Nummer
2007341BW
Datum
10 augustus 2007
Stadswinkels Tilburg blijven open
Nationaal klanttevredenheidsonderzoek: Tilburg in top drie
Het college heeft besloten de decentrale stadswinkels na 2008 niet te sluiten. De
servicepunten in Berkel-Enschot en Udenhout blijven dus bestaan, evenals de stadswinkels
in de Reeshof en Noord. Wethouder Gon Mevis (dienstverlening): "Uit onderzoek dat we
hebben uitgevoerd, blijkt dat de komende jaren de bezoekersaantallen verder zullen
stijgen. We willen onze service hoog houden, menselijk contact bij het aanvragen van
producten speelt daarin een belangrijke rol. Daarnaast willen we lange wachtrijen
voorkomen, dat kan alleen als de stadswinkels en servicepunten geopend blijven".
Begroting
De gemeente had verwacht dat de ontwikkeling van de digitale dienstverlening een hoop
transacties aan de balie zou kunnen vervangen. Uit het onderzoek blijkt dat dit niet het
geval is. "Daarom kiezen we, mede op verzoek van de raad, voor het openhouden van de
stadswinkels", aldus Mevis. "Vorige maand hebben we de begroting 2008 vastgesteld.
Daarin stellen we de raad voor vier ton per jaar voor het openhouden van de stadswinkels
te reserveren. Overigens blijven we ook krachtig inzetten op uitbreiding van onze
elektronische dienstverlening."
Stadswinkels scoren goed in Tilburg én Nederland
Marktonderzoeksbureau TNS-NIPO onderzoekt sinds vier jaar, in opdracht van
Benchmarking Publiekszaken, de tevredenheid van burgers over de dienstverlening van
gemeentelijke stadswinkels. Tilburg scoorde dit jaar een 7,6 gemiddeld; het hoogste cijfer
dat de stadswinkels tot nu toe gehaald hebben. In totaal hebben tachtig Nederlandse
gemeenten meegewerkt aan het benchmarktonderzoek. Mevis: "Op de lijst van de tien
grootste gemeenten komt Tilburg op een gedeelde tweede plaats. Dat is een prima resultaat
vind ik."
Tilburgers zijn vooral tevreden over de duidelijkheid van de verkregen informatie en de
klantvriendelijkheid en inleving van medewerkers. Punten die lager scoren zijn de prijzen
en het feit dat je het paspoort of rijbewijs niet direct kunt meenemen. "Dingen die we
helaas moeilijk kunnen beïnvloeden", aldus Mevis. "Zo zijn de productietijden voor de
documenten en de prijs voor een paspoort landelijk vastgesteld."
Voor de pers:
Benchmarking Publiekszaken (www.benchmarking-publiekszaken.nl) is een initiatief van de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken en
(voorheen) Stichting Rekenschap.