Gemeente Den Haag

PERSBERICHT DONDERDAG 10 AUGUSTUS 2007

Verbod op reclame in reclamevitrines in
Den Haag

KUNSTCOLLECTIEF 'dit is dit' GEEFT RECLAMERUIMTE WEG! Maandag 13 augustus start kunstproject op de Haagse treinstations.

Het kunstcollectief 'DIT IS DIT' heeft een gedeelte van de reclameplekken op de Haagse treinstations opgekocht en stelt die ter beschikking aan een ieder die via dit medium wil communiceren. Reclame maken is verboden! De geselecteerde inzendingen worden op poster gedrukt en vervolgens in de verlichte reclamevitrines geplaatst. Vrije expressie gecamoufleerd in de commerciële beeldcultuur. Uit handen van Jetta Klijnsma, wethouder cultuur en financiën van de gemeente Den Haag, kreeg 'DIT IS DIT' voor dit project de Haagse cultuurprijs voor jong talent 'DE KOMEET'.

Het werkt als volgt:

Het kunstcollectief 'DIT IS DIT' heeft een gedeelte van de reclame plekken op de Haagse treinstations opgekocht en die stelt zij beschikbaar aan een ieder die op deze plek iets wil laten zien. Iedereen wordt dus vanaf nu uitgedaagd ontwerpen in te zenden die niemand onberoerd laten. Dit kan van alles zijn, van een mislukte vakantiefoto tot een kindertekening. Alles kan! De inzendingen die worden geselecteerd, komen twee weken lang tussen de reguliere reclames op de stations te hangen. Op de posters staan geen vermeldingen van de website of sponsoren. Dit om een bepaalde mate van vervreemding op te roepen bij het publiek. De geselecteerde ontwerpers ontvangen overigens ook een print van hun ontwerp (175cm X 118,5 cm)! Iedereen, van jong tot oud, kan deelnemen aan dit project. Er zullen in totaal 3 series plaatsvinden in 2007. Voor de eerste serie, die vanaf maandag 13 augustus te zien is, zijn al 14 ontwerpen geselecteerd. De deadline voor serie 2 is al op 22 augustus! Voor serie 3 is dat 22 oktober 2007. Op de website www.ditisdit.com kunt u lezen hoe u uw inzending kunt versturen.



Gemeente Den Haag