Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

DORDRECHT, 9 augustus 2007

De Hoop lanceert alcoholpreventiecampagne 'Karnemelkje?'

DORDRECHT - Stichting De Hoop, het centrum voor evangelische verslavingszorg en hulpverlening in Dordrecht, lanceert een nieuwe preventiecampagne. Met 'Karnemelkje?' richt De Hoop zich specifiek op jongeren. De stichting maakt zich grote zorgen over het feit dat kinderen steeds jonger en steeds meer gaan drinken. Met de campagne wil De Hoop jongeren bewust maken van de keuze die ze hebben ten aanzien van alcoholgebruik.

Door middel van de 'Karnemelkje'-campagne wil De Hoop jongeren tevens leren dat je 'nee' kunt zeggen tegen je vrienden, zonder dat het je vrienden kost. In het jongerenblad Str8! van De Hoop en op www.str8.nl geeft de stichting tips over hoe dat te doen. Rob Veenstra, preventiemedewerker bij De Hoop en mede-initiatiefnemer van 'Karnemelkje?': "Wanneer jongeren een duidelijke mening weten te vormen, kunnen ze ook beter verwoorden waarom ze een biertje afslaan. Daarom bieden we in Str8! een stoomcursus 'nee' zeggen aan. Inmiddels hebben we ook een 'Karnemelkje?'-hyves geopend waar we contact leggen met jongeren."

Veenstra: "Jongeren weten heel goed wat de effecten van alcohol zijn. Tijdens preventielessen vragen we waarom ze dan niet stoppen. 'Omdat iedereen drinkt', zeggen ze dan. Zo zien we nogal eens jongeren die op maandagochtend op school geen energie meer hebben en nergens zin in hebben, omdat ze in het weekeinde teveel gedronken hebben. Er moet dus iets gebeuren. Vraag voor ons was alleen: hoe? In ieder geval door op een ludieke manier de aandacht te trekken, zonder gelijk met het vingertje te wijzen. Zo kwamen we op 'Karnemelkje?'. Uit contacten met jongeren blijkt dat maar weinig jongeren karnemelk lekker vinden. Daarom hebben we juist daarvoor gekozen. Het is iets dat vragen oproept en dus blijft hangen."

Meer informatie: ga naar www.str8.nl of http://karnemelkjefans.hyves.nl



Ingezonden persbericht