Ingezonden persbericht


Cafetaria wordt eetwinkel voor verantwoord snacken Fastservice,aanpassingen in assortiment en inrichting geven nieuw elan!

Woerden, 9 augustus 2007 - Steeds meer traditionele cafetaria's maken de switch naar 'eetwinkel'. Hiermee wordt een flinke uitbreiding naar andere producten, eetmomenten en meer beleving en service gerealiseerd. Met de introductie van verantwoord frituren hebben ondernemers daarnaast op andere punten binnen hun bedrijfsvoering meer verantwoording genomen. In navolging van de grotere ketens is de aanvulling van het aanbod met salades, smoothies, sappen en sandwiches enorm uitgebreid. Ook wordt aan de inrichting van de bedrijven steeds meer aandacht besteed.

Sinds de start in 2004 van de succesvolle campagne Verantwoord Frituren, is het aantal bedrijven dat vloeibaar frituurvet gebruikt gestegen tot boven de 50%. Ook is begin dit jaar de 'Snackwijzer' geĂŻntroduceerd in samenwerking met het Voedingscentrum. Hiermee heeft de sector voor haar gasten een perfecte tool in handen om verantwoord te snacken.

Koninklijk Horeca Nederland constateert vooral de afgelopen twee jaar een grote groei van veelal jonge ondernemers, die hun aanbod verantwoord uitbreiden en opvallend anders presenteren. Hans Hus, vice-voorzitter van de sector Fastfood- en IJsbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland: "Niet alleen de grote formules stemmen hun assortiment beter af op de vraag van de gasten. Ook bij de meeste cafetaria's op de hoek ondergaat het assortiment een ware metamorfose."

Er komen opvallende nieuwe aanbieders bij waaronder de formule 'Cookers' met inmiddels tien zaken. Naast het traditionele assortiment is een parate uitstraling gekozen voor alle eetmomenten van de dag. Een ander voorbeeld is het vorig jaar geopende 'Quick 'n Tasty' in Groningen. Deze jonge ondernemer doet dingen die anderen voor onmogelijk houden: online bestellen en ook rondbrengen van maaltijden. Een speciale tas is hiervoor ontwikkeld, gebruikmakend van N.A.S.A. technologie(!), zodat bijvoorbeeld de frietjes warm en knapperig blijven. In Lochem zit sinds dit voorjaar de 'Daily-in' waarbij de ondernemer zijn traditionele cafetaria heeft opgepimpt tot koffie- en eetwinkel met een verrassend assortiment. En in Best en Vinkel zijn bijvoorbeeld vestigingen van 'Eetplezier cafetaria's' die hun gasten verwennen onder het motto 'we houden nu eenmaal van vers' met heerlijke maaltijden en een fruitbuffet.

Hans Hus: "De switch van fastfood naar meer 'fastservice gerichtheid' heeft de sector veel goeds gebracht. Ook als het gaat om de inrichting van de bedrijven zien wij de service en beleving voor onze gasten toenemen en dat wordt zeker gewaardeerd voor nu en in de toekomst."

Nederland kent op dit moment 5.016 traditionele cafetaria's. Het totale aantal fastfoodbedrijven in Nederland is 9.966. Hieronder worden o.a. de traditionele cafetaria's, fastfoodrestaurants, lunchrooms, shoarmazaken en ook de ijssalons verstaan.

|                                                                    |
|Noot voor de redactie -