Ingezonden persbericht


(pic)
PERSBERICHT

Specsavers lanceert 'Kids voor niks'- campagne

40 procent ouders weet het niet wanneer kind moeite heeft met lezen op het schoolbord

Huizen, 9 augustus 2007 - 'Kunnen kinderen lezen wat op het schoolbord staat?' Deze vraag staat centraal in een gelijknamig onderzoek dat Specsavers aan de vooravond van het nieuwe schooljaar heeft verricht onder 555 ouders en hun kinderen. Hieruit blijkt dat ruim 15 procent van de schoolgaande kinderen regelmatig moeite heeft om te kunnen zien wat op het bord staat. Opmerkelijk is dat wanneer dezelfde vraag aan de ouders wordt gesteld, dit percentage slechts 9 procent is. Dit betekent dat vier op de tien ouders niet weten dat hun kind niet altijd goed kan lezen wat de juf of meester op het bord schrijft. Aanleiding voor Specsavers de campagne 'Kids voor niks' te lanceren: een sympathieke actie waarbij ouders, begeleiders en of opa's en oma's die een bril kopen gratis een nieuwe bril voor hun kind mogen uitzoeken ter waarde van 59 euro inclusief standaard enkelvoudige PENTAX glazen.

In het onderzoek komen zowel kinderen tussen 8 en 12 jaar als hun ouders aan het woord over de vraag of dat wat op het schoolbord staat wel altijd goed leesbaar is. Ongeveer 9 procent van de ouders geeft aan dat hun kind hiermee wel eens moeite heeft. Op de vraag wat zij hieraan doen, zegt circa 57 procent een beroep op de opticien of oogarts te doen. Ruim één op de vijf ouders probeert in overleg met de leerkracht een oplossing te vinden. 26 procent van de ouders ziet geen reden om maatregelen te treffen, omdat de schoolarts niets heeft geconstateerd of simpelweg omdat ze het probleem als 'niet groot genoeg' ervaren.

15 procent van alle kinderen zegt dat ze regelmatig niet goed kunnen lezen wat de juf of meester op de bord heeft geschreven. Een overgrote meerderheid van deze scholieren, ruim 95 procent, zegt dit erg vervelend te vinden. Op de vraag 'Wat doe je als het niet goed kunt zien?' lopen de antwoorden uiteen. Ruim de helft wijst de leerkracht op het probleem, ruim eenderde van de kinderen roept de hulp van een klasgenootje in en ruim één op de vijf kinderen gaat voorin de klas zitten. 25 procent vertelt daarnaast thuis tegen hun vader en moeder dat zij niet kunnen lezen wat op het bord staat. Een even groot aantal zegt echter dat ze er helemaal niets aan doen.

'Kids voor niks'
"Uit het onderzoek blijkt dat teveel schoolgaande kinderen regelmatig problemen hebben te lezen wat op het schoolbord staat. Dat is zorgwekkend, omdat kinderen in deze leeftijd veel informatie moeten verwerken en mogelijk op achterstand worden gezet ten op zichte van hun klasgesnoten. Zeker als je bedenkt dat vier op de tien ouders het niet weten wanneer hun kinderen dit probleem hebben", zegt Wieke de Vries van Specsavers. "Dat is voor Specsavers reden ouders en hun kinderen een steun in de rug te geven en de actie 'Kids voor niks' te lanceren, zodat kinderen met het nieuwe schooljaar in het vooruitzicht weer vol zelfvertrouwen in de schoolbanken kunnen zitten."

Over Specsavers Opticiens
Specsavers Opticiens is de snelst groeiende groep van opticiens in ons land en heeft internationaal meer dan 800 winkels, waarvan op dit moment 83 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 7,5 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten.


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (