AutoRai

Saab op de IAA: 30 jaar turbotechnologie

(8/20/2007)

In september 1977 verbaasde Saab de autowereld door zijn eerste model met turbomotor voor te stellen op de IAA. Precies dertig jaar later viert het Zweedse luxemerk deze verjaardag met de Turbo X, de krachtigste Saab uit de geschiedenis en topversie van het volledig nieuwe 9-3-gamma. Met zijn BioPower-gamma richt Saab de spots ook op zijn leiderspositie in het snel groeiende Europese âFlexfuelâ-segment.

De Zweedse premiumautofabrikant viert de dertigste verjaardag van zijn turbotechnologie met de onthulling van de Turbo X. De volledig zwarte Turbo X is een door en door sportieve, speciale editie met een design dat verwijst naar de legendarische zwarte Saab 99/900 turbo.

De nieuwe Turbo X is verkrijgbaar als topmodel van het gamma, een beperkte reeks met een geavanceerde vierwielaandrijving, een vermogen van 206 kW/280 pk en een maximumkoppel van 400 Nm, goed voor nieuwe prestatienormen voor het merk: de Turbo X heeft slechts 5,7 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te spurten.

Wereldpremière: eerste openbare optreden van nieuw 9-3-range Na de interieuraanpassingen van modeljaar 2007 geeft Saab zijn succesvol 9-3-range nu ook een nieuw gezicht. Die vult de stilistische en technologische verbeteringen van de nieuwe editie aan. De 9-3 heeft voortaan dus een progressiever, scherper uiterlijk dat werd geïnspireerd door de Scandinavische designtraditie van het merk en de alom geprezen Saab Aero X concept-car.

De voornaamste eigenschappen van de nieuwe Saab 9-3 op een rijtje:


* Opvallend design met volledig nieuw ontworpen, onmiskenbare voorpartij en nieuw design voor flanken en achterpartij: merktypische koplampen met âwenkbrauwlookâ, een motorkap in twee niveaus, nieuwe bumpers, uitgesproken drempels en achterlichten met rijmlook


* 1,9-liter turbodieselmotor met tweetraps turbo en 132 kW 180 pk


* Twee krachtige BioPower-modellen (E85 Flex-Fuel) met 129kW/175 pk en 147 kW/200 pk