Nummer 
                                                                             2007341BW 



                                                                             Datum 

                                                                             10 augustus 2007 






Stadswinkels Tilburg blijven open 
Nationaal klanttevredenheidsonderzoek: Tilburg in top drie 
Het college heeft besloten de decentrale stadswinkels na 2008 niet te sluiten. De 
servicepunten in Berkel-Enschot en Udenhout blijven dus bestaan, evenals de stadswinkels 
in de Reeshof en Noord. Wethouder Gon Mevis (dienstverlening): "Uit onderzoek dat we           
hebben uitgevoerd, blijkt dat de komende jaren de bezoekersaantallen verder zullen          
stijgen. We willen onze service hoog houden, menselijk contact bij het aanvragen van            
producten speelt daarin een belangrijke rol. Daarnaast willen we lange wachtrijen       
voorkomen, dat kan alleen als de stadswinkels en servicepunten geopend blijven".              

Begroting                                                                                       
De gemeente had verwacht dat de ontwikkeling van de digitale dienstverlening een hoop     
transacties aan de balie zou kunnen vervangen. Uit het onderzoek blijkt dat dit niet het     
geval is. "Daarom kiezen we, mede op verzoek van de raad, voor het openhouden van de            
stadswinkels", aldus Mevis. "Vorige maand hebben we de begroting 2008 vastgesteld.              
Daarin stellen we de raad voor vier ton per jaar voor het openhouden van de stadswinkels     
te reserveren. Overigens blijven we ook krachtig inzetten op uitbreiding van onze               
elektronische dienstverlening."                                                                 

Stadswinkels scoren goed in Tilburg én Nederland                                                
Marktonderzoeksbureau TNS-NIPO onderzoekt sinds vier jaar, in opdracht van                      
Benchmarking Publiekszaken, de tevredenheid van burgers over de dienstverlening van             
gemeentelijke stadswinkels. Tilburg scoorde dit jaar een 7,6 gemiddeld; het hoogste cijfer      
dat de stadswinkels tot nu toe gehaald hebben. In totaal hebben tachtig Nederlandse             
gemeenten meegewerkt aan het benchmarktonderzoek. Mevis: "Op de lijst van de tien               
grootste gemeenten komt Tilburg op een gedeelde tweede plaats. Dat is een prima resultaat   
vind ik."                                                                                    

Tilburgers zijn vooral tevreden over de duidelijkheid van de verkregen informatie en de        
klantvriendelijkheid en inleving van medewerkers. Punten die lager scoren zijn de prijzen    
en het feit dat je het paspoort of rijbewijs niet direct kunt meenemen. "Dingen die we         
helaas moeilijk kunnen beïnvloeden", aldus Mevis. "Zo zijn de productietijden voor de         
documenten en de prijs voor een paspoort landelijk vastgesteld."                           

Voor de pers:                                                                                   
Benchmarking Publiekszaken (www.benchmarking-publiekszaken.nl) is een initiatief van de 
Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en 
(voorheen) Stichting Rekenschap.