AutoRai

General Motors op de 62e IAA van Frankfurt: elf wereldpremières, Europese primeurs en veelzijdige milieuboodschap

(8/20/2007)
De milieustrategie van General Motor Europe bestaat voornamelijk uit een beperking van de CO2-emissies op korte termijn en de lancering van nieuwe aandrijftechnologieën op lange termijn. Doel is om klanten voertuigen te bieden die op meerdere energiebronnen kunnen rijden.

âDe veelzijdige benadering omvat onder meer een versnelde ontwikkeling van elektrisch aangedreven voertuigen, grotere inspanningen om fossiele brandstoffen te vervangen en een hogere efficiëntie voor benzine- en dieselmotoren,â aldus Carl-Peter Forster, President van GME. GM Europe zal over de komende vijf jaar alleen al 700 miljoen euro investeren in nieuwe motoren en transmissies en de eerste modellen worden reeds op de IAA voorgesteld.â

Opels verrassing voor deze IAA symboliseert ook de veelzijdigheid van ons uitgebreide milieu-initiatief: een concept-car die een elektrische aandrijving met een turbodieselmotor combineert op een manier die fundamenteel anders is dan vorige hybrideontwerpen.â Het milieubeleid van General Motors omvat onder meer twee voertuigen die in Frankfurt hun Europese première beleven: de HydroGen4 brandstofcelauto en de elektrische GM Volt.

GM HydroGen4: op weg naar de langetermijndoelstelling van âZero Emissionsâ
De GM HydroGen4 is eigenlijk de Europese tegenhanger van de brandstofcelauto Chevrolet Equinox. In de herfst van dit jaar zullen de eerste van deze brandstofcelautoâs op de Amerikaanse wegen worden losgelaten (op termijn zullen er wereldwijd ruim honderd wagens rondrijden). De brandstofcel-stack van de HydroGen4 bestaat uit 440 in serie geschakelde cellen. Het hele systeem produceert een elektrisch vermogen van maximaal 93 kW. Met de hulp van een 73 kW/100 pk sterke synchrone elektromotor snelt de HydroGen4 in ongeveer 12 seconden van 0 naar 100 km/u. De voorwielaangedreven auto haalt een topsnelheid van ongeveer 160 km/u.

GM Volt: zuiver elektrische aandrijving op middellange termijn De GM Volt is een perfecte indicatie van hoe emissiearme mobiliteit er op middellange termijn zou kunnen uitzien. Deze concept-car is gebaseerd op E-Flex, de elektrische architectuur van General Motors, en wordt continu elektrisch aangedreven. De tweede motor dient enkel om bijkomende energie op te wekken en zo de autonomie te vergroten.

De E-Flex-strategie is gebaseerd op de combinatie van diverse aandrijfsystemen in dezelfde autoarchitectuur, naargelang welke energiebron het gemakkelijkst verkrijgbaar is in de streek waar de bestuurder zich bevindt. De concept-car werd reeds in twee andere versies voorgesteld: op de autotentoonstelling van Detroit in januari 2007 debuteerde hij met een 1-liter driecilinder turbobenzinemotor die werd ontwikkeld om op benzine of E85 (een mengsel van 85% ethanol en 15% benzine) te rijden. Op de autoshow van Shanghai in april van dit jaar stelde GM de elektrische concept-car met brandstofcelaandrijving voor.