Vernieuwde SsangYong Kyron: frisse start door talrijke wijzigingen
(8/10/2007)
SsangYong heeft haar midsize SUV vernieuwd. De Kyron is zowel aan de
buitenzijde als onderhuids ingrijpend gewijzigd. Naast de uiterlijke
wijzigingen komt het grootste nieuws op conto van een nieuwe,
krachtige dieselmotor. Deze variant heeft niet alleen een sterke
vijfcilinder 2,7-liter commonrail dieselmotor onder de motorkap, maar
kreeg ook tal van andere technische wijzigingen mee. Daarmee
onderscheidt deze variant zich van de overige Kyrons.
Volgens Peter de Wild, Algemeen Directeur van SsangYong Nederland B.V.
is uiterlijke verwarring met de vorige Kyron niet erg waarschijnlijk.
De wijzigingen springen ogenblikkelijk in het oog. De voorzijde is
geheel nieuw vormgegeven en is daarmee stijlvoller dan ooit. De rust
en kracht die het front nu uitstraalt, geven de Kyron een uiterst
representatief voorkomen. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen
minstens zo ingrijpend. De Kyron kreeg een nieuwe achterruit een
nieuwe eendelige dakspoiler en een nieuw ontworpen achterzijde. Het
meest opvallend daarvan zijn echter de gewijzigde achterlichten. De
aangepaste vormgeving verschaft de achterzijde van de Kyron een geheel
ander aanzicht. Ook en profil zijn er wijzigingen doorgevoerd. Details
als nieuwe portiergrepen, buitenspiegels en knipperlichten maken
hierbij het verschil.
Het interieur werd eveneens onder handen genomen. De grijstinten van
het dashboard zijn goeddeels verdwenen. Daarvoor in de plaats is het
dashboard van de Kyron nu afgewerkt in de kleur zwart. Grijze accenten
zorgen op een aantal plaatsen voor aangename afwisseling. De
dashboardverlichting is voortaan uitgevoerd in oranje. Het zorgt voor
een betere afleesbaarheid en een rustgevende sfeer. De Kyron is
bovendien voorzien van een nieuw stuurwiel. Het dasboard is rond de
bestuurder gebouwd zodat alle bedieningsorganen eenvoudig onder
handbereik te vinden zijn.
De basisversie van de Kyron is voorzien van een 2,0 liter Xdi
commonrail turbodieselmotor met 104 kW/141 pk. Die krachtbron heeft
meer dan voldoende kracht en souplesse in huis om de Kyron keurige
prestaties te verschaffen. De basisversie kan reeds tot 2.300 kg
aanhangwagengewicht trekken. De nieuwe 2,7 liter vijfcilinder
commonrail dieselmotor is bekend van de SsangYong Rexton. In de Kyron
levert deze krachtbron 121 kW/165 pk en een koppel van 340 Nm over een
breed toerengebied. Beide krachtbronnen zijn leverbaar met een
vijftraps automatische transmissie met tip-tronic functie afkomstig
van Mercedes-Benz.
De Kyron wordt in september bij de Nederlandse dealers verwacht.
Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
AutoRai