AutoRai

Vernieuwde SsangYong Kyron: frisse start door talrijke wijzigingen

(8/10/2007)
SsangYong heeft haar midsize SUV vernieuwd. De Kyron is zowel aan de buitenzijde als onderhuids ingrijpend gewijzigd. Naast de uiterlijke wijzigingen komt het grootste nieuws op conto van een nieuwe, krachtige dieselmotor. Deze variant heeft niet alleen een sterke vijfcilinder 2,7-liter commonrail dieselmotor onder de motorkap, maar kreeg ook tal van andere technische wijzigingen mee. Daarmee onderscheidt deze variant zich van de overige Kyrons.

Volgens Peter de Wild, Algemeen Directeur van SsangYong Nederland B.V. is uiterlijke verwarring met de vorige Kyron niet erg waarschijnlijk. De wijzigingen springen ogenblikkelijk in het oog. De voorzijde is geheel nieuw vormgegeven en is daarmee stijlvoller dan ooit. De rust en kracht die het front nu uitstraalt, geven de Kyron een uiterst representatief voorkomen. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen minstens zo ingrijpend. De Kyron kreeg een nieuwe achterruit een nieuwe eendelige dakspoiler en een nieuw ontworpen achterzijde. Het meest opvallend daarvan zijn echter de gewijzigde achterlichten. De aangepaste vormgeving verschaft de achterzijde van de Kyron een geheel ander aanzicht. Ook en profil zijn er wijzigingen doorgevoerd. Details als nieuwe portiergrepen, buitenspiegels en knipperlichten maken hierbij het verschil.

Het interieur werd eveneens onder handen genomen. De grijstinten van het dashboard zijn goeddeels verdwenen. Daarvoor in de plaats is het dashboard van de Kyron nu afgewerkt in de kleur zwart. Grijze accenten zorgen op een aantal plaatsen voor aangename afwisseling. De dashboardverlichting is voortaan uitgevoerd in oranje. Het zorgt voor een betere afleesbaarheid en een rustgevende sfeer. De Kyron is bovendien voorzien van een nieuw stuurwiel. Het dasboard is rond de bestuurder gebouwd zodat alle bedieningsorganen eenvoudig onder handbereik te vinden zijn.

De basisversie van de Kyron is voorzien van een 2,0 liter Xdi commonrail turbodieselmotor met 104 kW/141 pk. Die krachtbron heeft meer dan voldoende kracht en souplesse in huis om de Kyron keurige prestaties te verschaffen. De basisversie kan reeds tot 2.300 kg aanhangwagengewicht trekken. De nieuwe 2,7 liter vijfcilinder commonrail dieselmotor is bekend van de SsangYong Rexton. In de Kyron levert deze krachtbron 121 kW/165 pk en een koppel van 340 Nm over een breed toerengebied. Beide krachtbronnen zijn leverbaar met een vijftraps automatische transmissie met tip-tronic functie afkomstig van Mercedes-Benz.

De Kyron wordt in september bij de Nederlandse dealers verwacht. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.