bedroeg 319 miljoen Euro; deze werd gerealiseerd dankzij activiteiten op de B2C en B2B-markt. Integriteit, klant- en resultaatgerichtheid zijn waarden die Intrum Justitia hoog in het vaandel draagt. De onderneming is Europees en Belgisch marktleider en preferred partner inzake credit management oplossingen.

Voor alle bijkomende informatie over de onderneming, kan u de website raadplegen www.intrum.be.
Bijlage bij dit persbericht ook beschikbaar via www.pressreleases.be

Voor alle bijkomende informatie:
Intrum Justitia
Guy Colpaert /Veerle Van Mierlo
Martelaarslaan 53 - 9000 Gent
Tel.: 09/218 90 35 / 0472/92 02 29
Fax: 09/218.90.51
E-mail: g.colpaert@intrum.com of v.vanmierlo@intrum.com

URL: http://www.intrum.be
http://www.fairpayweb.be