AutoRai

GM en A123Systems ontwikkelen samen lithium-ionbatterijcel voor Chevrolet Volt

(8/10/2007)
General Motors Corp. en A123Systems, Inc. gaan samen cellen ontwikkelen op basis van de nanofosfaatbatterij van A123Systems om een duurzame, veilige en krachtige batterij te bouwen voor gebruik in het elektrische E-Flex-systeem van GM. De verwachting is dat de overeenkomst de ontwikkeling van batterijen versnelt, zowel voor de E-Flex-toepassingen met plug-in oplaadmogelijkheid als voor de versies met brandstofcellen.

âBaanbrekende batterijtechnologie is cruciaal voor de aandrijflijnen van de toekomst en de onderneming die de beste strategische partners inschakelt, zal als overwinnaar uit de bus komen. Daarom is deze overeenkomst zo belangrijk voor ons,â verklaarde Bob Lutz, Vice Chairman Global Product Development bij GM. âOf het nu gaat om de Chevy Volt, een brandstofcel of zelfs een hybride met plug-in oplaadmogelijkheid zoals de geplande Saturn Vue, we moeten inzicht krijgen in de fundamentele prestaties van batterijcellen.â

Het contract schakelt A123Systems uit Watertown, Mass. (V.S.) in om batterijcellen te ontwikkelen die aan de specifieke eisen van GMâs E-Flex-systeem beantwoorden. A123Systems wordt beschouwd als een pionier in de ontwikkeling van cellen op basis van nanofosfaattechnologie. Die onderscheidt zich van andere types lithium-ionbatterijen door meer vermogen, een langere levensduur en een veiligere werking gedurende de gehele levenscyclus van de batterij.

Het elektrische E-Flex-systeem werd eerder dit jaar voor het eerst getoond in de conceptauto Chevy Volt. Bij gebruik door de gemiddelde forens, die zoân 60 kilometer rijdt, zal de Chevy Volt geen benzine verbruiken, geen emissies uitstoten en bezoeken aan het benzinestation zelfs bijna volledig overbodig maken.

âDe Chevy Volt zal de auto-industrie in een totaal nieuwe richting leiden,â aldus Lutz. âWe zien een toekomst waarin autoâs op elektriciteit rijden en over slimme manieren beschikken om aan boord elektriciteit te produceren, zodat we minder afhankelijk zijn van benzine. Dat is de volgende grote verandering binnen onze branche, een kans die we in grote mate te danken hebben aan de snelle ontwikkeling van de batterijceltechnologie door ondernemingen zoals A123Systems en LG Chem.â

Eerder dit jaar sloot GM twee contracten af voor de ontwikkeling van geavanceerde batterijpacks, waarvoor diverse batterijcellen moeten worden geïntegreerd. De geselecteerde partners waren Compact Power, Inc., een in Troy, Mich. (V.S.) gevestigde dochtermaatschappij van de Koreaanse batterijproducent LG Chem en Continental Automotive Systems uit het Duitse Frankfurt, een afdeling van Continental A.G., een vooraanstaande leverancier van auto-onderdelen. In het kader van deze overeenkomsten werd een contract ondertekend met CPI dat batterijcellen zal gebruiken van het moederbedrijf LG Chem. Continental kreeg een afzonderlijk contract voor het gebruik van de cellen die gezamenlijk ontwikkeld worden door GM en A123Systems.

âA123Systems en LG Chem zijn allebei vooraanstaande leveranciers van batterijen en beschikken over beproefde technologieën,â aldus Denise Gray, director of Energy Storage Devices & Strategies bij GM. âWe zijn ervan overtuigd dat ten minste één van deze ondernemingen een oplossing zal ontwikkelen die aan de eisen van het E-Flex-systeem voldoet.â

Dave Vieau, chief executive officer van A123Systems, verklaarde dat dit type batterij ook in andere takken van de transportsector bruikbaar is.

âWe praten vandaag over de Volt en de gevolgen die hij zal hebben voor de markt van elektrische personenautoâs, maar de technologie gaat veel verder dan dat,â aldus Vieau. âHet gewicht, de afmetingen, de veiligheid en de prestaties van deze batterijen hebben gevolgen voor alle transportmiddelen, inclusief hybride bussen, vrachtautoâs en de luchtvaart.â

A123Systems produceert momenteel meer dan tien miljoen cellen per jaar en is daarmee de grootse producent ter wereld van batterijen met nanofosfaattechnologie. De meeste van deze cellen worden gebruikt in heroplaadbaar elektrisch gereedschap.

De gezamenlijke ontwikkeling van deze batterijtechnologie is het jongste bewijs van GMâs inspanningen om het gebruik van aardolie te vervangen door een breed scala aan alternatieven, waaronder:

Een uitgebreid gamma hybridemodellen dat reeds in productie is, het diesel/elektriciteit-hybridesysteem voor grote stadsbussen, de Saturn Vue en Saturn Aura Green Line hybridemodellen en de gloednieuwe Chevy Maliby Hybrid. Deze herfst krijgen de hybrideversies van de Chevrolet Tahoe en GMC Yukon als eerste SUVâs ter wereld een zogeheten bi-modus hybridesysteem, goed voor een brandstofbesparing van 40 procent in de stad, terwijl deze SUVâs nu al de zuinigste in hun segment zijn. Volgend jaar staat een voorwielaangedreven bi-modus hybride van de Saturn Vue Green Line op het programma en er zijn plannen om ook een Vue met plug-in oplaadmogelijkheid te maken die twee keer zuiniger is dan de zuinigste SUV die GM op dit moment bouwt.

GM is ook marktleider op het vlak van autoâs die ook op de biobrandstof E-85 kunnen rijden, met meer dan twee miljoen verkochte voertuigen. Bovendien biedt GM meer voertuigen die minder dan 7,8 l/100 km verbruiken dan elke andere autofabrikant op de Amerikaanse markt. GM is ook de eerste autofabrikant die toetreedt tot het Amerikaanse Climate Action Partnership (USCAP), een groepering van wereldwijde ondernemingen en NGOâs (van overheid onafhankelijke organisaties) die werd opgericht om een transeconomische, marktgerichte benadering te ondersteunen om de CO -uitstoot terug te dringen.